دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار با اعلام رسمی فراخوان دومین جشنواره علوم انسانی عمار در چهار سر فصل بر ادامه مسیر گفت و گو محوری این جشنواره و تأمل بر پدیده‌های اجتماعی در این مسیر تأکید کرد.

جشنواره علوم انسانی عمار؛ «جنبش مشاهده، به سوی نظریه» / فراخوان اهل اندیشه برای گفت و گو

به گزارش قدس، به نقل از دبیر خانه جشنواره علوم انسانی عمار، با شروع فرایند دومین دوره جشنواره علوم انسانی عمار مجتبی نامخواه، دبیر علمی جشنواره در این گفت‌وگو در مورد ساختار جشنواره و چگونگی شرکت آثار در جشنواره توضیح می‌دهد:
جشنواره علوم انسانی عمار، بیش از هر چیز محصول تجربه ۱۰ ساله جشنواره فیلم عمار است. جایی که ما توانستیم گفت‌وگو، تعامل و دیالکتیک میان اهالی اندیشه با اهالی رسانه، هنر و فعالان اجتماعی را تجربه کنیم. اکنون این جشنواره، جشنواره علوم انسانی عمار، قالبی مستقل به خود گرفته است.
در نخستین دوره جشنواره علوم انسانی عمار که سال گذشته برگزار شد ایده جشنواره ضمن یک جمله توضیح داده شد: «جنبش مشاهده، به سوی نظریه». جشنواره‌ای که می‌خواهد یک جنبش‌واره، یک پویش اجتماعی و یک کوشش اجتماعی باشد برای تأکید بر مشاهده تجربیات اجتماعی نیم قرن اخیر؛ تا از دل بررسی این تجربیات اجتماعی به الگوهایی از شیوه کنش اجتماعی و حل مسأله برسد. این آن چیزی است که ما در جشنواره علوم انسانی عمار دنبال می‌کنیم.
در دور اول جشنواره این استدلال را مطرح کردیم که ما نیاز به نظریه های مختلف در حوزه های اجتماع، تربیت، مدیریت و... داریم. البته این نیاز از طریق حکمت و فلسفه یا از طریق آیات و روایات می‌تواند پاسخ داده شود اما پاسخ بالفعل با عبور از معبر بررسی تجربیات انباشته محقق میشود.
وی ادامه داد: ما تصور می‌کنیم که اگر این جشنواره بتواند به هدف گفت‌وگومحور خود پایبند باشد و چنین پویشی شکل بگیرد، میتواند به دگرگونی وضعیت علوم اجتماعی در ایران کمک کند. این کاری است که ما می‌خواهیم در جشنواره انجام دهیم، این جشنواره در واقع یک فراخوان به تأمل پیرامون پدیده ها تجربه های جامعه ماست. چارچوب آثاری که به جشنواره می‌آید، چنین چارچوبی است. آثاری که یک مسأله را موضوع تحلیل نظری خود قرار داده است. البته ما در جشنواره علوم انسانی عمار به دنبال تولید نظریه یا تولید علم نیستیم. بلکه می‌خواهیم محملی باشیم برای بازنمایی کوشش‌های اندیشوران و کنشگران علوم اجتماعی، ما در این جشنواره میخواهیم یک پاتوق و گعده‌ برای پژوهشگرانی باشیم که تلاش دارند برنامه فکری خودشان را در حاشیه این مشاهدات و تجربیات پیش ببرند. این اتفاقی است که در جشنواره علوم انسانی عمار می‌افتد.
وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد نحوه شرکت در جشنواره ادامه داد:
اثار ارائه شده به این جشنواره می‌بایست واجد وجوهی از تأمل نظری بر روی یک پدیده، تجربه و مسئله عینی باشد. کلیه آثاری که روایتی مشاهداتی از انسان، جامعه، جهان و آینده انقلاب اسلامی به دست می‌دهند می‌توانند دست‌مایه تأمل نظری پژوهشگران باشند. بخش قابل توجهی از آثاری با این ویژگی، در قالب‌ فیلم مستند و دیگر قالب‌های مرتبط، طی ده دوره جشنواره عمار به بخش رقابتی این جشنواره راه یافته و یا برگزیده شده‌اند. با این حال چارچوب مشاهداتی آثار جشنواره علوم انسانی عمار محدود به آثار ارائه شده به جشنواره فیلم عمار نیست. همچنان که به غیر از قالب مستند، روایت‌هایی که در چارچوب عکس، هنرهای تجسمی، ادبیات، درام و دیگر قالب‌های هنری انجام شده نیز می‌تواند دست‌مایه آثار نظری‌ای باشد که به جشنواره علوم انسانی عمار ارائه می‌شود. تاریخ مردمی و روایت اجتماعی و فرهنگی از تجربه تاریخی معاصر نیز، گونه‌ای دیگر از روایت است که می‌تواند زمینه‌های لازم برای تأمل پیرامون انسان، جامعه، جهان و آینده انقلاب اسلامی را به دست بدهد. ما می‌خواهیم اندیشوران علوم انسانی را دعوت کنیم تا این مشاهدات را دست‌مایه‌ای برای تأملات نظری قرار بدهند.

فرایند دریافت آثار برای شرکت در دومین جشنواره علوم انسانی عمار آغاز شده است و تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه 1402 ادامه دارد. تقدیر از آثار برگزیده و اختتامیه جشنواره نیز در خرداد ماه برگزار خواهد شد.
در فراخوان دومین جشنواره مردمی علوم انسانی عمار

    سرفصل‌های فراخوان:

انسان انقلاب اسلامی 

جامعه انقلاب اسلامی

جهان انقلاب اسلامی 

 آینده انقلاب اسلامی

قالب‌های ارائه:
 مقاله علمی
یادداشت
گفتار علمی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.