با گذشت تقریبا یک سال از حمله روسیه به اوکراین، تحقیقات نشان می‌دهد که غرب متحدتر شده، اما اختلاف غرب با دیگر کشورهای جهان بیشتر شده و ردپای ایجاد یک نظم جدید جهانی دیده می‌شود.

اندیشکده غربی: جنگ اوکراین نظم جهانی جدیدی تعریف می‌کند

به گزارش قدس انلاین، به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، اندیشکده «شورای اروپا در امور روابط خارجه» در ۹ کشور اتحادیه اروپا – از جمله فرانسه، ‌آلمان و لهستان – و همچنین انگلیس، آمریکا، چین، روسیه، هند و ترکیه نظرسنجی برگزار کرد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اختلاف نظر بسیاری بر سر جنگ اوکراین، دموکراسی و موازنه قدرت در جهان وجود دارد. این اندیشکده اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین می‌تواند نقطه عطفی تاریخی بوده و یک نظم جهانی «پساغربی» ایجاد کند.

مارک لئونارد، مدیر این اندیشکده گفت: تناقض جنگ اوکراین این است که باعث شده غرب متحدتر از همیشه شود، اما قدرت نفوذش در جهان کمتر از هر زمان دیگری باشد.

تیموتی گارتون اش، استاد مطالعات اروپا در دانشگاه آکسفورد که در این پروژه همکاری داشت، یافته‌های این تحقیق را «بسیار تامل‌برانگیز» دانست. به گفته او، این تحقیق نشان داد که جنگ اوکراین به اتحاد غرب در سوی آتلانتیک اتحاد و هدف اعطا کرده، اما تاثیر مشابهی بر «قدرت‌های بزرگ دیگر مانند هند، چین و ترکیه نداشته است».

این مقام دانشگاهی گفت که پیام یافته‌های این تحقیق، روشن است: ما فورا به یک روایت تازه نیاز داریم که هند را هم به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان، به سمت خود جذب کنیم.

تحقیق مذکور نشان داد که دیدگاه غرب نسبت به روسیه تیره‌تر شده است. ۷۷ درصد در انگلیس، ۷۱ درصد در آمریکا و ۶۵ درصد از شرکت‌کنندگان از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا بر این باورند که روسیه یک «دشمن» است که کشورشان با آن در مناقشه یا رقابت است.

از سوی دیگر، تنها ۱۴ درصد در آمریکا، ۱۵ درصد در ۹ کشور اتحادیه اروپا و ۸ درصد در انگلیس روسیه را «متحد» یا «شریک ضروری» خود می‌دانند که با آن منافع مشترک دارند.

حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق هم در توصیف روسیه از عبارات «تهاجمی» و «غیرقابل اعتماد» استفاده کرده و با تداوم تحریم‌ها علیه مسکو موافق بودند، حتی به قیمت آسیب اقتصادی به کشور خودشان.

در مقابل، دست‌کم ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان این تحقیق در چین، هند و ترکیه باور داشتند که روسیه نسبت به آغاز جنگ «قوی‌تر» شده یا هنوز همانقدر قوی است. آن‌ها مسکو را «متحد استراتژیک» و «شریک ضروری» کشور خود می‌دانند.

همچنین ۴۱ درصد در چین، ۴۸ درصد در ترکیه و ۵۴ درصد در هند خواستار پایان فوری جنگ هستند، حتی به قیمت امتیاز ارضی اوکراین. در مقابل به ترتیب تنها ۲۳،‌۲۷ و ۳۰ درصد معتقدند که کی‌یف باید سرزمین‌های از دست رفته (در دونباس و کریمه) را پس بگیرد، حتی به قیمت طولانی شدن جنگ.

بسیاری در خارج از مرزهای جغرافیایی غرب بر این باور هستند که نظم جهانی لیبرال به رهبری آمریکا تا یک دهه آینده دیگر بر جهان سلطه نخواهد داشت و غرب تنها «یک قدرت» در میان چند قدرت برجسته جهان خواهد بود. تنها هفت درصد از شرکت‌کنندگان در روسیه و شش درصد در چین معتقدند که غرب ۱۰ سال دیگر هم قدرت مسلط خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.