شبکه های اجتماعی

  • در فضای مجازی مخاطب فعال باشم / فیلم

    در فضای مجازی مخاطب فعال باشم / فیلم

    همان‌طور که می‌دانید جهان با سرعت زیادی رو به تغییر است و ما باید برای انطباق خود با سرعت این رشد، در تلاش باشیم. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید برای اینکه خودتان را با جهان پیرامون خود منطبق کنید چه‌کاری باید انجام دهید؟

  • با هرزه‌نگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ / فیلم

    با هرزه‌نگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ / فیلم

    فضای مجازی، همان‌طور که دارای تصاویر و فیلم‌های دیدنی و زیباست، دارای تصاویر و فیلم‌های ندیدنی و غیراخلاقی نیز هست. در مواجهه با این تصاویر چه باید کرد؟ اگر از تصاویرتان در فضای مجازی سوءاستفاده شد چه باید کرد؟ اگر می‌خواهید بدانید راهکار مواجهه با تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی در فضای مجازی چیست، این ویدئو به شما کمک می‌کند.

  • خطر وابستگی کودکان به فناوری‌های مجازی / فیلم

    خطر وابستگی کودکان به فناوری‌های مجازی / فیلم

    بازی و تفریحات سالم در فرآیند رشد روانی و فیزیکی کودکان نقش مؤثری دارد. اما این روزها در بیشتر خانه‌ها کودکان به‌جای فعالیت‌های ورزشی و تفریحات جمعی با تبلت و گوشی سرگرم هستند. وابستگی بچه‌ها به فناوری مجازی باعث فاصله گرفتن آن‌ها از تفریحات سالم شده است. بهتر است والدین زمان استفاده کودکان از فناوری‌های مجازی را مدیریت کرده و از گوشی یا تبلت به‌عنوان وسیله‌ای برای آرام و سرگرم کردن آن‌ها استفاده نکنند.

  • سواد رسانه‌ای و اهمیت مدیریت محتوای مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای و اهمیت مدیریت محتوای مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای، درک متکی بر مهارت است که می‌توان انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و مهارت برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است. با بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای می‌توانیم کنترل بیشتری نسبت‌ به محتوای رسانه‌ها که به‌سوی ما به‌عنوان مخاطب پیام منقل می‌شود داشته باشیم.

  • سواد رسانه‌ای برای سلامت زیست مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای برای سلامت زیست مجازی / فیلم

    ظهور اینترنت و گسترش شبکه‌های اجتماعی راهی برای ارتباط مردم سراسر دنیا با یکدیگر است. در طول سال‌هایی که از پیدایش اینترنت می‌گذرد مرزهای جغرافیایی به‌گونه‌ای از بین رفته و به عبارت ساده همگی باهم در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم. به این نکته باید توجه کنید که این زیست جدید نیاز به یک دانش جدید دارد که به سواد رسانه‌ای معروف است. اگر می‌خواهید از فضای مجازی در دنیای امروزی به‌سرعت بهره‌مند شوید به یادگیری سواد رسانه احتیاج دارید.

  • چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟ / فیلم

    چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟ / فیلم

    انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. چرا اخبار جعلی تولید و منتشر می‌شوند؟ چگونه می‌توانیم اخبار جعلی را بشناسیم؟ یکی از دلایل انتشار اخبار جعلی نداشتن اطلاعات کافی و دانش لازم در زمینه فضای مجازی است. اگر می‌خواهید اخبار واقعی را از خبرهای جعلی بشناسید مطالعه کتاب و بالابردن سواد رسانه‌ای بهترین گزینه است.

  • کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت / فیلم

    کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت / فیلم

    از پدیده‌هایی که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود، تبدیل شدن کودکان به سلبریتی‌هایی است که برای والدینشان لایک و کامنت کسب می‌کنند. شاید والدین این کودکان از این اتفاق رضایت داشته باشند اما آیا اطمینان دارند که فرزندانشان هم از این کار راضی‌اند؟ نگذاریم طمع افزایش لایک و کامنت کودکی فرزندانمان را تباه کند.

  • قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم / فیلم

    قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم / فیلم

    شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. گاهی مخاطبان اخبار و اطلاعاتی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند که از صحت آن بی‌اطلاع هستند و ناخواسته به زنجیره انتقال شایعات در فضای مجازی تبدیل می‌شوند. یک مخاطب هوشیار باید ابتدا تیتر و محتوای خبر را به‌طور کامل بخواند و تا زمانی که از صحت خبر مطمئن نشده آن را منتشر نکند. بیایید قطع کننده زنجیره ویروس شایعه در فضای مجازی باشیم.

