درگیری در استان مأرب یمن و سیطره انصارالله بر مناطق تحت کنترل نیروهای العمالقه، کشته شدن چند فرمانده نظامی وابسته به امارات و تحرکات عربستان سعودی برای افزایش نفوذ این کشور در استان‌های جنوبی از جمله تحولات جدید در یمن است.

درگیری نیروهای انصارالله یمن با مزدوران امارات در مأرب/ کشته شدن فرمانده العمالقه

منابع خبری در یمن امروز شنبه گزارش دادند که نیروهای انصارالله یمن توانستند بدون درگیری تعدادی از مناطق «وضو» در شهرستان «حریب» استان مأرب به کنترل خود دربیاورند.

خبرگزاری یمنی «الخبر» گزارش داد، نیروهای انصارالله پس از اینکه نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان سعودی از آن منطقه عقب نشینی کردند، توانستند بدون درگیری کنترل این سایت‌ها را به دست بگیرند. رسانه های یمنی وابسته به ائتلاف سعودی و امارات این درگیری را تأیید کرده‌اند.

کشته شدن سرکرده نظامیان وابسته به امارات در مأرب یمن

رسانه های یمن امروز شنبه مدعی شدند که نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی در حملاتی، موفق شده‌اند که کنترل چند منطقه در شهرستان حریب واقع در استان مأرب (مرکز یمن) را به دست بگیرد و طی درگیری با نیروهای العمالقه (وابسته به امارات)، عمر العولقی، فرمانده گردان پشتیبانی تیپ دوم العمالقه به همراه چند فرمانده دیگر کشته شده‌اند.

عربستان سعودی , یمن , کشور امارات متحده عربی , جنبش انصارالله یمن ,

در همین راستا منابع خبری و فعالان سیاسی خبر دادند که عربستان سعودی درخواست اعضای شورای ریاستی جهت دیدار با «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور فراری یمن را نپذیرفته است. رئیس جمهور فراری یمن سالهاست توسط سعودی‌ها تحت بازداشت خانگی قرار دارد، به بهانه اینکه یمن ایمن نیست به او اجازه خروج از عربستان و بازگشت به یمن را نمی‌دهند و حتی تلفن‌های او را مصادره کرده‌اند.

در همین راستا «عادل الحسنی»، فعال سیاسی خبر داد: «اعضای شورای ریاستی از اداره اطلاعات عربستان سعودی خواستند که فقط یک ساعت به آن‌ها اجازه دهد که با عبد ربه منصور هادی ملاقات کنند، ولی عربستان سعودی با این درخواست آنها موافقت نکرد.»

عربستان سعودی , یمن , کشور امارات متحده عربی , جنبش انصارالله یمن ,

تحرکات عربستان سعودی در جنوب یمن

رسانه‌ها و فعالان سیاسی در جنوب یمن تصاویری از کاروان‌های نظامی عربستان سعودی منتشر کردند که از گذرگاه مرزی «الودیعه» به سمت عدن در حال حرکت بودند، این کاروان نظامی عربستان سعودی که متشکل از خودروهای زرهی مدرن، خدمه، سلاح و مهمات بود، وارد شهرستان «المحفد» در استان «ابین» شد.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای کمکی فوق در اختیار گروه «درع الوطن» قرار گرفته است. عربستان سعودی سه تیپ از مزدوران خود را چهارشنبه گذشته پس از آنکه دوره آموزشی آن‌ها در ساحل «لحج» به پایان رسید، به استان «عدن» فراخواند.

پیش از این «رشاد العلیمی»، رئیس شورای ریاستی دولت مستعفی از تصمیم خود مبنی بر تشکیل نیروهای نظامی جدیدی با عنوان«درع الوطن» (سپر وطن) خبر داده بود. قرار بود این نیروها، به صورت نیروهای ذخیره در چارچوب «فرمانده کل نیروهای مسلح» باشند. پیش از اینکه نیروهای درع الوطن در پایگاه نظامی «العند» واقع در استان «لحج» مستقر شوند، عربستان سعودی به تشکیل آن‌ها اشراف و به منابع مالی و نحوه مسلح کردن آن‌ها نظارت داشت.

این تحرکات نشان از نگرانی عربستان سعودی از امارات دارد؛ چرا که نگران است شهر سقوط کند و کاخ «معاشیق»، مقر حکومتی منصور هادی در شهر عدن، به اشغال مزدوران وابسته به امارات درآید. به ویژه اینکه چند ساعت بعد از این اقدام عربستان سعودی «عیدروس الزبیدی»، یکی از هشت عضو شورای ریاستی یمن و یکی از اعضای ریاست شورای جدایی طلب وابسته به امارات موسوم به شورای انتقالی جنوب، در محل اقامت خود در ابوظبی با رهبران میدانی شورا دیدار تلویزیونی برگزار کرد.

منابع خبری در یمن همچنین گزارش دادند، عربستان سعودی پنجشنبه گذشته فرمانده منطقه دوم نظامی «فایز التمیمی» را فرا خوانده است. در این خبر اشاره‌ای نشده است که این فرمانده به کجا فراخوانده شده است.

منابع رسانه‌ای عربستان سعودی گفتند که احضار التمیمی با هدف بحث در مورد انحلال تیپ «بارشید»، آخرین تیپ وابسته به شورای انتقالی جنوب، صورت گرفته است. منابع مطلع در یمن این اقدام عربستان سعودی را بخشی از برنامه‌های سعودی‌ها جهت بازگشت اعضای شورای ریاستی به استان «حضرموت» می‌دانند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.