۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
کد خبر: 858817

ایران اسلامی ظرفیت نقش‌آفرینی جهانی دارد

رادنی شکسپیر، تحلیلگر انگلیسی

​​​​​​​نظام ایران در دوره پهلوی یکی از ظالمانه‌ترین دیکتاتوری‌ها بود. من خودم آن دوران را به یاد دارم. شکنجه‌های بسیار وحشتناکی وجود داشت. از مردم جاسوسی می‌شد. در واقع شاه قدرت بی‌حدی داشت و هرکاری می‌خواست، انجام می‌داد.

دلیلش هم این بود که رژیم شاه ثروت کلانی در اختیار داشت و شکاف میان ثروتمند و فقیر بسیار زیاد بود. شاه به ماهیت ایران که ذاتاً کشوری مستقل بود و همواره فرهنگ خودش را داشت هم اصلاً توجهی نداشت. شاه فقط به دنبال تحقق منافع آمریکایی‌ها بود. من به یاد دارم در آن زمان مرد جوانی بودم و اخبار ایران را دنبال می‌کردم؛ می‌دیدم این نظام استبدادی در واقع دست‌نشانده آمریکاست. رژیم شاه در واقع هیچ نسبتی با هویت فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی ایران نداشت. انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ رخ داد و آمریکا پس از وقوع انقلاب، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد. آمریکایی‌ها به شکلی ظالمانه از کشورهای مستقل متنفر هستند. این نفرت و بدطینتی آمریکایی‌ها مدام هم بیشتر می‌شود.
اما امروز ایران در موقعیتی قرار دارد که فرصت دارد تا رهبری دنیا را به دست بگیرد و این موضوع هم بر بنیان تفکر اسلامی میسر است؛ ادامه راه باید براساس همان بنیان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد. مردم حالا دیگر می‌دانند در زمانه‌ای که هر کسی براساس سود و زیان عمل می‌کند، کسی به دنبال صلح واقعی نیست، چراکه جنگ‌افروزی و دوری از صلح، درآمد و سود اقتصادی فراوانی دارد. این در حالی است که چنین جنگ‌افروزی‌هایی برای کسب سود اقتصادی، هیچ جایی در اسلام ندارد. اسلام در این مورد مواضع شفاف و روشنی دارد.
امام خمینی مفهومِ کشور مستقل و استقلال را مطرح کرد. ایشان از نظام سیاسی بر بنیان مذهب و استقلال صحبت کرد. استقلال نه تنها از نظر سیاسی بلکه حتی از نظر فرهنگی. اما یک موضوع مهم وجود دارد؛ ما می‌بینیم در غرب، درباره اسلام تصور اشتباهی ترویج می‌شود که این موجب شکاف میان دنیای غرب و اسلام شده است. این کاملاً واضح است و باید چهره واقعی اسلام ارائه و حقایق گفته شود. اسلام به‌دنبال عدالت و انصاف است؛ در واقع منظور امام‌خمینی از گسترش انقلاب، حضور خصمانه نظامی و جنگ‌افروزی نبود، بلکه ایشان درباره صدور اخلاق اسلامی و نظام حکومت‌داری اسلامی صحبت کردند و منظورشان این بود.
من در کتابی با عنوان «پاسخ به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی» که در سال ۲۰۱۵ نوشته بود، به این موضوع اشاره کردم که رهبری ایران از جوانان در سراسر دنیا خواستند به پروپاگانداهای ضداسلامی گوش ندهند، بلکه واقعاً خودشان درباره اسلام مطالعه کنند و ببینند حقیقت آن چیست. رهبر ایران نشان داد اسلام برای همه مشکلاتِ کنونی دنیا راه حل دارد. به این موضوع فکر کنید که اکنون دنیا با چه مشکلاتی مواجه است؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، بحران فروپاشی اقتصادی است. ما شاهد شکاف جدی طبقاتی میان فقیر و غنی هستیم و نیمی از مردم دنیا با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند. یکی دیگر از مشکلاتی که اکنون دنیا با آن روبه‌رو است، نابودی محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی است که با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش است. اکنون بیش از هر زمانی شاهد پیامدهای این موضوع هستیم، اما همان‌طور که رهبر ایران هم در آن نامه توضیح دادند، اسلام برای همه این‌ها پاسخ دارد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.