رییس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تکاب گفت: باند متشکل از هفت نفر حفار غیرمجاز آثار تاریخی در این شهرستان با هوشیاری مردم و جوامع محلی شناسایی و با همکاری پلیس متلاشی شد.

شبکه حفاران غیرمجاز آثار تاریخی در تکاب متلاشی شد

به گزارش قدس آنلاین، امیر مطلوبی اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در روستای حسن‌آباد در ۱۰ کیلومتری تخت سلیمان تکاب، اقدامات لازم برای برخورد با متخلفان در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا نیروهای یگان حفاظت با همکاری و مشارکت ماموران انتظامی پاسگاه تخت سلیمان به محل مورد نظر اعزام و موفق به دستگیری هفت نفر از حفاران غیرمجاز شدند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکاب گفت: در این عملیات مشترک ابزار و ادوات حفاران غیرمجاز به‌ همراه یک دستگاه فلزیاب تصویری، یک کتاب قدیمی و دوربین شلنگی ۱۵ متری کشف و ضبط و متخلفان برای سیر مراحل قانونی تحویل پاسگاه تخت سلیمان تکاب داده شدند.

مطلوبی اضافه کرد: هفته گذشته نیز با دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در روستای نبی‌کندی تکاب، عملیات منسجمی با همکاری پاسگاه تخت سلیمان انجام شد و طی آن یک نفر به همراه به همراه ادوات حفاری دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

وی یادآور شد: یگان حفاظت در راستای حراست و پاسداری از میراث‌فرهنگی منطقه به‌صورت شبانه‌روزی با انجام بازدیدها و سرکشی‌های مستمر، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و با همکاری نیروی انتظامی تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.