یک پژوهشگر امور ترکیه پیش‌بینی کرد که ترکیه به زودی نیروهایش را از سوریه خارج کند.

ترکیه احتمالا به‌زودی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند

آمور گادجف، پژوهشگر امور ترکیه در مرکز پژوهش‌های شرق وابسته به آکادمی علوم روسیه گفت: به نظر من آنکارا اقداماتی برای کاهش نیروهای مسلح خود در سوریه اتخاذ خواهد کرد. اما احتمالا فورا این اتفاق نیفتد. احتمالا بعد از موعد انتخابات ترکیه این اتفاق بیفتد. احتمالا ترکیه برخی مشاوران خود را در سوریه نگه دارد. این یک سناریوی کاملا واقعی است. باید مکانیسم مشترکی برای کاهش نگرانی‌های ترکیه و خارج کردن نیروهایش از سوریه ایجاد شود. برای ترکیه حفظ نیروهایش در سوریه بسیار هزینه‌بردار است.

وی گفت: براساس اظهارات مقامات ترکیه این کشور خیلی مایل به حضور نیروهایش در سوریه نیست چراکه هزینه زیادی برای این کشور دارد. اقتصاد ترکیه اکنون با مشکلاتی مواجه است و این کشور می‌تواند این اموال را برای اهداف دیگر هزینه کند. اما وضعیت شمال سوریه خوب نیست و احتمالا ترکیه در آنجا بماند. ترکیه نگران این است که ناامنی شمال سوریه باعث موج جدید آوارگان شده و ضربه دیگری به اقتصاد این کشور وارد کند.

پیشتر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با اسپوتنیک امکان برگزاری نشستی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه مشروط کرد.

نیروهای ترکیه در مناطق مرزی سوریه هستند و عملیات‌هایی را علیه کردها انجام می‌دهند. دمشق بارها حضور ترکیه را غیرقانونی اعلام کرده و از این کشور خواسته نیروهای خود را خارج کند. نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) با حمایت ارتش آمریکا کنترل بیشتر مناطق استان‌های حسکه و رقه و برخی از مناطق حلب و دیرالزور را در دست دارند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.