در نخستین ساعات روز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ادامه اقدامات تجاوزکارانه خود، مناطقی از دمشق و حومه آن را هدف قرار داد که در نتیجه آن، پنج شهروند سوری شهید و ۱۵نفر دیگر زخمی شدند.

هراس رژیم صهیونیستی از تغییر معادلات به‌نفع مقاومت

این حملات علیه مناطق مسکونی دمشق انجام شد. بر اساس گزارش‌ها ارتش رژیم صهیونیستی در این حملات، پنج نقطه از دمشق را هدف قرار داد که با اقدام مؤثر سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه روبه‌رو شد؛ یکی از این موشک‌ها نیز به دلیل مواجهه با موشک‌های پرتاب شده از سوی ارتش سوریه، انحراف مسیر داد و به منطقه کفرسوسه اصابت کرد. حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی در حالی صورت گرفت که شامگاه شنبه و برای هفتمین هفته متوالی، تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه افراطی وی در سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو، حیفا و قدس اشغالی برگزار شد؛ اعتراضاتی که براساس گزارش‌ها به صورت گسترده‌تری ادامه خواهد یافت. به همین بهانه قدس در گفت‌وگو با کارشناسان، اقدام انتحاری تل‌آویو در حمله به خاک سوریه همزمان با افزایش درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی را بررسی کرده است.

صهیونیست‌ها در مخمصه
سیدهادی سیدافقهی، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه درباره حمله اخیر و افزایش حملاتی از این دست از طرف رژیم صهیونیستی به قدس گفت: پیش از بحران اخیر که شکافی عمیق در داخل رژیم ایجاد کرده از سال۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه جسته و گریخته شاهد چنین تهاجماتی به بهانه‌های مختلف بودیم ولی اقدام اخیر از این نظر قابل توجه است که سوریه با یک زمین‌لرزه دست به گریبان بوده و از طرفی با مشکلات تروریستی روبه‌رو است.
این دیپلمات پیشین ایرانی در پاسخ به این پرسش که رژیم صهیونیستی از این حملات به دنبال چیست، تصریح کرد: نگاهی به شرایط کنونی سیاسی در سرزمین‌های اشغالی حاکی از فشار بیش از اندازه به دولت نتانیاهو به دلیل انتخاب کابینه تندرو از یک سو و تلاش وی برای بستن پرونده فسادی است که چند سال پیش سبب کنار رفتن وی از قدرت شده بود. سیدافقهی ادامه داد: از طرفی شاهد افزایش تحرکات نیروهای مقاومت در کرانه باختری هستیم؛ تحرکاتی که در چند سال اخیر محدود بود اما امروز تحرکات نیروهای جهادی و مقاومت علیه این رژیم افزایش قابل‌توجهی نشان می‌دهد. درواقع رژیم صهیونیستی در شرایطی که خود با مشکلات فراوان سیاسی و اجتماعی در داخل دست به گریبان شده شاهد باز شدن چندین جبهه متنوع دیگر علیه خود در منطقه است. این پراکندگی جبهه‌ها چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در خارج از آن، رژیم صهیونیستی را در مخمصه بدی قرار داده است.
تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به حمله اخیر داعش به مناطقی از حمص و شهادت ۵۳شهروند سوری، تصریح کرد: افزایش حملات داعش در منطقه چه در عراق و چه در سوریه را باید در سیاست‌های ایالات متحده جست‌وجو کرد. درواقع آمریکا هر جا احساس شکست می‌کند از بازوهای خود در منطقه برای باز کردن جبهه‌های سوم علیه محور مقاومت استفاده می‌کند تا نظم و هندسه ایجاد شده از سوی نیروهای مقاومت را برهم بزند.

رژیم صهیونیستی به هر شیوه‌ای دست می‌زند تا یک بازدارندگی به نفع خود ایجاد کند
محسن فایضی، پژوهشگر حوزه فلسطین و اسرائیل نیز حمله روز گذشته به دمشق را در ادامه روندی دانست که در سه چهار سال اخیر شکل گرفته و این روند را این‌گونه توضیح داد: اقدامات اخیر بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون و از پیش تعیین شده اتفاق نمی‌افتد بلکه بر اساس شرایط و موقعیت هستند. این دست حملات که در سال‌های اخیر تا آن حد بوده که ارتش رژیم صهیونیستی در پایان هر سال، آماری از عملکرد خود در حمله به سوریه را منتشر می‌کند با هدف تغییر دادن معادلات منطقه‌ای و تضعیف محور مقاومت و به‌ویژه نیروهای مستشاری ایران انجام می‌شوند. همان‌طور که پیش از این و در هفته‌های اخیر نیز شاهد حملات جنگنده‌های رژیم در مرزهای سوریه هم بودیم. درواقع رژیم اسرائیل به هر شیوه‌ای دست می‌زند تا یک بازدارندگی به نفع خود ایجاد کند و هیچ ابایی از علنی کردن این حملات ندارد.
فایضی ادامه داد: این حملات به دلیل برهم خوردن معادلات در سوریه به نفع جبهه مقاومت و به ضرر اسرائیل رخ می‌دهند و ارتش رژیم صهیونیستی با تمام قوا تلاش می‌کند در وهله نخست مانع این تغییر معادلات شود و اگر موفق نشد، تغییر معادلات را برای محور مقاومت پرهزینه کند. وی تأکید کرد: باوجود این حملات، ایران و محور مقاومت قدرت خود را در منطقه و سوریه تثبیت کرده‌اند و به اذعان سران رژیم صهیونیستی، این حجم انبوه حملات هرچند گاه توانسته آسیب‌هایی را هم دربرداشته باشد اما نتوانسته مانع اقدامات محور مقاومت و تثبیت آن‌ها شود.
به گفته این پژوهشگر، برگ برنده نتانیاهو در افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی بخش سیاست خارجی بوده است، چه در مسئله برجسته کردن بحث پرونده هسته‌ای ایران، چه در مورد حزب‌الله و چه در قبال کشورهای عربی وی همیشه تلاش کرده از این طریق بحران‌های داخلی را با بحران‌زایی در خارج از مرزها و فرافکنی تعدیل کند؛ این سیاستی است که نتانیاهو سال‌ها از آن استفاده کرده است.وی افزود: البته این به معنای بهره‌برداری نکردن نتانیاهو از حملات اخیر با هدف کاهش فشارهای داخلی نیست اما به نظر، این اقدام از همان دست حملاتی بوده که سال‌های اخیر در مواجهه با محور مقاومت از سوی این رژیم سرزده است. تنها تفاوت این بود که در یک منطقه مسکونی به وقوع پیوسته است. پیش از این، اهداف مشخص‌تری مورد تهاجم قرار می‌گرفت. البته باید منتظر اخبار دقیق‌تری باشیم تا بتوانیم تحلیل درستی ارائه کنیم. در هر حال به نظر می‌رسد برای آرام کردن افکار عمومی در سرزمین‌های اشغالی ایجاد نبرد تمام‌عیار در قدس محتمل‌تر باشد.

خبرنگار: سید احمد موسوی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.