۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 851492

همه افراد در طول زندگی خود با سایر افراد رابطه دوستی برقرار می کنند که برخی از این دوستی‌ها برای سال‌ها یا حتی تا پایان عمر طرفین ادامه دارند، اما طبیعی است که همه دوستی‌ها نباید تا همیشه ادامه داشته باشند.

چه زمانی باید یک رابطه دوستی را قطع کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، انسان موجودی اجتماعی است و با سایر افراد روابطی مبتنی بر دوستی ایجاد می‌کند. در این میان تنها دوستی ارزش وقت و انرژی شما را دارد، که متضمن منافع طرفین بوده و گاهی لازم است یک رابطه دوستی قطع شود. بسیاری از مردم در هنگام برخورد به مشکلات ادامه دار با یک دوست، از خود می‌پرسند که آیا این دوستی خاص ارزش ادامه دادن دارد یا خیر.


اگر شما هم در موقعیتی مشابه قرار گرفتید، بدانید که تنها نیستید. این یک حق طبیعی است که دوستی‌های خود را دوباره ارزیابی کنید. همچنین این موضوع نیز کاملا عادی است که با تغییر شرایط زندگی، شکل و شدت دوستی‌ها تغییر کند.

اگر احساس می‌کنید که یک دوستی به حدی ضعیف شده است که دیگر به اولویت‌های سلامت روان شما کمک نمی‌کند، در اینجا سه راه برای بررسی واقعیت‌های موجود در مورد این وضعیت وجود دارد.

۱. وقتی اخبار مهم زندگی خود را با یک دوست به اشتراک می‌گذارید، چه واکنشی نشان می‌دهد؟

واکنش دوستان نزدیک پس از شنیدن خبر خوب شما می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد توانایی آن‌ها در حفظ روابط سالم نشان دهد. برخی از دوستان ممکن است واقعاً برای شما خوشحال باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است با حسادت یا منفی نگری واکنش نشان دهند. دوستانی که به طور مداوم با منفی نگری واکنش نشان می‌دهند یا زمانی که اخبار شادی را به اشتراک می‌گذارید هیجان کمی نشان می‌دهند، احتمالاً دوست واقعی شما نیستند.

داشتن دوستانی که از شما حمایت می‌کنند و به جای اینکه شما را پایین بیاورند، برای پیشرفت شما تلاش می‌کنند، بسیار مهم است. احاطه کردن خود با افراد مثبتی که موفقیت‌های شما را جشن می‌گیرند و شانه‌ای برای تکیه بر آن‌ها در زمان‌های سخت ارائه می‌دهند، برای رشد و شادی شخصی بسیار مهم است. یک دوست خوب باید به شما کمک کند تا در چالش‌های زندگی موفق باشید.

البته این موضوع بدان معنا نیست که شما باید رابطه خود را با همه کسانی را که به هر یک از موفقیت‌های شما پاسخ مثبت نمی‌دهند، قطع کنید. به خاطر داشته باشید همه ما انسان هستیم و همه ما روزهای بدی داریم. با این حال، اگر متوجه الگوی پرخاشگری منفعلانه یا خصومت غیرمستقیم در دراز مدت شدید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رابطه خود را با این شخص مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.

۲. آیا فرد مقابل از مسائل شما نیز سوال می‌پرسد یا تنها از شرایط خودش صحبت می‌کند؟

دوستی یک رابطه دو طرفه است و روابط سالم نیاز به تعامل دارد. فردی که همیشه در مورد خودش صحبت کرده و هرگز در مورد شما نمی‌پرسد، ممکن است موقعیت شما را کمرنگ کند. روابط یک طرفه می‌تواند خسته کننده بوده و منجر به نادیده گرفتن یکی از طرفین می‌شود. این نوع رابطه دوستی قابل اعتماد نبوده و بهتر است قطع شود.

به یاد داشته باشید دوستانی که به زندگی شما علاقه نشان داده و مرتب در مورد شما می‌پرسند، ارزشمند هستند. این نوع ارتباط دو طرفه کلید ایجاد اعتماد و احترام متقابل در یک دوستی است.

یک دوست خوب همیشه تلاش می‌کند تا دیدگاه شما را درک کرده و در کنار شما باشد تا به نگرانی‌های شما گوش دهد، برخلاف دوستی‌های یک طرفه که ممکن است باعث شود شما احساس نادیده گرفته شدن و کم ارزش شدن را داشته باشید.

۳. آیا در کنار دوستتان خود واقعیتان هستید؟

این موضوع بسیار مهم است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را همانگونه که هستید می‌پذیرند و از شما حمایت می‌کنند. اگر احساس می‌کنید باید در هنگام ارتباط با شخصی دیگر، جنبه‌هایی از خود را پنهان کرده یا تغییر دهید تا با وی سازگار شوید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که این دوستی را دوباره ارزیابی کنید.

دکتر پترا کیپفلزبرگر، در این رابطه توصیه می‌کند با انجام کارهایی که سه رفتار زیر را تشویق می‌کنند، دوستی‌های بهتری داشته باشیم:

کاهش از خودبیگانگی، یعنی رد تجربه ذهنی و از خود دور بودن.
افزایش زندگی اصیل، یعنی رفتار کردن به شیوه‌هایی که در بیشتر موقعیت‌ها با خود واقعی شما منطبق است.
رد کردن تأثیرات بیرونی، یعنی عدم تمایل به انطباق با انتظارات دیگران و در عوض پیروی از ارزش‌ها و باورهای خود.


در خاتمه گفتنی است دوستانی که دارای ویژگی‌های فوق هستند، برای شما ارزش طلا را داشته و در نقطه مقابل دوستانی که این کار را نمی‌کنند ممکن است ارزش وقت و انرژی شما را نداشته باشند. به یاد داشته باشید همه روابط ما در زندگی دارای ارزش هستند و این ایده خوبی نیست که پل‌ها را تخریب کرده یا به دلایل بی اهمیت ارتباط خود را با سایرین قطع کنیم. با این حال، آگاهی از اینکه کدام دوستان واقعاً از شما حمایت می‌کنند، یک راه هوشمندانه برای اولویت بندی زمان و روابط شماست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.