استاندار خراسان رضوی گفت: از وزیر صنعت معدن و تجارت خواسته شد تا برش استانی یا سهم خراسان رضوی از طرح های تحولی بخش صنعت و معدن بویژه صنایع معدنی مشخص شود.

سهم خراسان رضوی از طرح های تحولی بخش صنعت و معدن مشخص شود

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری عصر شنبه در آیین احیای واحدهای تولیدی راکد خراسان رضوی در شهرک صنعتی توس اظهار کرد: در دولت سیزدهم، ۲ هزار هکتار به وسعت زمین های شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده و جانمایی اولیه نیز برای شهرک فناوری استان انجام گرفته است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: برنامه استان بر این بوده است که کل واحدهای تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود اما با توجه به مشکلاتی این مهم محقق نشد، در عین حال چهار راهبرد اساسی در صنعت استان مبنی بر حفظ و نگهداشت واحدهای تولیدی، احیای واحدهای تعطیل، افزایش بهره وری و ایجاد ظرفیت جدید تولید در واحدهای صنعتی پیگیری و موفقیت هایی در این زمینه به دست آمده است و طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است مشکلات واحدهای تولیدی در استان از طریق انجمن ها و تشکلها پیگیری شود.

وی افزود: واحدهای صنعتی در خراسان رضوی عمدتا کوچک و متوسط هستند، لذا برای تعادل بخشی به صنعت نیاز است واحدهای صنعتی بزرگ و عمده ایجاد شود.

نظری یکی از مهمترین مشکلات صنعت خراسان رضوی را ضعف زیرساختها از جمله آب، برق و گاز ذکر و بیان کرد: تامین آب مورد نیاز برای صنعت استان از طریق پساب شهری و طرح انتقال آب از دریای عمان در حال پیگیری است و در حوزه برق و گاز نیز ابتدا باید ضعف و کسری تولید برطرف شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در خصوص تامین گاز پیشنهاد این بوده تا زمان رفع کمبود انرژی در این بخش، واحدهای تولیدی از مخازن انرژی در شهرکهای صنعتی استفاده کنند که وزیر مربوطه نیز نسبت به این موضوع قول مساعد داده است.

نظری در خصوص تولید برق نیز به مشارکت بخش خصوصی و قول مساعد فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی نسبت به تولید هزار مگاوات برق اشاره و بیان کرد: افزون بر این مجوز تولید ۲۰۰ مگاوات برق برای واحد صنایع معدنی در سنگان خواف و مجوز تولید ۱۰۰ مگاوات برق نیز برای یکی از فعالان بخش خصوصی در شهرستان کاشمر صادر شده است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در مجموع هدف گذاری برای تولید برق از محل انرژی بادی، خورشیدی و فسیلی در خراسان رضوی انجام گرفته و در این بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی در اولویت است که با خرید برق یا سهام داری در تولید آن، در مواقع اضطرار قطع برق، صنایع متضرر نشوند.

وی با اشاره به کسری ۱۵ تا ۲۰ مگاواتی تولید برق در استان گفت: رویکرد پدافندی در سطح ملی حکم می کند که نسبت به این کسری اقدام لازم انجام گیرد، با اینکه پارسال برق صنایع در تابستان و گاز آنها در زمستان با محدودیت یا قطعی مواجه بود اما شرایط اقتصادی خراسان رضوی مناسب است و شاخص ها در سرمایه گذاری داخلی و خارجی و سایر موارد مطلوب به نظر می رسد به طوری که صادرات شرکتهای دانش بنیان استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن چهار برابر شد.

نظری در خصوص وضعیت صنایع معدنی در خراسان رضوی گفت: از وزیر صنعت معدن و تجارت خواسته شد تا برش استانی یا سهم خراسان رضوی از طرح های تحولی بخش صنعت و معدن بویژه صنایع معدنی مشخص شود تا این موضوع در سال ۱۴۰۲ مورد پیگیری قرار گیرد.

فعالان بخش خصوصی استان پیگیر دریافت خسارت بابت قطعی های برق و گاز هستند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این آیین اظهار کرد: با زحمت زیاد واحدهای صنعتی راکد یا تعطیل، احیا شده و به چرخه تولید بازمی گردند اما در ابتدای کار با مشکل نداشتن گاز یا برق مواجه می شوند، با این شرایط توانی برای واحد تولیدی نمی ماند.

فیروز ابراهیمی افزود: لازم است که بخشی از بار کمبود انرژی در کشور بر دوش مردم یا مشترکین بخش خانگی نیز گذاشته شود و صرفه جویی در اولویت قرار گیرد، در هر صورت مردم بین کم مصرف کردن یا بیکار ماندن فرزندانشان باید یکی را انتخاب کنند.

وی بیان کرد: سه سال متوالی صنایع خراسان رضوی با کمبود برق در تابستان مواجه بودند اما پارسال کمبود گاز و تعطیلی ناشی از آن نیز به این مشکلات اضافه شد، فعالان بخش خصوصی استان به استناد ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار پیگیر دریافت خسارت بابت قطعی های برق و گاز هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.