ظرفیت ۷۰ درصد کاروان‌ها برای سفر به عتبات تکمیل شده و سازمان حج و زیارت در آستانه اعیاد شعبانیه در حال تدارک ظرفیت جدید برای متقاضیان این سفر است.

همه چیز درباره سفر به عتبات؛ از هزینه تا محل اسکان و غذا / ظرفیت‌های جدید کی اعلام می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، سفر عتبات در هفته‌های اخیر با وجود افزایش هزینه این سفرها، با استقبال زائران همراه بوده است؛ به طوری که در ۲ هفته اخیر بیش از ۵۰ هزار نفر به زیارت عتبات مشرف شده‌اند.

همچنین با توجه به اینکه در آستانه اعیاد شعبانیه هستیم، ظرفیت بسیاری از کاروان‌ها برای روزهای پایانی هفته جاری تکمیل شده است که البته بسیاری از دفاتر زیارتی، روزانه بیش از ۲۵ کاروان از شهرهای مختلف کشور به صورت هوایی و زمینی عازم عتبات می‌شوند و حتی پیش‌بینی می‌شود در ماه شعبان این تعداد افزایش یابد.

این امر در حالی است که در دی‌ماه با توجه به کاهش تعداد زائران عتبات، دفاتر زیارتی به عنوان مجری اعزام به عتبات در مجموع حدود پنج کاوران اعزام می‌کردند و ظرفیت بسیاری از کاروان‌ها تکمیل نمی‌شد. اما اکنون با وجود افزایش نرخ دلار و گرانی سفرها نسبت به دوره گذشته، بسیاری از عاشقان حسینی به زیارت ارباب مشرف می‌شوند.

۷۰ درصد اعزام‌ زائران عتبات در ماه رجب زمینی انجام شد

به گفته یکی از مدیران دفاتر زیارتی، بیش از ۷۰ درصد اعزام‌ها در ماه رجب به صورت زمینی بوده است و در ماه شعبان هم تقاضا برای سفر زمینی بیش از سفرهای هوایی است که اصلی‌ترین دلیل آن هم هزینه بالای سفرهای هوایی عتبات است.

به گفته مسؤولان سازمان حج و زیارت هزینه سفر هوایی عتبات از حدود ۱۳ میلیون تومان است که البته بخش قابل توجهی از هزینه سفرها مربوط به پرواز است.

هزینه بلیت پرواز عتبات در هفته‌های اخیر رکورد زد

در روزهای اخیر با افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی به عراق، بلیت پرواز عتبات که در دی‌ماه کم‌تر از سه میلیون تومان هم شده بود، به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده است و برخی از شرکت‌های هواپیمایی بلیت یک طرفه پرواز عتبات را تا هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم بالا برده‌اند.

یکی از مدیران دفاتر استانی با انتقاد از افزایش بی‌رویه هزینه بلیت پرواز و همچنین نرخ دلار، می‌گوید: برای برخی از استان‌ها که پرواز به نجف طولانی و بیش از ۲ ساعت زمان می‌برد، هزینه بلیت پرواز برای یک طرف رکورد زد و به حدود ۹ میلیون هم رسیده است و به همین دلیل ما نتوانستیم بلیت با قیمت مناسب تهیه کنیم. به این ترتیب برخی از اعزام‌ها لغو شدند و برخی دیگر از زائران که قصد سفر هوایی داشتندف مجبور شدند به صورت زمینی عازم عراق شوند.

بالا رفتن هزینه بلیت پرواز عتبات در حالی است که برخی از شرکت‌های هواپیمایی بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای اقدام به بالا بردن هزینه بلیت‌ها کرده‌اند و حتی برخی از این شرکت‌های هواپیمایی معتقدند که دلیل افزایش هزینه، بیش‌تر شدن تقاضاست؛ به طوری که نرخ بلیت پروازها را تقاضا تعیین می‌کند و در صورتی که تقاضا بالا باشد، قیمت بلیت پرواز هم بیش‌تر خواهد شد!

گرانی اسکان در عراق خارج از سفر کاروانی

با وجود همه مشکلاتی که در سفر عتبات آن هم در ایام ماه رجب و شعبان رخ داده است و هزینه‌های بالایی که زائران متحمل می‌شوند، همچنان بسیاری از افراد به این سفر معنوی مشرف می‌شوند. همچنین به دلیل بالا بودن هزینه پرواز عتبات در این ایام، سفر انفرادی به عتبات چندان به‌صرفه نیست. چرا که افراد برای سفر به عراق فقط برای تهیه بلیت پرواز باید حدود ۱۰ میلیون تومان بپردازند.

از طرفی هم اگر زائران قصد سفر زمینی به عتبات داشته باشند، با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بسیاری از هتل‌ها، باید در هتل‌هایی که زائران کشورهای دیگر گارانتی کرده‌‍اند، اسکان پیدا کنند که هزینه آن برای یک شب اقامت بدون غذا از حدود ۲۰ دلار شروع می‌شود و به بیش از ۵۰ دلار هم بسته به نوع و امکانات هتل می‌رسد.

البته برخی هم که قصد سفر کوتاه‌مدت را دارند، به دلیل نبودن بسته‌های متنوع زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت، مجبورند با هزینه بیش‌‍‌تری عازم این سفر معنوی شوند یا اینکه سفر خود را طوری مدیریت کنند که متحمل هزینه بالایی نشوند. با این وجود، انتظار می‌رود سازمان حج و زیارت که متولی اعزام زائران به عتبات است، بسته‌های زیارتی متنوعی عرضه کند تا زائران با هر نوع سلیقه و توان مالی امکان زیارت امام حسین علیه‌السلام را در همه ایام به ویژه ایام مناسبتی داشته باشند.

هم‌اکنون با وجود تغییر رویکرد اعزام‌ها از سال گذشته و فعالیت دفاتر زیارتی به عنوان مجری اعزام زائران به عتبات، سفرهای زیارتی همچون گذشته به مدت یک هفته در حال انجام است.

تکمیل ۷۰ درصدی ظرفیت کاروان‌ها تا ۱۰ اسفند

اکنون در آستانه اعیاد شعبانیه ظرفیت ۷۰ درصد کاروان‌ها تکمیل شده و سازمان حج و زیارت در حال تدارک ظرفیت جدید برای متقاضیان زیارت عتبات است. همچنین بسیاری از زائران هم برای سفر عتبات در نیمه شعبان برنامه‌ریزی کرده‌اند که با توجه به اعلام ظرفیت‌ها تا ۱۰ اسفند، قرار است ظرفیت‌های جدیدی برای این ایام پیش‌بینی و اعلام شود.

در حال حاضر ثبت‌نام عتبات تا دهم اسفندماه در حال انجام است و بزودی هم پیش‌بینی شده تا سفرها برای دور جدید آغاز شود. البته اعزام‌ها تا ۲۲ اسفند ادامه پیدا می‌کند و از ۲۳ اسفندماه نیز سفرهای نوروزی عتبات آغاز خواهد شد.


منبع: روزنامه همشهری

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.