مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سفر به مشهد برای زیارت امام هشتم(ع) منحصر به شیعیان نیست و از سایر مذاهب اسلامی تا پیروان دیگر ادیان الهی از کشورهای گوناگون را، این شهر و آستان میزبانی کرده‌اند.

 سفر به مشهد برای زیارت امام هشتم(ع) منحصر به شیعیان نیست

به گزارش قدس خراسان و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده در نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی با تورق تاریخچه عکاسی زیارت، اظهارکرد: تصویر گنبد هتک حرمت شده در جریان به توپ بستن حرم از سوی قوای روس، پررنگ‌ترین عکس از رخدادهای تاریخی در حرم است که در سوی مقابل آن، عدم ثبت واقعه گوهرشاد در قاب هیچ دوربینی در دوران خفقان دیکتاتوری رضاشاهی است چون عکس حافظه تاریخی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سپس به مردمی بودن عکاسی زیارت نقبی زد و یادآور شد: ماندگارترین ره‌آورد سفرهای آرزومندانه و مشتاقانه‌ی مردم به مشهد، قاب عکس‌های معروف به عکس‌های حرم-بارگاه است که بر طاقچه‌ی خانه‌های ایرانی در دوردست‌ترین شهرهای کشور جاخوش کرده است.

وی با اشاره به ابعاد فرامذهبی زیارت امام رضا(ع) افزود: سفر به مشهد برای زیارت امام هشتم(ع) منحصر به شیعیان نیست و از سایر مذاهب اسلامی تا پیروان دیگر ادیان الهی از کشورهای گوناگون را، این شهر و آستان میزبانی کرده‌اند.

حسین زاده ادامه داد: امام رضا(ع) تنها به مردم مشهد، شیعه و مسلمان تعلق ندارد بلکه متعلق به همه ادیان بشری است که هر کدام از اینها سوژه عکس عکاسان می‌تواند باشد و خود حرم که ساخته دست هنرمندان ایرانی است سوژه دیگری برای عرض ارادت عکاسان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین بزرگ‌ترین اجتماع فارسی‌زبانان از جغرافیای حوزه نوروز در مشهد را فرصت مغتنمی برشمرد و خاطرنشان کرد: نوروز و این گردهمایی عظیم را برای انتشار و بهره‌مندی عمومی از آثار و تولیدات جشنواره عکس، مغتنم خواهیم شمرد که البته می‌تواند فرصت خوبی برای تولید آثار در بخش حرفه‌ای و مردمی نیز باشد.

وی افزود: از مدیر عامل بنیاد تقاضا می‌کنیم تولیدات برگزیده جشنواره امام رضا(ع) را به عنوان محصولات فرهنگی در فرودگاه، ترمینال و در سطح شهر بین زائران امام رضا علیه السلام توزیع کنند.

حسین زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی وزن موضوعی و سوژه مکانی برای داوری آثار، تشریح کرد: گرچه در موضوع‌های جشنواره، سه موضوع نماز و نیایش در حرم، معماری و هنرهای اسلامی در حرم و حریم حرم آمده است اما معیار قضاوت داوران، صرفا عکاسی از آستان و حرم نیست و انتخاب مکان، وزن ویژه‌ای در قضاوت آثار نخواهد داشت؛ چه بسا بازتاب فرهنگ رضوی و ارادت به امام رضا(ع) در قاب دوربین یک هنرمند در یک کشور دیگر بتواند به مقام اول جشنواره دست یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان سخنان خود به برنامه‌های جنبی جشنواره اشاره کرد و گفت: برگزاری اردوی تخصصی عکاسی، کارگاه آموزشی، نمایشگاه آثار پیشکسوتان و نمایشگاه آثار استاد لطفی عکاس نام‌دار خراسان نیز در حاشیه این جشنواره طراحی شده است تا به غنای آن بیافزاید.

دوازدهمین جشنواره عکس رضوی در دو بخش حرفه ای و موبایلی برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.