شبکه های اجتماعی
-
خط تولید محتوای رسانهای در جهان چه چیزی تولید میکند؟ / فیلم
نظام رسانهای دارای سلسله مراتبی است که محصول نهایی خود را که همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه میدهد. اگر فرد همه اطلاعات دریافتی از رسانه را حقیقت محض بداند آنگاه به یک مصرفکننده بدل میشود در صورتی که محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریفشدهای از آن باشد. بهتر است با بهرهمندی از سواد رسانهای از سفره رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم.
-
در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم / فیلم
استفاده از فضای مجازی برای خواندن مطالب مختلف، پیگیری اخبار و افزایش اطلاعات مفید است اما اشتراکگذاری و ارسال دائمی محتوا برای دیگران میتواند آزاردهنده باشد. اطلاعرسانی خوب است اما زیادهروی در آن باعث آزار روحی اعضای خانواده و دوستانتان میشود. پس در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم...!
-
ماجرای اقناعسازی با نامههای ایتالیایی / فیلم
پس از جنگ جهانی دوم، آمریکاییها با یک ترفند رسانهای ایتالیاییهای مقیم آمریکا را ترغیب کردند تا به خانواده و اقوامشان در ایتالیا نامه بنویسند و از آنها بخواهند به نامزد موردنظر آنها رأی بدهند. اگر میخواهید از ماجرای نامههای ایتالیایی باخبر شوید این ویدئو را ببینید.
-
تسخیر افکار به روش برچسبزنی / فیلم
برچسبزنی از روشهایی است که امروزه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار میدهند و هدف خود را به مخاطب القا میکنند. در روش برچسبزنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته میشود. توجه داشته باشید که شما بهعنوان یک مخاطب با هوشیاری بیشتری به الفاظ و القاب اعلام شده از رسانهها دقت کنید تا تحت تأثیر آنها دچار برداشتها و تصمیمات اشتباه نشوید.
-
بهنام چهرهها بهکام دیگران / فیلم
تکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» از روشهای رسانهها برای جذب و اقناع مخاطبان است. در این تکنیک، رسانهها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقلقول چهرههای معروف استفاده میکنند. در این شیوه، هدف این است که شخصیتهای شناختهشده، فکر، برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند. به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایدههای او را بهمنزله باورها و عقاید خود میداند. در مواجهه با پیامهای اینچنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.
-
مطالبهگری آداب دارد! / فیلم
امروزه با گسترش رسانهها، اخبار و مطالب مختلفی در کسری از ثانیه در جهان منتشر میشوند. تلفنهای همراه، رسانههای کوچک و سریعی هستند که رویدادها را با سرعتی بالا انتشار میدهند و باعث ایجاد موجی از واکنش در میان مردم و حتی مسئولان میشوند. با مطالبهگری درست و استفاده صحیح از رسانه، میشود بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرد. البته مطالبهگری آداب و قوانینی دارد که برای یادگرفتن آن نیاز به فراگیری سواد رسانه است.
-
در زمین شایعات بازی نکنیم / فیلم
شایعه، پدیدهای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بیاساس و نشر و گسترش آن میپردازد. شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا میکنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالبتر میشود. اگر خبری را قبلاً در جایی ندیدهاید و در رسانههای رسمی و معتبر نشر پیدا نکرده است پس این خبرِ بدون منبع بهاحتمال زیاد جعلی و شایعه است. فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند و تلاش میکنند بر مخاطب خود تأثیر بگذارند. پس مراقب نشر شایعات باشید!
-
در فضای مجازی چند چندیم؟ / فیلم
سواد رسانهای از مهمترین مهارتهای عصر جدید است. زیرا به ما میگوید در مقابل زمان و هزینهای که در فضای مجازی صرف میکنیم، چه منافعی به دست میآوریم یا احیاناً چه چیزهایی را از دست میدهیم؟ یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای استفاده مبتنی بر آگاهی همراه با فایده از سپهر اطلاعات است. سواد رسانهای به ما کمک میکند که بفهمیم در فضای مجازی چند چندیم؟
-
گوشیهای هوشمند، پیامهای هوشمند، مخاطبان باهوش / فیلم
تمام پیامهای تولید شده در رسانهها و فضای مجازی با اهداف مشخصی تولید و منتشر میشوند. بعضی پیامها در شبکههای اجتماعی با هدف جلبتوجه و برخی دیگر با اهداف بزرگتری مانند انجام کارهای فرهنگی و اطلاعرسانی به جامعه تولید میشوند. عکسالعمل شما در برابر این پیامها چگونه است؟ توجه به این نکته مهم است که در مواجهه با پیامهای رسانهای بهصورت هوشمندانه عمل کرده و نسبت به هر پیام واکنش مناسبی داشته باشید.
