مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است این هفته درباره گزارش ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ در خصوص غنی اسزی اورانیوم در ایران اطلاع رسانی کند تصریح کرد که تا آن زمان تمایلی به گمانه‌زنی ندارد.

بورل: آژانس اتمی این هفته درباره غنی‌سازی در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، جوسپ بورل روز دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گفت: مسائل هسته‌ای پیچیده و حساس هستند. اینکه گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه شاید غنی‌سازی صورت گرفته ... این در حد یک گزارش است و من نمی‌دانم منبع آن موثق است؟

وی با بیان اینکه «این مسائل به مراتب پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود» افزود: به همین خاطر ما یک نهاد ناظر داریم به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آن‌ها تمام ظرفیت‌های لازم و دانش فنی را برای نظارت در ایران دارند.‌ آن‌ها باید به من اعلام کنند که موضوع چیست. ما درباره این موضوع توضیح خواسته‌ایم و آن‌ها ظرف این هفته به ما پاسخ می‌دهند

بورل خاطر نشان کرد: تا ان زمان درباره اینکه کسی درباره کاری که کسی انجام داده نظر نمی‌دهم.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه بلومبرگ دیشب (یکشنبه) با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند». بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.» وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

بورل در بخش دیگری از اظهاراتش به پنجمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران که امروز (دوشنبه) به بهانه مسائل حقوق بشری وضع شد اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها دارای ابعاد سیاسی و عملی هستند. ایران از تحریم خوشش نمی‌آید. وی در تداوم حمایت کشورهای غربی از اغتشاشات اخیر در ایران گفت: ما به دلیل آنچه در ایران رخ می‌دهد چاره‌ای جز اعمال آن‌ها را نداریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات رفع تحریم‌ها هم اشاره کرد و با چشم پوشی از تعلل در تصمیم‌گیری و رفتارهای متناقض آمریکا گفت که اوضاع همچنان در بن بست قرار دارد و پیشرفتی صورت نگرفته است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.