نخست‌وزیر ارمنستان ضمن اینکه جمهوری آذربایجان را بابت تلاش برای ایجاد تنش نظامی در امتداد خط تماس در منطقه قره‌باغ مقصر دانست، گفت بحران انسانی که در قره‌باغ به دلیل انسداد گذرگاه لاچین ایجاد شده به لطف صلحبانان روسیه به فاجعه تبدیل نشد.

نخست‌وزیر ارمنستان، باکو را به تنش‌آفرینی در قره‌باغ متهم کرد

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه دولت بیان کرد: من نمی‌توانم به نقش ویژه صلحبانان روسی اشاره نکنم. بحران انسانی که به دلیل انسداد غیرقانونی گذرگاه لاچین در قره‌باغ ایجاد شده، به لطف صلحبانان روسی به فاجعه بدل نشد.

وی با اشاره به اینکه روسیه در سال ۲۰۲۰ نقش تضمین‌کننده امنیت جمعیت و زیرساخت‌های عمرانی قره‌باغ را بر عهده گرفته است، گفت: امیدواریم فدراسیون روسیه این نقش را انجام دهد و اگر مسکو به هر دلیلی نتواند نقشش را در این زمینه ایفا کند، به نظرم باید به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع کنیم و به افراد قره‌باغ نسبت به یک خطر هشدار دهیم.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه افزود: ما شاهد هستیم که جمهوری آذربایجان اقدامات ویژه‌ای را با هدف ایجاد تنش‌های نظامی در امتداد خط تماس با قره‌باغ انجام می‌دهد.

پاشینیان با رد این ادعا که "ارتش ارمنستان در قره‌باغ حضور ندارد"، تصریح کرد: ارمنستان مکانیسم بین‌المللی را راه‌اندازی می‌کند تا مانع جمهوری آذربایجان از ایجاد یک "نسل‌کشی" علیه ارمنی‌های قره‌باغ شود. بنده به وزارت خارجه دستور داده‌ام تا از طریق سازمان ملل این مکانیسم‌ها را فعال کند. جمهوری آذربایجان از پروپاگاندای رسانه‌ای استفاده می‌کند تا یک "تهاجم نظامی" را در قره‌باغ به راه بیندازد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند و کنترل آن از زمان جنگ اول قره‌باغ در اختیار دولت همین منطقه بوده است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.