رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور، با ادعای اینکه حملات به مواضع مقاومت در شرق سوریه مطابق با حق دفاع از خود انجام شده، تهدید کرد که اقدامات بیشتر در صورت لزوم انجام می‌شود.

بایدن، کنگره را از دستور حمله به مواضع مقاومت در سوریه مطلع کرد

به گزارش قدس آنلاین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد یکشنبه در نامه‌ای به رؤسای مجالس نمایندگان و سنای این کشور، درباره دستور خود برای حمله به مواضع گروه‌های مقاومت در شرق سوریه اطلاع داد.

بایدن در این نامه نوشت: «همانطور که قبلاً گزارش داده‌ام، گروه‌های شبه‌نظامی حامی ایران مجموعه‌ای از حملات را علیه پرسنل و تأسیسات آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند. در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، یک حمله پهپادی منجر به کشته‌شدن یکی از پیمانکاران آمریکایی و زخمی شدن شش نفر دیگر از جمله پنج سرباز ایالات متحده شد».

وی ضمن مرثیه‌سرایی برای هلاکت نظامیان اشغالگر آمریکایی که در زمان حضور خود در عراق و سوریه جان میلیون‌ها انسان بی‌گناه را گرفته‌اند، ادامه داد: «حمله ۲۳ مارس به دنبال تعدادی از حملات قبلی علیه نیروهای ایالات متحده در سوریه صورت گرفت. این حملات جان پرسنل ایالات متحده و ائتلاف را در معرض تهدید مداوم قرار داده است».

رئیس جمهور آمریکا درباره تبادل آتش نظامیان این کشور با گروه‌های مقاومت در شرق سوریه اظهار داشت: «به دستور من، در ۲۳ مارس ۲۰۲۳، نیروهای ایالات متحده در پاسخ به این سلسله حملات و تهدیدات مستمر درباره حملات آینده، حملات هدفمندی را علیه پایگاه‌هایی در شرق سوریه انجام دادند. حملات دقیق به تأسیساتی که توسط گروه‌های وابسته به ایران برای فرماندهی و کنترل، انبار مهمات و اهداف دیگر استفاده می‌شد، انجام گرفت».

بایدن در این نامه ادعا کرد: «این حملات به‌گونه‌ای انجام شدند که برای ایجاد بازدارندگی، محدود کردن خطر تشدید تنش و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان باشند. من حملات ۲۳ مارس را به منظور محافظت و دفاع از ایمنی پرسنل خود، مختل‌کردن مجموعه حملات مداوم علیه ایالات متحده و شرکای ما، و جلوگیری از انجام حملات یا تهدید بیشتر علیه پرسنل و تأسیسات ایالات متحده توسط ایران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت آن، هدایت کردم».

در حالی که نظامیان تروریست آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از کشور خود در سوریه مشغول اشغالگری و سرقت منابع طبیعی آن هستند، وی اما مدعی شد: «من این اقدام نظامی را مطابق با مسئولیت خود برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و در راستای پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا، بر اساس اختیارات قانون اساسی خود به عنوان فرمانده کل و رئیس قوه مجریه آمریکا انجام دادم. ما این اقدام ضروری را مطابق با قوانین بین‌المللی و در استفاده از حق دفاع از خود اتخاذ کرده‌ایم».

رئیس جمهور آمریکا - که با مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی در داخل این کشور مواجه است - تهدید کرد: «ایالات متحده آماده انجام اقدامات بیشتر در صورت لزوم برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر است».

طی سه شب گذشته رسانه‌های محلی از تبادل آتش بین نظامیان جنایتکار آمریکایی و گروه‌های مقاومت در شرق سوریه، بعد از برخورد چند فروند راکت به پایگاه‌های اشغالگران در دیرالزور - خبر دادند.

وزارت خارجه سوریه ضمن نیز محکوم کردن تجاوزات نظامیان اشغالگر آمریکا در برخی مناطق استان دیرالزور، بر پایبندی به پایان دادن به اشغالگری آمریکا تأکید کرد.

منبع: مشرق نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.