در حالی که قیمت برخی کالاهای اساسی در هند بیش از حد افزایش یافته این کشور ترفند جدیدی را برای کاهش قیمت‌ها اجرا می‌کند.

هند چگونه قیمت کالاهای اساسی را پایین می‌آورد

به گزارش قدس آنلاین، افزایش قیمت کالاهای اساسی یک مسأله جهانی شده در این میان برخی از کشورها ترفندهایی برای کاهش قیمت ها دارند.

این گزارش می‌نویسد: کشور هند در واکنش به افزایش قیمت کالای اساسی گندم که بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز مردم را در جهان تأمین می‌کند دست به اقدام جدیدی زده و معتقد است که قیمت‌ها را پایین آورده است.

دولت هند پس از آنکه قیمت گندم از نرخ ۲۱۲۵۰ روپیه در هر تن بالاتر رفت، تصمیم گرفت برای کاهش آن حدود دو میلیون تن گندم به بازار تزریق کند تا به این وسیله قیمت‌ها را بشکند.

بر اساس این گزارش،‌ کف قیمتی که دولت هند برای خریدگندم از کشاورزان در نظر گرفته ۲۱۲۵۰ روپیه در هر تن معادل ۲۵۶ دلار بود که قیمت ها از این فراتر رفته است و دولت نمی خواهد به قیمت گرانتری بخرد.

افزایش قیمت به دلیل خشکسالی‌های شدید و افزایش گرما و در برخی ایالت‌های هند است که تولید را کم کرده علاوه بر آن افزایش تقاضا به عرضه به واسطه جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته و کشاورزان از تحویل گندم‌های خود به دولت امتناع می‌کنند.

در حال حاضر هند دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده گندم در جهان است و صادرات خود را در ماه می ۲۰۲۲ ممنوع کرده است. این دومین باری است که دولت هند با ترفند تزریق کالای بیشتر به بازار قیمت‌ها را می‌شکند به طوری که از ماه گذشته که هند این ترفند را پیاده کرده قیمت‌ها حدود یک چهارم اصلاح شده است. دولت به این وسیله تلاش می‌کند که قیمت گندم را به کف قیمتی که پیش از این تعیین کرده برساند.

تاجران می‌گویند که کشاورزان در صورتی که بازار آزاد در سطح بالایی باشد گندم‌های خود را به دولت نمی‌فروشند، سال گذشته میزان خرید گندم توسط دولت ۵۳ درصد افت داشت و به رقم ۱۸.۸ میلیون تن رسید و همان زمان قیمت‌های بازارهای آزاد از میزانی که دولت تعیین کرده بود فراتر رفت.

در حال حاضر در این کشور یکبار در سال گندم تولید می‌شود که در ماه اکتبر و نوامبر کشت شده و در ماه مارس برداشت می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی هند(IMD) که روز دوشنبه اعلام کرد افزایش بیش از حد درجه حرارت در برخی ایالت‌های این کشور طی هفته جاری به ۳۹ درجه سانتی‌گراد رسید که ۹ درجه از حد طبیعی بالاتر بوده است.

جنگ روسیه و اوکراین روی قیمت کالاهای اساسی در جهان تاثیر جدی گذاشته، این جنگ علاوه بر اینکه صادرات کالاهای را از بندر دریای سیاه به حداقل رسانده، تولید را هم در این کشورها به ویژه اوکراین تحت تاثیر قرار داده است.

این دو کشور در مجموع ۳۰ درصد غلات جهان را تولید می کنند و تولید کنندگان عمده دانه روغنی هم هستند.

کشورها در واکنش به این اتفاقات سیاست های صادرات خود را تغییر داده اند بسیاری از کشورها صادرات کالاهای اساسی را کند کرده و حتی متوقف کرده اند.

برخی از آنها عوارض شدید مالیاتی تعریف کرده اند که تولید کنندگان نمی توانند کالای خود را صادر کنند در کنار این‌ها کشورهای مصرف کننده هم سیاست ذخیره سازی را در پیش گرفته اند به طوری که چین اکنون ۵۰ درصد گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

این اقدامات تناسب عرضه وتقاضا را به هم زده و قیمت های جهانی را افزایش داده است.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.