مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: نهادهای متولی کودکان کار باید اقدامی متفاوت انجام دهند نه اینکه همچون طرح جمع‌آوری که ۳۲ بار در تهران انجام شده و ابتر مانده است.

استعدادیابی از شروط حل کار کودک/تکدی‌گری کودکان در پوشش دستفروش

به گزارش قدس آنلاین، احمد احمدی صدر، در خصوص بحث کار کودکان در تهران با بیان اینکه موضوع کار کودکان از مسائلی همچون تکدی گری بزرگسالان و ... جدا است و نمی‌توان با کودکان کار برخورد سلبی داشت، گفت: کودکان کار را به عنوان پتانسیل بالقوه برای آینده کشور و تهران باید ببینیم و باید به آنها نگاه انسانی داشت و از برخوردهای سلبی جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه کودکان کار باید در پروسه استعدادیابی، حرفه‌آموزی و توانمندسازی قرار گیرند، ادامه داد: ما برنامه کوتاه، میان و بلند مدت ویژه کودکان کار طراحی کردیم و پیشنهاد دادیم اقدامات ویژه انجام شود؛ اما از آنجایی که متولی اصلی کودکان کار براساس قانون بهزیستی است و شهرداری قانونا مسئولیتی ندارد ما تنها می‌توانیم نسبت به ارائه برنامه‌هایمان به دستگاه‌های متقاضی اقدام کنیم، البته ما داعیه دار کار بر زمین مانده در شهر تهران هستیم و خودمان را عقب نمی‌کشیم و اگر سازمان‌ها و نهادهای متولی کودکان کار، کارشان را انجام دادند ما تشکر می‌کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه سازمان‌ها و نهادهای متولی کودکان کار باید اقدامی متفاوت انجام دهند نه اینکه همچون طرح جمع‌آوری که ۳۲ بار در تهران انجام شده و ابتر مانده است اقدام کند، تصریح کرد: ما معتقدیم برای کودکان کار طرح استعدادیابی، حرفه آموزی و توانمند سازی اجرایی شود و دست نهادها و سازمان‌های متولی کودکان کار که این برنامه را اجرا می‌کنند را می‌بوسیم و اگر آنها کار را بر زمین بگذارند ما با افتخار آن را بر می داریم و در اختیار کودکان کار که نامشان را کودکان وطن می‌نامم قرار خواهیم گرفت.

مدیر عامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: باید فرآیند استعدادیابی، حرفه‌آموزی و توانمندسازی کودکان کار انجام شود نه اینکه ۲۱ روز جمع‌آوری و نگهداری شوند و بعد از آن روز از نو، روزی از نو و دوباره این افراد به سر چهارراه‌ها برگردند و ما طرح‌هایی که اینگونه است را نمی‌پذیریم و اعتقادی به آن نداریم.

احمدی صدر با بیان اینکه پیشنهاد ما به نهادهای متولی از جمله بهزیستی این است که با مدل ارائه شده، جلو بروند، اظهار کرد: اگر زحمت این مسأله را کشیدند که بهتر اما اگر نه سعی می‌کنیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم تا جامعه هدف‌مان را ساماندهی کنیم.

احمدی صدر در مورد فعالیت‌های باندی در مسئله کار کودک، با بیان اینکه کودکان کار اجیر شده در شبکه‌های تکدی‌گری هستند، گفت: ما منکر این مطلب نیستیم که شبکه‌های مافیایی با به کارگیری و استثمار کودکان فعالیت می‌کنند و قطعا این باندها تقسیم بندی‌هایی نیز دارند؛ اما لازم است که یکبار برای همیشه با این افراد برخورد کنند و سر شبکه‌های سازماندهی استثمار کودکان تنبیه شوند و این افراد آزادانه در سطح شهر تهران تردد و فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که بعضاً دیده شده است که متکدیان با در دست گرفتن گل، اسکاچ و ... در پوشش دستفروش؛ تکدی‌گری (شبه متکدی) می‌کنند؟، ادامه داد: ما تذکر دادیم و با کمک مشاورین و سازمان‌های مردم نهاد که در این حوزه فعال هستند با آنها صحبت کردیم و می‌توانم بگویم با همه کسانی که سرچهارراه‌ها هستند یکبار صحبت شده و به آنها اعلام کردیم که کارشان جرم است و طرح جمع‌آوری مشمول آنها نیز می‌شود که البته آثار خوبی داشته است و امیدواریم با اجرای برنامه‌های استعدادیابی بتوانیم مسأله کودکان کار در تهران را حل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.