شبکه های اجتماعی

  • آن‌ها به مغز شما شلیک می‌کنند! / فیلم
  • سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی / فیلم

    سرعت در اطلاع‌رسانی برگ برنده رسانه‌های اجتماعی / فیلم

    در دنیای دیجیتال امروز، شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک اخبار و اطلاعات موردنیاز مخاطبان دانست. سرعت رسانه این روزها از اهمیت زیادی برخوردار است. چنانچه می‌دانید اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا اخبار و اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای به تمام دنیا مخابره شود. به این ترتیب در دنیای دیجیتال امروز همه سعی دارند اطلاعات خود را به‌سرعت به‌روزرسانی کنند تا از دنیا عقب نمانند.

  • در فضای مجازی چندجانبه فکر کنیم / فیلم
  • چیدمان مبلمان رسانه‌ای را چقدر می‌شناسید؟ / فیلم
  • در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟ / فیلم

    در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟ / فیلم

    پیام‌ها و خبرها در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب تولید می‌شوند. آیا در مواجهه با این اخبار به تولیدکنندگان و منتشرکنندگانش اعتماد تام و تمام دارید یا با نگاهی انتقادی و پرسشگرانه به دنبال منابع تکمیلی از رسانه‌های معتبر و رسمی هستید؟ اگر همیشه اخبار و پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی را بدون راستی آزمایی باور می‌کنید بدانید که شما یک مخاطب منفعل هستید. اما اگر می‌خواهید مخاطب فعال باشید تماشای این ویدئو را از دست ندهید.

  • مراقب چاقی رسانه‌ای باشیم! / فیلم

    مراقب چاقی رسانه‌ای باشیم! / فیلم

    ممکن است شما از آن خانواده‌هایی باشید که فرزندانتان ساعت‌ها پای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای می‌نشینند و حتی غذایشان را هم پای تلویزیون می‌خورند. بهتر است بدانید که بین مدت‌زمان تماشای تلویزیون و اضافه‌وزن کودکان و نوجوانان ارتباط مستقیم وجود دارد. برای رهایی از این مسئله تماشای این ویدئو را به شما توصیه می‌کنیم.

  • اقناع مخاطب با ترفند ترس / فیلم

    اقناع مخاطب با ترفند ترس / فیلم

    رسانه با استفاده از فنون مختلف سعی می‌کند تا مخاطب را اقناع و او را با اهداف خود همسو کند. یکی از این فنون، تکنیک ترس است. برخی رسانه‌ها با استفاده از روش القای ترس تلاش می‌کنند مخاطب را از کاری نهی یا با برانگیختن حساسیتش، او را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کنند. شما به‌عنوان مخاطب فعال در فضای مجازی آیا با تکنیک ترس آشنا هستید؟

  • بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور /فیلم

    بازنشر اخبار جعلی با سرعت نور /فیلم

    از ویژگی‌های رسانه‌های نوین سرعت انتشار خبر است. جالب است بدانید اخبار جعلی چند برابر سریع‌تر از اخبار رسمی و معتبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. شما در مواجهه با این اخبار چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا آن‌ها را بلافاصله بازنشر می‌کنید؟ چگونه می‌توانید اطمینان پیدا کنید پیامی که دریافت کرده‌اید معتبراست؟ این ویدئو به شما کمک می‌کند تا از صحت اخبار اطمینان حاصل کنید.

  • سندروم گردن پیامکی را می‌شناسید؟ / فیلم

    سندروم گردن پیامکی را می‌شناسید؟ / فیلم

    اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در طول روز، زمان زیادی با گوشی هوشمند یا تبلت کار می‌کنید و دچار دردهای شدیدی در ناحیه گردن، کمر و یا حتی شانه‌ها می‌شوید، احتمالاً به «سندروم گردن پیامکی» مبتلا هستید. اگر می‌خواهید از این مشکل مصون بمانید به چهار توصیه این ویدئو عمل کنید.

  • اگر بچه‌ها در معرض محتوای هرزه‌نگارانه قرار گرفتند چه کنیم؟ / فیلم
  • سرخط-آیا فضای مجازی در دنیا بی قانون اداره می‌شود؟ / فیلم
  • آنلاین باشیم اما هدفمند / فیلم

    آنلاین باشیم اما هدفمند / فیلم

    افراد بسیاری برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت زمان زیادی را درگیر فضای مجازی می‌شوند و بیشتر وقتشان را بی‌هدف هدر می‌دهند. هدر دادن وقت خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آسیب‌رسان باشد. بهتر است به‌جای اینکه وقتتان را با دیدن محتواهای بیهوده در فضای مجازی هدر دهید زمانتان را به کارهای مفیدتری اختصاص دهید.

  • رعایت حق مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی / فیلم

    رعایت حق مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی / فیلم

    شاید در فضای مجازی دیده باشید که یک اختراع یا اثر ادبی به‌صورت گسترده به اشتراک گذاشته شده است. حتی برخی از کاربران این آثار را به نام خودشان در فضای مجازی منتشر می‌کنند. این کار نقض مالکیت معنوی محسوب می‌شود. با یک جست‌وجوی ساده درباره قانون تجارت الکترونیک و جرائم رایانه‌ای مشخص می‌شود، نقض مالکیت معنوی حتی در فضای مجازی می‌تواند نقض قانون تلقی شده و متخلفان را با دردسر مواجه کند.

