سال‌هاست در مناسبت‌های مختلف مخصوصا اعیاد مذهبی و نوروز حرم مطهر گل‌آرایی می‌شود تا صحن و سرای حضرت علاوه بر نور و جلای باطنی‌اش، ظاهری زیبا و باطراوت هم داشته باشد تا چشم‌های دنیایی ما هم روشن به این زیبایی شود.

نوروزعلی بسطامی در کتاب «فردوس‌التواریخ» درباره صحن جدید حرم مطهر رضوی نوشته است «صحن جدید ... اولاً باغی بود و قدری از مزارات و...» این یعنی حرم مطهر از همان سال‌های دور که باغ و بستان‌های طبیعی، شهر و دیارها را رونق می دادند. با درخت و گل زیباتر می‌شده است. اصلا همین باغ پایین پای حضرت جایی بوده که مردم برای رسیدن به روضه منوره از آن عبور می‌کردند و خودشان را به امام رضا(ع) می‌رساندند. حرم امام هشتم (ع) به عنوان جایی برای یافتن قرار و آرامش، در همیشه تاریخ پر از همه نمادهای خوبی و زیبایی و شکوه بوده است. تذهیب‌ها و اسلیمی‌ها و مقرنس‌ها بر جان زائران و مجاوران می‌نشینند، آیینه‌کاری‌ها دل‌ها را روشن می‌کنند و گل‌ها که آرامش‌بخش و روح افزایند. حالا سال‌هاست در مناسبت‌های مختلف مخصوصا اعیاد مذهبی و نوروز حرم مطهر گل‌آرایی می‌شود تا صحن و سرای حضرت علاوه بر نور و جلای باطنی‌اش، ظاهری زیبا و باطراوت هم داشته باشد تا چشم‌های دنیایی ما هم روشن به این زیبایی شود.

این گل‌ها نذرهایی اهدایی از سوی تولیدکنندگان گل و گیاه کشور عزیزمان، ایران است. تولید کنندگان در شهرهای مختلف ایران هرساله تعدادی گل برای مضجع شریف امام رضا(ع) و برای مناسبت‌های مختلف درنظر می‌گیرند و هر کدام‌شان دعا و طلب خیری را به ساقه گل‌های‌شان می آویزند و گل‌ها را روانه مشهد می‌کنند تا اگر خودشان نتوانستند به پابوس امام‌شان برسند، گل‌هایی که با دست‌های خودشان کاشتند و پرورش دادند حریم مطهر امام رئوف را مزین کنند.

در این روزگار، سالانه هزاران شاخه گل‌ را از تهران، کرج، رامسر و محلات به مشهد می‌آورد و به بارگاه مطهر رضوی تقدیم می‌کنند.

علاوه بر گل‌آرایی‌های ویژه اعیاد و نوروز و دهه کرامت، گل آرایی روی ضریح مطهر هم هر روز انجام می‌شود. گل‌های روی ضریح مطهر امام رضا(ع) هر روز قبل از ساعت ۸ صبح با آئین ویژه‌ای که همراه است با عطر سلام و صلوات خدام و مشتاقان حضرت، با گل‌های تازه تعویض می‌شوند. گلایل‌ها، مریم‌ها، میخک‌ها، رزها، مارگریت‌ها و زنبق‌هایی که یک شبانه‌روز روی ضریح مطهر طراوت گرفته‌اند، می‌روند تا جای دیگری آرام‌بخش باشند. همین گل‌ها هم می ‌شوند برکتی از حریم حرم که ما به تبرک از آستانش می ‌خواهیم.

علاوه بر گل‌آرایی روزانه مضجع مطهر رضوی، در روزها و ایام خاص گل‌آرایی‌ها به شکل ویژه‌تری در حرم مطهر انجام می‌شود مثلا در ایام نوروز سال گذشته حرم رضوی با ۲۰۰ هزار بوته و شاخه گل زیباتر شد و در ایام دهه کرامت این زیباسازی با ۳۵۰ هزار شاخه گل انجام شد. امسال هم قرار است حرم مطهر رضوی در ایام سال نو با ۱۵۳ هزار بوته و شاخه گل، آراسته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.