۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 851359

کنسرت فادو پرتغال، گروه تاجیکستانی، نظامی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شوند.

جشنواره موسیقی فجر تا پرتغال رفت

به گزارش قدس آنلاین، تالارهای وحدت، رودکی، فرهنگسراهای نیاوران، ارسباران، مجموعه کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران دوشنبه (یکم اسفند) در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان اجراهایی در بخش‌های بین‌الملل و موسیقی ارکسترال، ردیف دستگاهی، نواحی و پاپ هستند.

در بخش بین‌الملل، یکم اسفند ساعت ۱۸:۳۰ کنسرت گروه «فادو» از کشور پرتغال در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود و ساعت ۲۱:۳۰ ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در این تالار آثاری را اجرا خواهد کرد.

فادو (به انگلیسی: Fado)، سبکی از موسیقی مردمی است که ریشه‌های آن به احتمال زیاد به دهه ۱۸۲۰ میلادی و کشور پرتغال می‌رسد. فادو لحنی محزون دارد و موضوع‌های آن بیشتر درباره دریا و زندگی تهی‌دستان است. آشکار نیست که آیا اصل فادو از آوازخوانی دریانوردان پرتغالی است یا برگرفته از سبک‌های موسیقایی برزیلی مانند لوندوم و مودین‌ها. واژه فادو به معنی سرنوشت و با واژه fate انگلیسی هم‌ریشه‌است.

تالار رودکی ساعت‌ ۱۸:۳۰ در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی میزبان شب حسین ملک و در حوزه موسیقی نواحی میزبان شب شهمیرزا مرادی است.

همچنین ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی گروه موسیقی بوشهر به روی صحنه می‌روند.

کنسرت گروه تکنوازان موسیقی کلاسیک (استعدادهای جوان) ساعت ۱۸:۳۰ و در بخش بین‌الملل کنسرت گروه کشور تاجیکستان ساعت ۲۱:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شوند.

گروه‌های سرود از تهران ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران و نظامی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی در بخش موسیقی نواحی ساعت ۲۱:۳۰ در این فرهنگسرا به روی صحنه می‌روند.

مجموعه کوشک باغ هنر نیز در بخش موسیقی نواحی ساعت ۱۸:۳۰ میزبان گروه‌های موسیقی ترکمن و گلستان است، همچنین ساعت ۲۱:۳۰ گروه‌های موسیقی کردستان و آذربایجان در این مجموعه به روی صحنه می‌روند.

در بخش پاپ کنسرت‌های معین زندی و گرشا رضایی به ترتیب ساعت‌های ۱۹ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شوند.

موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست، در این بخش علاوه بر نمایش پوستر و جدول دوره‌های گذشته موسیقی فجر، فیلم‌های اجراهای صحنه‌ای برگزیده این دوره‌ها (اول تا دوره سی و هفتم) برای مخاطبان اکران می‌شود.

بخش پژوهش جشنواره دوشنبه (یکم اسفند) از ساعت ۲۰ تا ۲۱ با حضور آبتین جاوید به موضوع بررسی بن‌پایه‌ها و پایانه‌ها در موسیقی شرق (چالش‌ها در تعارف و کتگوری‌های هنری و خود گم‌کردگی) می‌پردازد که این برنامه به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت اجراهای در این جشنواره می‌توانند به سامانه fajr۳۸.com مراجعه کنند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.