سفر قریب الوقوع رئیس جمهور چین به روسیه، بسیاری را در دنیای غرب از جمله رسانه‌ها بر آن داشته تا گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص زمان‌بندی و دلیل این سفر مطرح کنند.

افزایش امید به پایان جنگ اوکراین با سفر «شی» به روسیه

شاید بهای گزافی که برخی کشورها در حال پرداخت برای بحران اوکراین هستند این گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرده که چین می‌تواند روند صلح آمیز برای پایان بخشیدن به درگیری روسیه-اوکراین را از سربگیرد. احتمالا موفقیت چین در میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران امیدها در این باره که پکن می‌تواند اقدام مشابهی با روسیه و اوکراین انجام دهد، افزایش داده به ویژه اینکه چین دارای کانال‌های ارتباط با هر دو کشور است.

واقعیت این است که ایالات متحده به عنوان محرک و ذی‌نفع اصلی در مناقشه روسیه-اوکراین اهمیت اندکی برای زندگی اوکراینی‌هایی که در این درگیری از بین رفت، قائل است و درعوض از این مرگ و نابودی در اوکراین برای راه اندازی یک کمپین سیاه نمایی علیه چین و مجبور ساختن همپیمانان خود برای حمایت از واشنگتن در تضعیف روسیه، بهره می‌برد.

اما علی‌رغم ادعاهای آمریکا، چین با توجه به موضع بیطرفانه خود یک میانجیگر ویژه محسوب می‌شود.

سفر شی جین پینگ تازه‌ترین اقدام ملموس چین بر اساس ابتکار اخیر این کشور شامل 12 بند برای حل سیاسی بحران اوکراین است که پکن 24 فوریه (5 اسفند) به منظور کمک به پایان بخشیدن به این درگیری منتشر کرد. این موضوعی است که «چین گانگ» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین طی تماس تلفنی روز پنجشنبه خود با «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی‌اش مفصلا شرح داد.

کولبا میانجیگیری موفقیت آمیز چین برای تنش زدایی میان ریاض و تهران را تبریک گفت و تاکید کرد: چین نه فقط یک شریک همکاری مهم اوکراین بلکه یک کشور بزرگ با نفوذ جهانی است.

این اظهار نظر نشان دهنده انتظارات بالایی است که کی‌یف از سفر شی به روسیه دارد.

این دیدار می‌تواند به اوکراین و روسیه کمک کند تا امیدها برای گفتگو و باز نگه داشتن مسیر راه حل سیاسی را زنده نگه دارند زیرا چین جانبداری در این درگیری را رد کرده و به کمک نمودن به احیای صلح پایبند بوده و در عین حال از جامعه بین‌الملل خواسته به فراهم کردن شرایط مذاکرات صلح کمک کنند.

به شکلی ویژه، این نخستین سفر رسمی شی پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور چین در ماه جاری، محسوب می‌شود. روسیه اولین کشوری بود که یک دهه قبل وقتی شی جین پینگ رئیس جمهور شد، به آن سفر کرد. این دیدار جدای از تعمیق اعتماد متقابل میان دو کشور و پیشبرد شراکت راهبردی جامع آنها با هدف احیای صلح در اوراسیا نیز صورت می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.