-
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعهسازی / فیلم
گسترش ارتباطات و افزایش شبکههای اجتماعی باعث به وجود آمدن اجتماعات و گروههای مختلف در فضای مجازی شده است. همانقدر که سرعت دسترسی به اطلاعات در این فضا بالا رفته به همان میزان هم امکان انتشار اخبار غلط، غیرواقعی و شایعه زیاد شده است. بهتر است قبل از توجه و بازنشر اخبار مختلف با مراجعه به خبرگزاریها و رسانههای معتبر از صحت آن مطمئن شوید.
-
رهایی از پرخوری رسانهای / فیلم
عبارت «رژیم گرفتن» برای بیشتر افراد تداعیکننده رژیم غذایی است. جالب است بدانید برای استفاده از شبکههای اجتماعی و حضور در فضای مجازی هم باید از نوعی رژیم پیروی کنیم که به آن «رژیم مصرف رسانهای» میگویند. همانطور که در رژیم غذایی مواظبیم هر غذایی را نخوریم، در رژیم مصرف رسانهای هم باید مراقب باشیم که در مواجهه با رسانههای مختلف از خود مراقبت کنیم و ورودیهای ذهنمان را بر روی اطلاعاتی که نباید دریافت کنیم، ببندیم.
-
آزارهای مجازی، زنگ خطر جدی برای والدین / فیلم
فضای مجازی به همان اندازه که فرصتهای آموزشی و سرگرمی را برای مخاطبان خود بهویژه کودکان و نوجوانان فراهم میکند، میتواند به فضای آزار دهندهای برای خانوادهها تبدیل شود. پدر و مادرها باید درباره خطراتی که میتواند در فضای مجازی فرزندانشان را تهدید کند اطلاعات کامل و درستی داشته باشند و همیشه این احتمال را بدهند که هرلحظه ممکن است بچهها در معرض آزارهای مجازی قرار گیرند. برای حفظ فرزندانتان از خشونتهای سایبری شما به داشتن سواد رسانهای و ارتباط صمیمی با آنان نیاز دارید.
-
چگونه گنجشک رنگ شده را به ما میفروشند؟
امروزه بسیاری از کارهای ما با یک کلیک و در فضای مجازی انجام میشود. از پرداخت قبوض گرفته تا خریدهای اینترنتی. نکته با اهمیت خصوصاً در خریدهای اینترنتی این است که باید در برابر تبلیغات فریبنده فروش کالا یا خدمات در فضای مجازی هوشیار باشیم. همیشه در خریدهای مجازی خصوصاً از پیجها و کانالها مراقب تبلیغات غیرواقعی باشید. بهقولمعروف حواستان باشد تا گنجشک رنگ شده را بهجای قناری به شما نفروشند.
-
چرا سواد رسانهای برای والدین اهمیت دارد؟
از ویژگیهای زندگی در عصر دیجیتال، این است که بچهها از سنین کم با گوشی تلفن همراه آشنا و با بازیهای رایانهای و موبایلی سرگرم میشوند. ناآشنایی از خطرات فضای مجازی، مشکلاتی را برای کودکان به همراه دارد، بنابراین والدین باید ضمن افزایش سواد دیجیتالی و رسانهای خود، این مفاهیم را به فرزندانشان آموزش دهند و فعالیت آنها را در فضای مجازی مدیریت کنند.
-
فیلم/
کرونا، خانهنشینی و شبکههای اجتماعی
آیا میدانید مهمترین آسیبهای جسمی استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی چیست؟ آیا میدانید بهترین راهکارهای مدیریت استفاده مناسب از شبکههای اجتماعی کدامند؟
-
بررسی رویکرد فردی و روزمره شده مناسک دینی در شبکههای اجتماعی
نمایش آیین بهصورت آنلاین
با شروع ماه مبارک رمضان بیش از سایر اوقات با پدیده اشتراکگذاری و نمایش مناسک عبادی در شبکههای اجتماعی مواجه هستیم.
