استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه تجمع مردمی غدیر باید در کشور نهادینه شود، گفت: روز عید غدیر به‌عنوان روز حمایت و پشتیبانی از ولایت باید به‌صورت اجتماعات چشمگیر مردمی در تراز غدیر برگزار شود.

حجت‌الاسلام پناهیان: تجمع مردمی غدیر در کشور نهادینه شود

سومین جلسه ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با حضور حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوی» رئیس این ستاد، حجت‌الاسلام «علیرضا پناهیان»، جمعی از کارشناسان خبره مذهبی از تهران و قم، مسئولین تشکل‌های مردمی فعال در حوزه غدیر و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و همچنین روسای دفاتر استانی سراسر کشور از طریق ویدئو کنفرانس، امروز (چهارشنبه) در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

حجت الاسلام تقوی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر در ابتدای جلسه با اشاره به برگزاری گرامیداشت دو مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد در روزهای گذشته اظهار داشت: مناسبت‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و دو فصل مهم در نهضت اسلامی و انقلابی ایران است.

وی افزود: در مراسم ۱۴ خرداد، مردم سراسر کشور، احساسات و عواطف خود را نسبت به امام راحل به نمایش گذاشتند و عشق و علاقه مردم، در بدرقه آن امام بزرگوار و حضور در مراسم سالگرد ایشان، حکایت از دلبستگی و ارادت اقشار مختلف ملت ایران به نهضت امام (ره) دارد. نهضتی که امروز به پرچم داری شخصیتی بزرگ و شاگرد برجسته ایشان، مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) ادامه دارد و مردم به عنوان جانشین لایق امام راحل، با عشق و علاقه و بصیرت، با ایشان بیعت کردند و تا به امروز بر این میثاق پایبند بوده و حمایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام تقوی در ادامه با بیان اینکه حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نیز از حوادث مهمی است که نباید فراموش شود، خاطرنشان کرد: شهدای ۱۵ خرداد، بر اساس آیه «السابقون السابقون، اولئک المقربون»، حق بزرگی بر گردن ما دارند و هنگامی که خبر دستگیری امام خمینی و مرجع تقلید خود را شنیدند، از ورامین در حالی که کفن بر تن داشتند، به طرف تهران حرکت کردند. ولی مأموران طاغوت آن‌ها را به رگبار گلوله بستند و بسیاری از آن‌ها به شهادت رسیدند و در واقع شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شوند.

وی افزود: امام خمینی (ره) ۱۵ خرداد را برای همیشه، عزای عمومی اعلام کردند؛ بنابراین باید این روز را برای همیشه گرامی بداریم و پیشنهاد می‌شود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، برای پاسداشت این ایام، به طور خاص برنامه‌ریزی کرده و در طول سال برای این مناسبت‌ها فرهنگ سازی کند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با بیان این که هر انقلابی محتوایی دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه نظام ما، نظام امامت و ولایت است، محتوای این نظام، محتوای عاشورایی و برگرفته از شعار «هیهات منا الذّله و نصر من الله و فتح قریب» است و شعار «نهضت ما حسینی است» که از ابتدا و شروع انقلاب توسط مردم سرداده شد، حکایت از محتوای عاشورایی این انقلاب دارد و ما وظیفه داریم، این محتوا را بازخوانی و تبیین کرده و به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: غدیر نیز یکی از این مناسبت‌های مهم است و شورای هماهنگی اسلامی، قصد دارد با ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی میان این دستگاه‌ها و ظرفیت‌های مردمی، جشن‌های غدیر پربارتر، غنی‌تر و با شکوه‌تر از گذشته برگزار شود.

