آمریکا همچنان قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری تانک‌های آبرامز را به اوکراین تحویل دهد.

آمریکا تانک‌های آبرامز را تا پایان سال به اوکراین تحویل می‌دهد

«سابرینا سینگ»، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون در سخنانی خود اعلام کرد که ایالات متحده همچنان قصد دارد تانک‌های آبرامز را قبل از پایان سال میلادی جاری به دست اوکراین برساند، اگرچه آموزش کار با این تانک‌ها هنوز آغاز نشده است.

سینگ در یک نشست خبری گفت: «آموزش کار با تانک آبرامز برای اوکراینی‌ها شروع نشده است، اما هدف ما این است که تانک‌ها را قبل از پایان سال به اوکراین ارسال کنیم.»

گفته شده آمریکا قصد دارد تانک‌های M1A1 آبرامز بازسازی شده را برای تسریع در تحویل به اوکراین ارسال کند. ماه گذشته نیز، «پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون گفته بود که ایالات متحده می‌تواند آبرامز را تا پاییز امسال به اوکراین تحویل دهد.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که تصمیم دولت بایدن برای ارائه تانک‌های آبرامز به اوکراین نشان دهنده یک گام بسیار مخرب است که ممکن است درگیری در اوکراین را تشدید کند. همچنین پیشتر «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به احتمال ارسال تانک‌های آبرامزِ آمریکا به اوکراین اعلام کرد این اقدام واشنگتن اقدامی تحریک‌آمیز و مستقیم علیه روسیه است. وی دراین‌باره گفت: «ارسال این تجهیزات به ارتش اوکراین، اقدام تحریک‌آمیز آشکاری علیه روسیه است. اگر تانک‌های آبرامز به ارتش اوکراین تحویل داده شود، ارتش روسیه این تجهیزات را مانند همه تجهیزات دیگر ناتو نابود خواهد کرد.»

دو هفته پیش نیز پس از مدت‌ها کشمکش بر سر تجهیز ارتش اوکراین با تسلیحات سنگین آمریکا، یک مقام ارشد آمریکایی اذعان کرده بود که واشنگتن به زودی ۳۱ تانک آبرامز در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. این مقام آمریکایی اعلام کرده بود که تحویل ۳۰ تانک آبرامز از نوع سری «M۱ و E۲» به ارتش اوکراین یک سال زمان خواهد برد؛ حتی امکان ارسال و تجهیز ارتش اوکراین به سری «M۱ و E۱» از نوع تانک‌های آبرامز وجود دارد که به شکل سریع قابلیت عملیاتی و انتقال به میادین جنگ قبل از وقوع شکست هرگونه عملیات نظامی را دارا است.

همچنین در بهمن ماه گذشته «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده بود: «تانک های آبرامز بهترین تانک‌های جهان هستند. قطعات یدکی آن‌ها را هم در اختیار اوکراینی‌ها قرار خواهیم داد. آموزش استفاده از آن‌ها هم به زودی آغاز خواهد شد تا آن‌ها را به میدان نبرد برسانیم. تانک‌های آبرامز پیچیده هستند و به آموزش و نگهداری زیادی نیاز دارند و این کار در اوکراین انجام نخواهد شد. وزارت دفاع برای تحویل سوخت و تجهیزات مورد نیاز کی‌یف برای استفاده و نگهداری تانک‌ها تلاش خواهد کرد. کشورهای دیگر هم خودروهای زرهی در اختیار اوکراین قرار خواهند داد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده در نبردها استفاده خواهند شد.»

بایدن ادعا کرده بود: «هدف کمک‌های نظامی ما حفاظت از حاکمیت اوکراین و دفاع از سرزمین‌های آن است! پوتین (رئیس جمهور روسیه) فکر می‌کرد که می‌تواند ما را از متحدان اروپایی‌مان جدا کند، اما نتوانست این کار را انجام دهد. ما در حمایت از اوکراین متحد هستیم و مشتاق پیروزی آن در نبرد هستیم؛ زیرا این نبرد برای آزادی است!»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.