مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، کوزوو و صربستان در مورد اجرای توافقی تحت حمایت اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی روابط به اتفاق‌نظر دست یافتند؛ گرچه رهبران این دو کشور تاکید دارند که همچنان اختلافاتی باقیست.

صربستان و کوزوو برای عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند

از زمانی که کوزوو تقریبا پس از یک دهه جنگ که به حکومت صربستان پایان داد در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام استقلال کرد، کوزوو و صربستان نزدیک به ۱۰ سال است که در مذاکرات تحت حمایت اتحادیه اروپا شرکت کرده‌اند. اما صربستان همچنان کوزوو را یکی از استان‌های جداشده خود می‌داند و تنش‌های میان این دو همسایه حوزه بالکان باعث نگرانی‌هایی نسبت به بازگشت جنگ شده است.

توافق روز شنبه پس از مذاکرات ۱۲ ساعته میان آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو، الکساندر ووجیچ رئیس جمهوری صربستان و مقامات اتحادیه اروپا در مورد اجرای این توافق که هر دو طرف ماه گذشته با آن در بروکسل موافقت کرده بودند، حاصل شد.

این دو رهبر پیش از یک جلسه سه‌جانبه در مقدونیه شمالی، نشست‌های مجزایی را با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کردند.

بورل پس از دیدار با رهبران صربستان و کوزوو در مقدونیه شمالی گفت: کوزوو و صربستان با اجرای ضمیمه توافق در راستای عادی‌سازی روابط میان خود موافقت کردند.

ووجیچ در کنفرانسی خبری گفت، طرفین درخصوص تمامی موارد به توافق نرسیده‌اند.

وی افزود: علی‌رغم اختلافات، گفت‌وگوی شایسته‌ای داشتیم.

آلبین کورتی هم در کنفرانس خبری جداگانه‌ای گفت: این یک به رسمیت شناختن دوفاکتو میان کوزوو و صربستان است چرا که صربستان هنوز این توافق‌نامه را امضا نکرده‌اند.

بورل ضمن تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا در حال حاضر قویا از هر دو طرف می‌خواهد تا در صورت تمایل به پیوستن به این بلوک به تعهدات خود عمل کنند، هشدار داد، در غیر این صورت عواقبی در پی خواهد بود.

وی همچنین به انجمن پیشنهادی شهرداری‌های صرب در کوزوو اشاره کرد که به شهرداری‌های اکثریت صرب خودمختاری بیشتری می‌دهد؛ موضوعی که هر دو طرف مدت‌ها در مورد آن اختلاف و مناقشه داشتند.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تصریح کرد: کوزوو با آغاز فوری مذاکرات با اتحادیه اروپا برای ایجاد یک برنامه‌ریزی خاص و ارائه ضمانت‌هایی برای تضمین سطح مناسبی از خود مدیریتی برای جوامع صربستان در کوزوو موافقت کرده است.

در ضمیمه اجرای این توافق که روز شنبه منتشر شد، اتحادیه اروپا متعهد شد تا ظرف ۱۵۰ روز کنفرانس اهدا را برای جمع‌آوری یک بسته کمک مالی و سرمایه‌گذاری برای کوزوو و صربستان سازماندهی کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.