-
رفتارشناسی شبکههای اجتماعی
خبرهای تلگرامی ،سرگرمیهای اینستاگرامی و قضاوتهای توییتری
شاید از بیرون به نظر بیاید که نسل جوان و گوشی به دست همه در شبکههای اجتماعی میچرخند و پست میگذارند و یک شکل رفتار میکنند، اما فراموش نکنیم که هر شبکهای ویژگیهای خاص خودش را دارد.
-
گفتوگوی زنده وزیران خارجه و ارتباطات با ۸هزار نفر از مردم در یک شبکه اجتماعی
سخنگویی سخنگویان کشور در کلابهاوس
در زمانی که فکر میشد جهان تکنولوژی تحت سلطه مایکروسافت، گوگل و فیسبوک قرار گرفته است، یک اپلیکیشن کوچک با تعداد کمی سازنده توانست دنیا را به خودش خیره کند تا نشان دهد که هنوز هم میشود با تیمهای کوچک، کارهای بزرگ کرد.
-
واتس اپ و اینستاگرام به دلیل اختلال جهانی مختل شدند
به دلیل اختلالی جهانی، سرویس رسانی کاربران فیس بوک مسنجر، اینستاگرام و واتس اپ در کشورهای مختلف با اختلال روبرو شده است.
-
۱۰ اقدام ترسناکی که شبکه های اجتماعی برای کنترل ذهن کاربر انجام میدهند
شبکههای اجتماعی با تسلط روی ذهن و کنترل مغز کاربرانشان میتوانند به سادگی از اطلاعات آنها سوء استفاده کنند.
-
مشاور وزیر ارتباطات در گفتگو با قدس آنلاین:
فیلترینگ شبکه های اجتماعی یک موضوع بسیار سیال است/درآمدزایی یک میلیون نفر در اینستاگرام
رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در مشهد گفت: بالغ بر ۵۰درصد نوآوری و کارآفرینی امروز کشور در حوزه دیجیتال و فضای مجازی در حال انجام است و طبق آمار حدود یک میلیون نفر در ایران از طریق اینستاگرام کسب درآمد و امرار معاش می کنند.
-
اینترنت ارزان میشود
با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه اینترنت زیرساخت ۲۵درصد کاهش یافت.
-
اخبار دانش و فناوری قدس آنلاین
نحوه بازیابی و پشتیبان گیری از پیامهای واتس اپ در اندروید +عکس
ویژگی بازیابی و پشیبانی یا Backup گرفتن یکی از مهمترین قابلیتهایی است که باید به آن توجه داشته باشید.
-
فیلم/ آیا از شبکه های اجتماعی خرید آنلاین کنیم؟
رئیس مرکز پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا: در بسیاری از موارد خرید از اینستاگرام و تلگرام پس از پرداخت پول کالایی دریافت نشده است. سرهنگ رجبی: از سایت های معتبر و دارای نشان « ای نماد » خرید آنلاین انجام دهید.
-
تمام کشورها دنبال ساخت جوامع آنلاین خود هستند
اندیشه/ محسن فاطمینژاد یکی از مهمترین مباحثی که حول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شد، بحث بر سر اعمال نفوذ و قدرت شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای اینترنتی بود.
-
حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرد:
جای زنان مسلمان در تبلیغ اسلام در شبکه های اجتماعی خالی است
حجت الاسلام یحیی جهانگیری گفت: امروز با توجه به مزیت نسبی شبکه های اجتماعی مخصوصا استقبال بیشتر و اثرگذاری مناسب توئیتر و اینستاگرام، حضور زنان مسلمان برای معرفی حقیقت اسلام و معارف اهل بیت (ع) بسیار لازم و جدی است.
-
ترکیه قانون کنترل شبکههای اجتماعی را اجرایی کرد
ترکیه اجرای قانونی را کلید زد که عملکرد رسانههای اجتماعی خارجی را محدود کرده و ادامه فعالیت آنها را مشروط به تاسیس دفتر نمایندگی و پاسخگویی به مراجع قانونی میکند.
-
شهردار مبتلا به کرونای مشهد در شبکههای اجتماعی با مردم سخن گفت
شهردار مبتلا به کرونای مشهد در شبکه اجتماعی اینستاگرام با مردم این شهر گفت و گو کرد و به پرسشهای آنان پاسخ داد.