معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اعلام اینکه نیروگاه‌های جدید وارد مدار خواهیم خواهد شد، گفت: وزارت نیرو همه تلاش خود را به کار گرفته تا تابستان سال آینده هم بدون مشکل در تأمین برق سپری شود.

برنامه‌ریزی برای تامین برق در تابستان آینده/ نیروگاه‌های جدید وارد مدار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «همایون حائری» با اعلام اینکه تلاش شده برای تامین برق تابستان سال آینده نیروگاه‌ها آماده شوند، اظهار داشت: نیروگاه‌های جدید را نیز وارد مدار خواهیم کرد.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برنامه تعمیرات نیروگاهی به‌جد در حال انجام است و امیدواریم تا قبل از تابستان به پایابن برسد و بتواند برق مورد نیاز کشور را تأمین کند.

وی گفت: اقدام بزرگی که از سال گذشته آغاز شد و در رابطه با مدیریت مصرف بود، امسال و سال آینده هم تداوم خواهد داشت تا از این طریق هم بتوان مشکلات را کم‌تر کرد.

حائری با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم تابستان آینده را با شرایط خوبی به پایان برسانیم، درباره احتمال وقوع خاموشی در سال آینده ادامه داد: همه تلاش‌ها بر این است که چنین امری واقع نشود.

سیزدهم اسفندماه «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو با بیان اینکه رفع ناترازی شدید انرژی در کشور در برنامه‌های اصلی وزارت نیرو و نفت قرار دارد، گفت: قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه‌جویی مصرف انرژی ایجاد کنیم که چنین اقدامی امکان‌پذیر است.

محرابیان در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولرآبی، اظهار داشت: مهم‌ترین مولفه قدرت برای کشور در رصد اقتصادی، تامین آب و برق پایدار برای کشور است.

وی ادامه داد: رفع ناترازی برق در برنامه‌های دولت و وزارتخانه قرار دارد که در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود و رفع این ناترازی بسیار دشوار است.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع ناترازی انرژی، توضیح داد: دو نوع برنامه برای حل ناترازی در دستور کار قرار دارد، یکی برنامه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های نیروگاهی و دیگری مدیریت صحیح مصرف با تکیه بر بخش‌های تولید و مصرف است. ما در سال گذشته برای رفع بخشی از ناترازی توسعه نیروگاه‌ها را در دستور کار داشتیم و برای هر یک کیلووات تولید برق حدود ۵۰۰ یورو سرمایه‌گذاری و هزینه می‌شود.

محرابیان ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود اجرا شد که با اجرای برنامه‌های متعدد اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی‌ها اضافه شد و به طور متوسط برای هر کیلووات ۲۵ یورو هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ مگاوات ظرفیت تولید نیروگاهی افزوده شد، گفت: در سمت تولید اقدامات زیادی می‌توان انجام داد که با سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری و راندمان، تولید را افزایش دهیم. مهم‌ترین افزایش تولید برق در نیروگاه‌های بخار است.

وزیر نیرو توضیح داد: طبق برنامه‌ای که به مجلس ارایه کردیم، قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق صرفه‌جویی برق انجام دهیم که بدون کاهش رفاه اجتماعی می‌توان به این نقطه رسید و سوابق اجرایی نوید این را می‌دهد که چنین اقدامی امکان‌پذیر است.

محرابیان اضافه کرد: در اوج مصرف برق نزدیک به ۷۰ هزار مگاوات تقاضای برق داشتیم که این ۷۰ هزار مگاوات در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی بود؛ از این میزان ۳۰ هزار مگاوات مصرف برق در بخش سرمایشی بود که به تقاضای مصرف افزوده می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم ۳۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم، باید ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت‌سازی کنیم؛ یعنی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. طبیعتاً ایجاد چنین نیروگاهی اقتصادی نیست؛ زیرا در بازه‌ای از زمان است و مربوط به تمام سال نیست.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.