  • انتشار به معنای اعتبار نیست / فیلم

    انتشار به معنای اعتبار نیست / فیلم

    اگر از آن دسته افرادی هستید که خبرها را بدون چون و چرا می‌پذیرید، باور می‌کنید و بازنشر می‌دهید، لطفاً رویه‌تان را عوض کنید. در مواجهه با هر خبری باید از خودتان بپرسید که تولیدکننده خبر چه کسی است و پیام این خبر چیست؟ آیا رسانه انتشار دهنده خبر با مخاطب خود صادق است یا در راستای اهدافش به تولید خبر یا انتشار آن می‌پردازد.

  • کودکان و فضای مجازی دوقلوهای عصر جدید / فیلم

    کودکان و فضای مجازی دوقلوهای عصر جدید / فیلم

    این روزها کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آن‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند. اینکه کودکان را از ورود به فضای مجازی منع کنیم کار درستی نیست، بلکه باید با آموزش درست و تعریف قوانین استفاده از فضای مجازی بر رفتارشان نظارت کنیم. به دلیل اینکه کودکان پیوسته در حال الگو گرفتن از والدین خود هستند بهترین راه مدیریت فرزندان، مدیریت رفتار خود والدین است.

  • رسانه‌ها چگونه آینده را پیش‌بینی می‌کنند؟ / فیلم

    رسانه‌ها چگونه آینده را پیش‌بینی می‌کنند؟ / فیلم

    نقش سازنده‌ رسانه‌ها در شکل‌گیری و جهت‌دهی به افکار عمومی بسیار مهم است. آینده‌پژوهی یکی از مواردی است که رسانه‌ها نقش مهمی در آن دارند. رسانه‌ها یکی از بازیگران تعیین‎کننده آینده هستند که در ساخت فردای ما نقش دارند. آن‌ها می‌توانند با ایجاد امید به آینده باعث شکوفایی و بروز استعدادهای جدید شوند.

  • چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟ / فیلم

    چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟ / فیلم

    در استفاده از اخبار فضای مجازی یک اصل را همیشه به یاد داشته باشید که هر فردی ماجرا را از دید خودش روایت می‌کند و الزاماً روایت 2 نفر از یک واقعه یکسان نیست. به همین دلیل برای اینکه دیدتان هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شود باید یاد بگیرید که اخبار را از منابع مختلف دریافت کنید و به شنیدن و خواندن روایت یک نفر یا یک منبع اکتفا نکنید.

  • دوست ناظر یا مأمور حاضر؟ / فیلم

    دوست ناظر یا مأمور حاضر؟ / فیلم

    «نمی‌دانم چگونه فرزندم را از فضای مجازی بیرون بیاورم؟» جمله‌ای تکراری‌ که این روزها از زبان والدین بسیار شنیده می‌شود. پدر و مادرهایی که با استفاده بیش از حد فرزندان خود در فضای مجازی مواجه هستند و برای جلوگیری از این مصرف افراطی، گاهی بدترین راه را انتخاب می‌کنند و دسترسی فرزندشان را به فضای مجازی قطع می‌کنند. شما به‌عنوان پدر و مادر در این شرایط چه می‌کنید؟ آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و نظارت بر فعالیت کودکان و نوجوانان بهترین راه برای رفع نگرانی‌هاست.

  • حریم خصوصی را به اشتراک نگذاریم / فیلم

    حریم خصوصی را به اشتراک نگذاریم / فیلم

    شاید شما هم زمانی که دل‌تنگ دیدار دوستان و اقوامتان می‌شوید با آن‌ها تماس تصویری برقرار می‌کنید. برقراری ارتباط تصویری به‌خودی‌خود کار اشتباهی نیست اما در زمان تماس تصویری حتماً به افراد خانواده اطلاع دهید و خودتان هم در موقعیتی قرار بگیرید که در تصویر نباشند یا موقعیت‌های خصوصی زندگی شما در دسترس کاربران فضای مجازی قرار نگیرد. با این کار، ضمن اینکه به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته‌اید، امنیت مجازی را برای خود و خانواده‌تان ایجاد کرده‌اید.

  • خط تولید محتوای رسانه‌ای در جهان چه چیزی تولید می‌کند؟ / فیلم

    خط تولید محتوای رسانه‌ای در جهان چه چیزی تولید می‌کند؟ / فیلم

    نظام رسانه‌ای دارای سلسله مراتبی است که محصول نهایی خود را که همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه می‌دهد. اگر فرد همه اطلاعات دریافتی از رسانه را حقیقت محض بداند آنگاه به یک مصرف‌کننده بدل می‌شود در صورتی که محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریف‌شده‌ای از آن باشد. بهتر است با بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای از سفره‌ رسانه‌ها انتخاب‌های دقیق و درستی داشته باشیم.

