۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۳
کد خبر: 847581

جای خالی شفافیت در مصوبه مولدسازی

محمدمهدی لطیفی سیدآبادی/ کارشناس حقوق

به تازگی طرح مصوبه جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با عنوان «مولدسازی دارایی‌های دولت» برای مولدسازی دارایی‌های مازاد و راکد موجود انتقادها و مباحث قابل توجهی را در فضای رسانه‌ای کشور به خود اختصاص داده است.
در کنار همه نقاط قوت طرح مذکور اما ضعف ساختاری و حقوقی که به آن در ابتدا و با نگاهی دلسوزانه وارد است، همان ایرادی است که آن را در بوته انتقادهای جدی وارد کرده و آن هم نحوه اجرا و ماهیت فسادزا بودن آن است. بنا به تجربه‌هایی که تاکنون از پرونده‌هایی همچون هفت‌تپه، هلدینگ یاس و... بدست آمده الزاماً در تعاملات دولت با بخش‌های غیردولتی اموال مشمول طرح باید برای جلوگیری از مفسده‌های احتمالی به کارشناسی استاندارد و شفافیتی مطلوب برسند.
واکسیناسیون و پیشگیری از احتمال فساد این طرح در مرحله اجرا به طور قطع با عاملی جز شفافیت و روشن شدن آن تأمین نمی‌شود. حال اگر هیئتی که در جایگاه اجرایی طرح مذکور انجام وظیفه می‌کنند، به ‌راستی همان گونه که حقیقتاً از سلامت خود اطمینان دارند، در کنار اینکه تلاش برای پوشیدن لباس مصونیت حقوقی دارند، باید اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کنند به منظور شفافیت، آرامش افکار عمومی و دشوار کردن ارتکاب جرم به گونه‌ای که تمام جزئیات مذاکرات و واگذاری‌های این طرح مشتمل بر مشخصات بایع (فروشنده)، مشتری، مبلغ و... لحاظ شود. یقیناً لازمه عقلایی موقوف الاجرا شدن تمامی قوانین کشور برای اجرای طرحی که در آن تحقق فساد و تبانی وجود دارد، راهی جز شفافیت نخواهد بود، در همین خصوص وزیر اقتصاد نیز به تازگی قول رونمایی از سامانه‌ای را تقریباً مشابه پیشنهاد مذکور را تا پیش از ۲۲ بهمن‌ داده و بیان داشته‌ همه شهروندان می‌توانند در مورد جزء جزء مصوبات مولدسازی اظهار نظر کنند، به‌ گونه‌ای که گویا ۸۵ میلیون نفر ناظر همه مصوبات این طرح هستند.
نتیجه اینکه در فرض تحقق اقدام‌های مورد ادعای جناب وزیر در روزهای آینده، راه علاج و پیشگیری از فساد، شفافیتی است که نگرانی و شبهه‌های کنونی و آینده را در این زمینه پاسخگو باشد، بدون شک این شفافیت مطلوب تحقق نمی‌یابد مگر اینکه جزئیات مذاکرات و واگذاری‌ها مشتمل بر افشای مشخصات خریدار، فروشنده، مبلغ معامله و... به آسانی در دسترس همگان قرار داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.