ناصر اسکندری معاون راهبری برق حرارتی گفت: نیروگاه های با راندمان پایین را کم کم از شبکه خارج می کنیم. از طرف دیگر مصرف مازوت مصرف پیوسته ای نیست و وابسته به تراز گاز کشور است.

نیروگاه های با راندمان پایین را از شبکه خارج می کنیم

معاون راهبری برق حرارتی با اشاره به اینکه رفاه، بهداشت و اقتصاد جامعه وابسته به صنعت زیر ساختی برق است، گفت: سال گذشته اوج مصرف تابستان را با موفقیت خوب گذراندیم و امسال برای تامین برق مورد نیاز کشور  بیش از ۳ ماه وقت برای تعمیرات وقت صرف کردیم. آماده سازی نیروگاه از دو منظر مهم است؛ نخست اینکه نیروگاه ها سرمایه ملی هستند و دوم اینکه همه فعالیت های جامعه به برق وابسته است.

ناصر اسکندری با بیان اینکه عملکرد نیروگاه به محدودیت سوخت رسانی‌ وابسته است، افزود: در حال حاضر بخشی از نیروگاه ها در اختیار بخش خصوصی و ۳۱ درصد نیروگاه ها در دست دولت است که بهره برداری نیروگاه با مادر تخصصی برق حرارتی است

او با بیان اینکه نیروگاه های کشور بر مبنای گاز طراحی شده و مناسب ترین بهره بردی زمانی است که با گاز بهره‌برداری می‌شوند، افزود: نیروگاه هایی که بخاری هستند امکان مصرف مازوت دارند مابقی نیروگاه ها سوخت دومشان گازوئیل است. در شرایط کنونی  ۲۱ درصد نیروگاه بخار، ۳۱ درصد نیروگاه ها گازی،۴۸ درصد نیروگاه ها ترکیبی هستند هدفگذاری در بخش راندمان نیروگاه های کشور رسیدن به ۳۲.۲ است، زیرا وقتی از سوخت دوم استفاده می‌کنیم استهلاک نیروگاه ها بیشتر می شود و حجم تعمیرات هم بالاتر می رود.

او با تاکید بر اینکه  نیروگاه های حدید با راندمان بالا هستند به طوری که  راندمان انها به عدد ۳۹.۱  درصد رسیده است، تصریح کرد: در اوج مصرف سال ۱۴۰۱ آمادگی نیروگاها ۹۸ درصد بود و امسال هم با آمادگی بالای ۹۸ درصد نیروگاه ها خدمت رسانی می کنند.

او با بیان اینکه مصرف در اوایل تابستان در تیر ماه اتفاق می افتد، اظهار کرد: نیروگاه هایی که بخار هستند از حجم بالای از آب هم استفاده می‌کنند به طوری که ما سال گذشته ۱۳۰ متر مکعب توسط نیروگاه ها آب استفاده  شد و مصرف کننده برق باید بدانند که با چه فعالیتی این برق تولید می‌شود به همین دلیل بهینه سازی مصرف اهمیت ویژه ای دارد.

او با بیان اینکه نیروگاه های با راندمان کم را با نیروگاه های با راندمان جدید جایگزین کنیم، اظهار کرد: در واقع نیروگاه های با راندمان پایین را کم کم از شبکه خارج می کنیم. از طرف دیگر مصرف مازوت مصرف پیوسته ای نیست و وابسته به  تراز گاز کشور است.

منبع: موج

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.