  • در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم / فیلم

    در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم / فیلم

    استفاده از فضای‌ مجازی برای خواندن مطالب مختلف، پیگیری اخبار و افزایش اطلاعات مفید است اما اشتراک‌گذاری و ارسال دائمی محتوا برای دیگران می‌تواند آزاردهنده باشد. اطلاع‌رسانی خوب است اما زیاده‌روی در آن باعث آزار روحی اعضای خانواده و دوستانتان می‌شود. پس در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم...!

  • ماجرای اقناع‌سازی با نامه‌های ایتالیایی / فیلم

    ماجرای اقناع‌سازی با نامه‌های ایتالیایی / فیلم

    پس از جنگ جهانی دوم، آمریکایی‌ها با یک ترفند رسانه‌ای ایتالیایی‌های مقیم آمریکا را ترغیب کردند تا به خانواده‌ و اقوامشان در ایتالیا نامه بنویسند و از آن‌ها بخواهند به نامزد موردنظر آن‌ها رأی بدهند. اگر می‌خواهید از ماجرای نامه‌های ایتالیایی باخبر شوید این ویدئو را ببینید.

  • تسخیر افکار به روش برچسب‌زنی / فیلم

    تسخیر افکار به روش برچسب‌زنی / فیلم

    برچسب‌زنی از روش‌هایی است که امروزه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار می‌دهند و هدف خود را به مخاطب القا می‌کنند. در روش برچسب‌زنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که شما به‌عنوان یک مخاطب با هوشیاری بیشتری به الفاظ و القاب اعلام شده از رسانه‌ها دقت کنید تا تحت تأثیر آن‌ها دچار برداشت‌ها و تصمیمات اشتباه نشوید.

  • به‌نام چهره‌ها به‌کام دیگران / فیلم

    به‌نام چهره‌ها به‌کام دیگران / فیلم

    تکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» از روش‌های رسانه‌ها برای جذب و اقناع مخاطبان است. در این تکنیک، رسانه‌ها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقل‌قول چهره‌های معروف استفاده می‌کنند. در این شیوه، هدف این است که شخصیت‌های شناخته‌شده، فکر، برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند. به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود میداند. در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.

  • مطالبه‌گری آداب دارد! / فیلم

    مطالبه‌گری آداب دارد! / فیلم

    امروزه با گسترش رسانه‌ها، اخبار و مطالب مختلفی در کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شوند. تلفن‌های همراه، رسانه‌های کوچک و سریعی هستند که رویدادها را با سرعتی بالا انتشار می‌دهند و باعث ایجاد موجی از واکنش‌ در میان مردم و حتی مسئولان می‌شوند. با مطالبه‌گری درست و استفاده صحیح از رسانه، می‌شود بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرد. البته مطالبه‌گری آداب و قوانینی دارد که برای یادگرفتن آن نیاز به فراگیری سواد رسانه است.

  • در زمین شایعات بازی نکنیم / فیلم

    در زمین شایعات بازی نکنیم / فیلم

    شایعه، پدیده‌ای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بی‌اساس و نشر و گسترش آن می‌پردازد. شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا می‌کنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالب‌تر می‌شود. اگر خبری را قبلاً در جایی ندیده‌اید و در رسانه‌های رسمی و معتبر نشر پیدا نکرده است پس این خبرِ بدون منبع به‌احتمال زیاد جعلی و شایعه است. فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند و تلاش می‌کنند بر مخاطب خود تأثیر بگذارند. پس مراقب نشر شایعات باشید!

  • در فضای مجازی چند چندیم؟ / فیلم

    در فضای مجازی چند چندیم؟ / فیلم

    سواد رسانه‌ای از مهم‌ترین مهارت‌های عصر جدید است. زیرا به ما می‌گوید در مقابل زمان و هزینه‌ای که در فضای مجازی صرف می‌کنیم، چه منافعی به دست می‌آوریم یا احیاناً چه چیزهایی را از دست می‌دهیم؟ یکی از اهداف اصلی سواد رسانه‌ای استفاده مبتنی بر آگاهی همراه با فایده از سپهر اطلاعات است. سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند که بفهمیم در فضای مجازی چند چندیم؟

  • گوشی‌های هوشمند، پیام‌های هوشمند، مخاطبان باهوش / فیلم

    گوشی‌های هوشمند، پیام‌های هوشمند، مخاطبان باهوش / فیلم

    تمام پیام‌های تولید شده در رسانه‌ها و فضای‌ مجازی با اهداف مشخصی تولید و منتشر می‌شوند. بعضی پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی با هدف جلب‌توجه و برخی دیگر با اهداف بزرگ‌تری مانند انجام کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی به جامعه تولید می‌شوند. عکس‌العمل شما در برابر این پیام‌ها چگونه است؟ توجه به این نکته مهم است که در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای به‌صورت هوشمندانه عمل کرده و نسبت به هر پیام واکنش مناسبی داشته باشید.

  • بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی / فیلم

    بازارگرمی در فضای مجازی با شایعه‌سازی / فیلم

    گسترش ارتباطات و افزایش شبکه‌های اجتماعی باعث به‌ وجود آمدن اجتماعات و گروه‌های مختلف در فضای مجازی شده است. همان‌قدر که سرعت دسترسی به اطلاعات در این فضا بالا رفته به همان میزان هم امکان انتشار اخبار غلط، غیرواقعی و شایعه زیاد شده است. بهتر است قبل از توجه و بازنشر اخبار مختلف با مراجعه به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر از صحت آن مطمئن شوید.

  • رهایی از پرخوری رسانه‌ای / فیلم

    رهایی از پرخوری رسانه‌ای / فیلم

    عبارت «رژیم گرفتن» برای بیشتر افراد تداعی‌کننده رژیم غذایی است. جالب است بدانید برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و حضور در فضای مجازی هم باید از نوعی رژیم پیروی کنیم که به آن «رژیم مصرف رسانه‌ای» می‌گویند. همان‌طور که در رژیم غذایی مواظبیم هر غذایی را نخوریم، در رژیم مصرف رسانه‌ای هم باید مراقب باشیم که در مواجهه با رسانه‌های مختلف از خود مراقبت کنیم و ورودی‌های ذهنمان را بر روی اطلاعاتی که نباید دریافت کنیم، ببندیم.

  • جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)؛ بستر مردمی‌سازی تولیدات رسانه‌ای دینی
  • آزارهای مجازی، زنگ خطر جدی برای والدین / فیلم

    آزارهای مجازی، زنگ خطر جدی برای والدین / فیلم

    فضای مجازی به همان اندازه که فرصت‌های آموزشی و سرگرمی را برای مخاطبان خود به‌ویژه کودکان و نوجوانان فراهم می‌کند، می‌تواند به فضای آزار دهنده‌ای برای خانواده‌ها تبدیل شود. پدر و مادرها باید درباره خطراتی که می‌تواند در فضای مجازی فرزندانشان را تهدید کند اطلاعات کامل و درستی داشته باشند و همیشه این احتمال را بدهند که هرلحظه ممکن است بچه‌ها در معرض آزارهای مجازی قرار گیرند. برای حفظ فرزندانتان از خشونت‌های سایبری شما به داشتن سواد رسانه‌ای و ارتباط صمیمی با آنان نیاز دارید.

  • چگونه گنجشک رنگ شده را به ما می‌فروشند؟

    چگونه گنجشک رنگ شده را به ما می‌فروشند؟

    امروزه بسیاری از کارهای ما با یک کلیک و در فضای مجازی انجام می‌شود. از پرداخت‌ قبوض گرفته تا خریدهای اینترنتی. نکته با اهمیت خصوصاً در خریدهای اینترنتی این است که باید در برابر تبلیغات فریبنده فروش کالا یا خدمات در فضای مجازی هوشیار باشیم. همیشه در خریدهای مجازی خصوصاً از پیج‌ها و کانال‌ها مراقب تبلیغات غیرواقعی باشید. به‌قول‌معروف حواستان باشد تا گنجشک رنگ شده را به‌جای قناری به شما نفروشند.

  • چرا سواد رسانه‌ای برای والدین اهمیت دارد؟

    چرا سواد رسانه‌ای برای والدین اهمیت دارد؟

    از ویژگی‌های زندگی در عصر دیجیتال، این است که بچه‌ها از سنین کم با گوشی تلفن همراه آشنا و با بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی سرگرم می‌شوند. ناآشنایی از خطرات فضای مجازی، مشکلاتی را برای کودکان به همراه دارد، بنابراین والدین باید ضمن افزایش سواد دیجیتالی و رسانه‌ای خود، این مفاهیم را به فرزندانشان آموزش دهند و فعالیت آن‌ها را در فضای مجازی مدیریت کنند.

  • کرونا، خانه‌نشینی و شبکه‌های اجتماعی

    فیلم/

    کرونا، خانه‌نشینی و شبکه‌های اجتماعی

    آیا می‌دانید مهم‌ترین آسیب‌های جسمی استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی چیست؟ آیا می‌دانید بهترین راهکارهای مدیریت استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی کدامند؟