آمارهای فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا نشان می‌دهد که بانک‌های این کشور به منظور جلوگیری از اتفاقی که برای بانک "سیلیکون ولی" رخ داد، در هفته منتهی به ۱۵ مارس حدود ۱۵۳ میلیارد دلار وام از فدرال رزرو دریافت کرده‌اند.

بانک‌های آمریکا در یک هفته ۱۵۳ میلیارد دلار از فدرال رزرو وام گرفتند

آمارهای فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که بانک‌های این کشور به منظور جلوگیری از اتفاقی که برای بانک "سیلیکون ولی" رخ داد، در هفته منتهی به 15 مارس حدود 153 میلیارد دلار وام از فدرال رزرو دریافت کرده‌اند.

این اقدام در حالی رخ می‌دهد که بانک‌ها پس از فروپاشی بانک "سیلیکون ولی" به سرعت نقدینگی مورد نیاز خود را فراهم کردند تا در صورت هجوم مردم برای خروج سرمایه‌های خود، آمادگی لازم را داشته باشند.

بر اساس این داده‌ها، وام دهندگان در ایالات متحده در هفته منتهی به 15 مارس، از ابزار مالی "پنجره تخفیف" استفاده کردند و از فدرال رزرو 152.85 میلیارد دلار وام گرفتند که در مقایسه با رقم ثبت شده در هفته قبل از آن یعنی 4.58 میلیارد دلار، جهش 30 برابری نشان می‌دهد.

این رقم که در تاریخ بانکی آمریکا بی‌سابقه بوده است، از ارقام ثبت شده در طول بحران مالی سال 2008 نیز بالاتر بود.

بر اساس این گزارش، استقراض بانک‌ها از طریق پنجره تخفیف فدرال رزرو انجام شد، ابزاری که به موجب آن بانک مرکزی آمرکیا نقدینگی را در قالب وام در برابر وثیقه امن تا 90 روز به بانک ها ارائه می‌کند.

وام دهندگان ایالات متحده همچنین 11.9 میلیارد دلار دیگر از طریق برنامه تامین مالی مدت دار بانک‌ها از فدرال رزرو به صورت وام دریافت کردند.

این برنامه تسهیلاتی پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی راه اندازی شد و بر اساس آن، بودجه تا یک سال در دسترس است.

پیش از این در هفته جاری میلادی، فایننشال تایمز گزارش داده بود که در پی عواقب ناشی از بزرگترین ورشکستگی بانک‌های ایالات متحده از سال 2008، 6 بانک بزرگ وال استریت در ماه جاری حدود 165 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده اند که حدود 13 درصد از ارزش مجموع آنها محسوب می‌شود.

هفته گذشته، بانک سیلیکون ولی که بر بخش‌های فناوری و استارت‌آپ متمرکز بود، توسط مقامات مالی ایالات متحده تعطیل شد و در نتیجه موجی از نگرانی را در این بخش ایجاد کرد.

این اتفاق به دنبال انحلال بانک "سیلورگیت" که در کالیفرنیا مستقر شده و محوریت آن رمزارز است و بانک "سیگنچر" که دفتر مرکزی آن در نیویورک است، صورت گرفت.

گزارش فدرال رزرو به تعداد دقیق بانک ها یا هویت مؤسساتی که این استقراض را انجام داده‌اند، اشاره نکرده است. در همین حال، شرکت‌های بزرگ بانکی ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از وجود مشکلات پرداخت بدهی ارائه نکرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.