وی با تاکید بر ضرورت تقسیم کار و سازماندهی مناسب، در برگزاری برنامه‌های اجرایی مربوط به بزرگداشت غدیر گفت: لازم است که برای هر یک از برنامه‌های اجرایی، متولی تعیین شود تا ضمن پیگیری و ساماندهی برنامه‌ها، اعضای ستاد در جریان روند و پیشرفت کارها قرار بگیرند.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی کشوری به‌مناسبت دهه امامت و ولایت، گفت: فعالیت‌های رسانه‌ای، توزیع منسجم و هدفمند نذورات و بسته‌های مؤمنانه، فراهم‌سازی تسهیلات ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه، برگزاری مراسم جشن و شادی در مساجد و محلات و بقاع متبرکه، آذین‌بندی و تبلیغات محیطی و میدانی، برنامه‌های ویژه سادات و دیدار با سادات و احیای مراسم عقد اخوت، آزادسازی زندانیان، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و پیاده‌روی خانوادگی و کاروان‌های میثاق با ولایت و دیگر فعالیت‌های مربوط به مراسم عید غدیر از جمله اهم برنامه‌های این ایام است که به نحو شایسته و با هماهنگی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: این ستاد باید زمینه را فراهم کند تا افراد و گروه‌هایی که علاقمند به همکاری در این برنامه‌ها هستند، در سراسر کشور شناسایی و ساماندهی شده و به این جریان عظیم معنوی بپیوندند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام پناهیان، با تقدیر از همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ورود به برگزاری مناسبت‌ها و آیین‌های مذهبی گفت: با ورود شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در موضوعات مذهبی، این مراسم تقویت شده و از تمام ظرفیت‌ها برای برگزاری این ایام استفاده خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به استقبال مردمی از مراسم معنوی اعتکاف و راهپیمایی اربعین خاطرنشان کرد: این مناسبت‌ها که در ابتدا به صورت محدود برگزار می‌شد، به تدریج مورد استقبال مردم قرار گرفت و رواج پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مراسم اعتکاف، برای اولین بار در مسجد دانشگاه تهران به صورت خودجوش برگزار شد و راهپیمایی روز اربعین نیز ابتدا از میدان امام حسین (ع) تا شهر ری و سپس به صورت گسترده در قالب پیاده روی اربعین مورد استقبال مردم و تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: برنامه اطعام در روز غدیر نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در ابتدا به صورت خودجوش برگزار شد و امروز مورد استقبال قرار گرفته و در کشور رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری بزرگداشت غدیر به صورت اجتماع و تجمعات مردمی اظهار داشت: چیزی که در روز غدیرخم اتفاق افتاد، یک تجمع عظیم مردمی بود و باید با الگوبرداری از این تجمع، مراسمی را برگزار کنیم که هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ شکل برگزاری، در تراز و شأن غدیر باشد.

پناهیان ادامه داد: لازم است که برای جشن غدیر، به طور ویژه برای کودکان، نوجوانان و اقشار مختلف، برنامه داشته باشیم و با تأسی به توصیه‌ها و بیانات امیرالمومنین (ع) در خطبه‌های غدیر، این جشن را برگزار کنیم. در واقع برگزاری این مراسم، ابداع یک سنت نیست، بلکه احیای سنت پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

وی با تاکید بر مشارکت اهل سنت در برنامه‌ها و جشن‌های غدیر گفت: باید از ظرفیت این روز در راستای تقویت وحدت میان مسلمانان استفاده نمائیم.

حجت الاسلام پناهیان گفت: بوستان ولایت واقع در جنوب تهران، فضای مناسب و ظرفیت خوبی برای برگزاری این جشن و اجتماع عظیم مردمی دارد که می‌توان در این خصوص با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط و استفاده از ظرفیت‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: تجمع مردمی غدیر باید در کشور نهادینه شود و روز عید غدیر به‌عنوان روز حمایت و پشتیبانی از ولایت به صورت اجتماعات چشمگیر مردمی در تراز غدیر برگزار گردد.

در ادامه جلسه هر یک از اعضای حاضر دیدگاه‌ها و نظرات خود را پیرامون برنامه‌های اجرایی دستگاه‌ها بیان کردند و مقرر شد در جلسه آتی گزارشی مکتوب از روند اجرایی برنامه‌ها به دبیرخانه ستاد ارائه شود.

در پایان، حجت الاسلام تقوی بیان کرد: با توجه به نظر اعضاء ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و گرامیداشت غدیر، جشن بزرگ امسال با همکاری دستگاه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی و حضور مردم تهران در بوستان ولایت برگزار می‌شود.

وی همچنین افزود: برگزاری جشن‌های ویژه و اجتماعات بزرگ در سطح تمام استان‌های کشور از جمله در مساجد محوری تهران و استان‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی، جشن ویژه سادات، عهد اخوت و برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و آشنایی و توجه هرچه بیشتر دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها به موضوع ولایت و غدیر و جشن‌ها و آیین‌های شادی از دیگر برنامه‌های این دهه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.