  • شبکه‌های اجتماعی چقدر از ما می‌دانند؟ / فیلم

    شبکه‌های اجتماعی چقدر از ما می‌دانند؟ / فیلم

    امروزه از شبکه‌های اجتماعی برای مصارف مختلف ازجمله کارهای تجاری استفاده می‌شود؛ درحالی‌که بسیاری از کاربران به‌هیچ‌وجه دقت نمی‌کنند که چه نوع اطلاعاتی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

  • مزایای سواد رسانه‌ای چیست؟ / فیلم

    مزایای سواد رسانه‌ای چیست؟ / فیلم

    در جامعه امروزی انسان برای به دست آوردن اطلاعات نیاز به سواد رسانه‌ای دارد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از یک مصرف‌کننده محض خارج شده و به صورتی فعالانه در جریان انتقال اطلاعات قرار گیرند که در نهایت به نفع آنان باشد.

  • شجاعانه خارج شوید / فیلم

    شجاعانه خارج شوید / فیلم

    امروزه از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالمندان هر یک به‌گونه‌ای در فضای مجازی وقت می‌گذرانند.

  • در فضای مجازی مخاطب فعال باشم / فیلم

    در فضای مجازی مخاطب فعال باشم / فیلم

    همان‌طور که می‌دانید جهان با سرعت زیادی رو به تغییر است و ما باید برای انطباق خود با سرعت این رشد، در تلاش باشیم. آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید برای اینکه خودتان را با جهان پیرامون خود منطبق کنید چه‌کاری باید انجام دهید؟

  • با هرزه‌نگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ / فیلم

    با هرزه‌نگاری در فضای مجازی چه کنیم؟ / فیلم

    فضای مجازی، همان‌طور که دارای تصاویر و فیلم‌های دیدنی و زیباست، دارای تصاویر و فیلم‌های ندیدنی و غیراخلاقی نیز هست. در مواجهه با این تصاویر چه باید کرد؟ اگر از تصاویرتان در فضای مجازی سوءاستفاده شد چه باید کرد؟ اگر می‌خواهید بدانید راهکار مواجهه با تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی در فضای مجازی چیست، این ویدئو به شما کمک می‌کند.

  • خطر وابستگی کودکان به فناوری‌های مجازی / فیلم

    خطر وابستگی کودکان به فناوری‌های مجازی / فیلم

    بازی و تفریحات سالم در فرآیند رشد روانی و فیزیکی کودکان نقش مؤثری دارد. اما این روزها در بیشتر خانه‌ها کودکان به‌جای فعالیت‌های ورزشی و تفریحات جمعی با تبلت و گوشی سرگرم هستند. وابستگی بچه‌ها به فناوری مجازی باعث فاصله گرفتن آن‌ها از تفریحات سالم شده است. بهتر است والدین زمان استفاده کودکان از فناوری‌های مجازی را مدیریت کرده و از گوشی یا تبلت به‌عنوان وسیله‌ای برای آرام و سرگرم کردن آن‌ها استفاده نکنند.

  • سواد رسانه‌ای و اهمیت مدیریت محتوای مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای و اهمیت مدیریت محتوای مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای، درک متکی بر مهارت است که می‌توان انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. همچنین سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و مهارت برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است. با بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای می‌توانیم کنترل بیشتری نسبت‌ به محتوای رسانه‌ها که به‌سوی ما به‌عنوان مخاطب پیام منقل می‌شود داشته باشیم.

  • سواد رسانه‌ای برای سلامت زیست مجازی / فیلم

    سواد رسانه‌ای برای سلامت زیست مجازی / فیلم

    ظهور اینترنت و گسترش شبکه‌های اجتماعی راهی برای ارتباط مردم سراسر دنیا با یکدیگر است. در طول سال‌هایی که از پیدایش اینترنت می‌گذرد مرزهای جغرافیایی به‌گونه‌ای از بین رفته و به عبارت ساده همگی باهم در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم. به این نکته باید توجه کنید که این زیست جدید نیاز به یک دانش جدید دارد که به سواد رسانه‌ای معروف است. اگر می‌خواهید از فضای مجازی در دنیای امروزی به‌سرعت بهره‌مند شوید به یادگیری سواد رسانه احتیاج دارید.

  • چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟ / فیلم

    چگونه اخبار جعلی را بشناسیم؟ / فیلم

    انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. چرا اخبار جعلی تولید و منتشر می‌شوند؟ چگونه می‌توانیم اخبار جعلی را بشناسیم؟ یکی از دلایل انتشار اخبار جعلی نداشتن اطلاعات کافی و دانش لازم در زمینه فضای مجازی است. اگر می‌خواهید اخبار واقعی را از خبرهای جعلی بشناسید مطالعه کتاب و بالابردن سواد رسانه‌ای بهترین گزینه است.

  • کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت / فیلم

    کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت / فیلم

    از پدیده‌هایی که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود، تبدیل شدن کودکان به سلبریتی‌هایی است که برای والدینشان لایک و کامنت کسب می‌کنند. شاید والدین این کودکان از این اتفاق رضایت داشته باشند اما آیا اطمینان دارند که فرزندانشان هم از این کار راضی‌اند؟ نگذاریم طمع افزایش لایک و کامنت کودکی فرزندانمان را تباه کند.

  • قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم / فیلم

    قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم / فیلم

    شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. گاهی مخاطبان اخبار و اطلاعاتی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند که از صحت آن بی‌اطلاع هستند و ناخواسته به زنجیره انتقال شایعات در فضای مجازی تبدیل می‌شوند. یک مخاطب هوشیار باید ابتدا تیتر و محتوای خبر را به‌طور کامل بخواند و تا زمانی که از صحت خبر مطمئن نشده آن را منتشر نکند. بیایید قطع کننده زنجیره ویروس شایعه در فضای مجازی باشیم.

  • انتشار به معنای اعتبار نیست / فیلم

    انتشار به معنای اعتبار نیست / فیلم

    اگر از آن دسته افرادی هستید که خبرها را بدون چون و چرا می‌پذیرید، باور می‌کنید و بازنشر می‌دهید، لطفاً رویه‌تان را عوض کنید. در مواجهه با هر خبری باید از خودتان بپرسید که تولیدکننده خبر چه کسی است و پیام این خبر چیست؟ آیا رسانه انتشار دهنده خبر با مخاطب خود صادق است یا در راستای اهدافش به تولید خبر یا انتشار آن می‌پردازد.

  • کودکان و فضای مجازی دوقلوهای عصر جدید / فیلم

    کودکان و فضای مجازی دوقلوهای عصر جدید / فیلم

    این روزها کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آن‌ها به فضای مجازی دسترسی دارند. اینکه کودکان را از ورود به فضای مجازی منع کنیم کار درستی نیست، بلکه باید با آموزش درست و تعریف قوانین استفاده از فضای مجازی بر رفتارشان نظارت کنیم. به دلیل اینکه کودکان پیوسته در حال الگو گرفتن از والدین خود هستند بهترین راه مدیریت فرزندان، مدیریت رفتار خود والدین است.

  • رسانه‌ها چگونه آینده را پیش‌بینی می‌کنند؟ / فیلم

    رسانه‌ها چگونه آینده را پیش‌بینی می‌کنند؟ / فیلم

    نقش سازنده‌ رسانه‌ها در شکل‌گیری و جهت‌دهی به افکار عمومی بسیار مهم است. آینده‌پژوهی یکی از مواردی است که رسانه‌ها نقش مهمی در آن دارند. رسانه‌ها یکی از بازیگران تعیین‎کننده آینده هستند که در ساخت فردای ما نقش دارند. آن‌ها می‌توانند با ایجاد امید به آینده باعث شکوفایی و بروز استعدادهای جدید شوند.

  • چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟ / فیلم

    چه کسی همه‌چیز را به شما می‌گوید؟ / فیلم

    در استفاده از اخبار فضای مجازی یک اصل را همیشه به یاد داشته باشید که هر فردی ماجرا را از دید خودش روایت می‌کند و الزاماً روایت 2 نفر از یک واقعه یکسان نیست. به همین دلیل برای اینکه دیدتان هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شود باید یاد بگیرید که اخبار را از منابع مختلف دریافت کنید و به شنیدن و خواندن روایت یک نفر یا یک منبع اکتفا نکنید.

  • دوست ناظر یا مأمور حاضر؟ / فیلم

    دوست ناظر یا مأمور حاضر؟ / فیلم

    «نمی‌دانم چگونه فرزندم را از فضای مجازی بیرون بیاورم؟» جمله‌ای تکراری‌ که این روزها از زبان والدین بسیار شنیده می‌شود. پدر و مادرهایی که با استفاده بیش از حد فرزندان خود در فضای مجازی مواجه هستند و برای جلوگیری از این مصرف افراطی، گاهی بدترین راه را انتخاب می‌کنند و دسترسی فرزندشان را به فضای مجازی قطع می‌کنند. شما به‌عنوان پدر و مادر در این شرایط چه می‌کنید؟ آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و نظارت بر فعالیت کودکان و نوجوانان بهترین راه برای رفع نگرانی‌هاست.

  • حریم خصوصی را به اشتراک نگذاریم / فیلم

    حریم خصوصی را به اشتراک نگذاریم / فیلم

    شاید شما هم زمانی که دل‌تنگ دیدار دوستان و اقوامتان می‌شوید با آن‌ها تماس تصویری برقرار می‌کنید. برقراری ارتباط تصویری به‌خودی‌خود کار اشتباهی نیست اما در زمان تماس تصویری حتماً به افراد خانواده اطلاع دهید و خودتان هم در موقعیتی قرار بگیرید که در تصویر نباشند یا موقعیت‌های خصوصی زندگی شما در دسترس کاربران فضای مجازی قرار نگیرد. با این کار، ضمن اینکه به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته‌اید، امنیت مجازی را برای خود و خانواده‌تان ایجاد کرده‌اید.