بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شامگاه دوشنبه در سفر رسمی به عمان، با «هیثم بن طارق» پادشاه این کشور دیدار کرد، اقدامی که دارای اهمیت بسیاری است. این دیدار در کاخ «البرکه عامر» مسقط، پایتخت عمان با حضور هیئت‌های رسمی دو کشور برگزار شد.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با قدس: سفر اسد به امارات رویکرد اقتصادی دارد

برخی تحلیلگران بر این عقیده هستند که تحولات دیپلماتیک تحت تأثیر تلاش‌های مرتبط با کمک‌رسانی پس از زمین‌لرزه اخیر در شمال سوریه، می‌تواند بهانه‌ای برای ارتباط دوباره و تقویت رابطه سوریه با دیگر کشورهای خاورمیانه که تاکنون در برابر عادی‌سازی روابط با دمشق مقاومت کرده‌اند، تلقی شود.

یک سفر راهبردی
حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس درباره اهداف و پیامدهای سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به عمان گفت: حضور در عمان نخستین سفر رسمی اسد به یک کشور عربی در ۱۲سال اخیر و پس از آغاز بحران سوریه است. البته در گذشته سفرهایی از طرف برخی مقامات شورای همکاری خلیج‌فارس به دمشق صورت گرفته بود اما سفر اسد به عمان را باید به عنوان یک سفر مهم با دستاوردهای بسیار برای پایان دادن به بحران ۱۲ساله سوریه تلقی کرد.
هانی‌زاده ادامه داد: سفر اسد به عمان می‌تواند مقدمه‌ای برای پذیرش دوباره سوریه در جمع کشورهای عربی به‌ویژه اتحادیه عرب باشد که درواقع با دخالت عربستان و سایر کشورهای خلیج‌فارس عضویت این کشور در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد. اما امروز به نظر می‌رسد رویکرد اتحادیه عرب در قبال سوریه تغییر کرده و شرایط برای بازگشت آن به عنوان یکی از کشورهای مؤسس این اتحادیه در حال فراهم شدن است. درواقع باید سفر بشار اسد به عمان را یک سفر راهبردی تلقی کرد که درصدد خارج کردن سوریه از جنگ و بحران داخلی است.
از این منظر، سفر روز گذشته بشار اسد به عمان و سفر چندی پیش «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان به دمشق و دیدار وی با رئیس‌جمهور سوریه را می‌توان سرآغازی برای یک حرکت جدید از سوی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای نزدیک شدن به دمشق قلمداد کرد.

سفر اسد به امارات رویکرد اقتصادی دارد
حسن هانی‌زاده در تحلیل سفر احتمالی بشار اسد به امارات که گفته شده در ادامه سفر به عمان صورت خواهد گرفت نیز اذعان کرد: باید توجه داشت عمان همیشه سیاست متوازن خود را چه در منطقه و چه در قبال سوریه حفظ و بر روابط بین کشورهای عربی بر اساس احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها تأکید کرده است. اما نباید فراموش کرد هدف برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس همچون عربستان، امارات و بحرین از برقراری رابطه با دمشق این است که سوریه را از محور مقاومت جدا کنند.
این کارشناس مسائل منطقه افزود: گزارش‌هایی هم در این زمینه وجود دارد که برخی از این کشورها از جمله امارات و عربستان کمک به بازسازی شهرهای سوریه را منوط به کاهش مناسبات تهران و دمشق دانسته‌اند؛ در حقیقت این کشورها تلاش دارند سوریه و بشار اسد را از ایران و محور مقاومت جدا و به سمت کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس متمایل کنند. وی تأکید کرد: البته همان‌طور که پیشتر گفته شد جدا از خواسته امارات از برقراری ارتباط با سوریه که دور کردن اسد از ایران است اما طبیعتاً سفر اسد به امارات را باید از منظر اقتصادی و جنبه‌های مالی و سرمایه‌گذاری امارات در بازسازی سوریه تحلیل کرد.

خبرنگار: سید احمد موسوی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.