وزرات خارجه روسیه اعلام کرد کاردار کانادا را به دلیل اظهارات وزیر خارجه این کشور مبنی بر این که اُتاوا خواستار «تغییر رژیم در روسیه» است، احضار کرد.

مسکو کاردار کانادا را بعد از اظهارات وزیر خارجه‌اش درباره «تغییر رژیم در روسیه» احضار کرد

 وزرات خارجه روسیه سه‌شنبه (۲۱ مارس) اعلام کرد برایان ایبل کاردار کانادا را به دلیل اظهارات ملانی جولی وزیر خارجه این کشور مبنی بر این که اُتاوا خواستار «تغییر رژیم در روسیه» است، احضار کرد. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو به شدت به اظهارات وزیر خارجه کانادا در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۳ که گفته بود اتاوا قصد دارد هدف «تغییر رژیم» در روسیه را با استفاده از همه ابزارهای اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک محقق کند، اعتراض کرد. 

به گزارش اسپوتنیک، مسکو به دیپلمات کانادایی یادآور شد که این اظهارات در تضاد با تعهدات کانادا به عنوان یکی از طرف‌های کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ و همچنین اصول و هنجارهای شناخته شده حقوق بین‌الملل است. 

در ادامه بیانیه آمده است تاکید شد که طرف روس این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات متقابل متناسب را بسته به اقدامات بعدی کانادا در چارچوب مسیر تقابل اعلام شده این کشور با روسیه، اعلام کند. وزارت خارجه روسیه در پایان درباره پیامدهای چنین مواضعی بر روابط دوجانبه هشدار داد. 

کانادا هم همسو با کشورهای غربی دیگر اخیراً از اقدامات جدید این کشور علیه روسیه خبر داد. کریستا فریلند معاون نخست وزیر کانادا و وزیر اقتصاد کانادا ۲۰ اسفند اعلام کرد اوتاوا تصمیم گرفته محصولات آلومینیوم و فولاد روسیه را به دلیل ادامه جنگ این کشور با اوکراین، ممنوع کند.

چند روز قبل از آن هم «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده بود که این کشور چهار تانک لئوپارد ۲ به اوکراین ارسال خواهد کرد. وی در ادامه سخنانش گفت: ۲۳.۵ میلیون دلار کمک‌های بیشتر برای تقویت امنیت و ثبات اوکراین به این کشور خواهیم داد. ترودو در ادامه گفت که این کشور ۱۲۳ نفر و ۶۳ نهاد روس را که در میان آن‌ها مقام‌های دولتی نیز بوده‌اند تحریم کرده است. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.