فضای مجازی
-
تولید محتوا در فضای مجازی خلاءهای جدی دارد/ اینجا استقلال نداریم!
شورای اسلامی گفت: در حوزه تولید محتواخلاء های جدی وجود دارد. همچنین علت برخی تنازعاتی که در سیاست گذاری فضای مجازی در کشور وجود دارد، خلاءهای قانونی است.
-
خدمت جدید آستان قدس در فضای مجازی/ آغاز به کار سامانه «حرم مجازی» برای بهرهمندی زائران و مجاوران
آستان قدس رضوی با توسعه خدمات خود در بستر فضای مجازی، سامانه مجازی حرم با قابلیت مشاهده سه بعدی اماکن حرم مطهر حضرت رضا(ع) را طراحی کرده که در گام اول، امکان استفاده از آن بر روی سایت haramvr.ir فراهم شده و به زودی برای سایر پلتفرمها نیز ارائه خواهد شد.
-
کودکان، گمشدگان سرزمین لایک و کامنت / فیلم
از پدیدههایی که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده میشود، تبدیل شدن کودکان به سلبریتیهایی است که برای والدینشان لایک و کامنت کسب میکنند. شاید والدین این کودکان از این اتفاق رضایت داشته باشند اما آیا اطمینان دارند که فرزندانشان هم از این کار راضیاند؟ نگذاریم طمع افزایش لایک و کامنت کودکی فرزندانمان را تباه کند.
-
٢ باب کتابخانه عمومی در خراسان رضوی افتتاح شد
مدیرکل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی از گشایش ٢ باب کتابخانه عمومی در این استان خبر داد.
-
مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) در گفتگو با قدس آنلاین:
سیره رضوی باید در تمام فعالیت ها الگو باشد
حجت الاسلام آل ایوب گفت: امام رضا(ع) الگویی برای ماست و هرروز می توانیم از این شخصیت بزرگ درس بیاموزیم. آموزه های رضوی باید به شیوه به روز شده و متناسب با حال و هوای امروزی در زندگی ما تجلی پیدا کند.
-
قطع کننده زنجیره ویروس شایعه باشیم / فیلم
شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. گاهی مخاطبان اخبار و اطلاعاتی را با دوستان خود به اشتراک میگذارند که از صحت آن بیاطلاع هستند و ناخواسته به زنجیره انتقال شایعات در فضای مجازی تبدیل میشوند. یک مخاطب هوشیار باید ابتدا تیتر و محتوای خبر را بهطور کامل بخواند و تا زمانی که از صحت خبر مطمئن نشده آن را منتشر نکند. بیایید قطع کننده زنجیره ویروس شایعه در فضای مجازی باشیم.
-
با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران:
نخستین دوره طرح ملی کنشگران رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه نخستین دوره طرح ملی کنشگران حوزوی رسانه و فضای مجازی صبح امروز در رامسر برگزار شد.
-
انتشار به معنای اعتبار نیست / فیلم
اگر از آن دسته افرادی هستید که خبرها را بدون چون و چرا میپذیرید، باور میکنید و بازنشر میدهید، لطفاً رویهتان را عوض کنید. در مواجهه با هر خبری باید از خودتان بپرسید که تولیدکننده خبر چه کسی است و پیام این خبر چیست؟ آیا رسانه انتشار دهنده خبر با مخاطب خود صادق است یا در راستای اهدافش به تولید خبر یا انتشار آن میپردازد.
-
کودکان و فضای مجازی دوقلوهای عصر جدید / فیلم
این روزها کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آنها به فضای مجازی دسترسی دارند. اینکه کودکان را از ورود به فضای مجازی منع کنیم کار درستی نیست، بلکه باید با آموزش درست و تعریف قوانین استفاده از فضای مجازی بر رفتارشان نظارت کنیم. به دلیل اینکه کودکان پیوسته در حال الگو گرفتن از والدین خود هستند بهترین راه مدیریت فرزندان، مدیریت رفتار خود والدین است.
-
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مشهد مطرح کرد:
جمعیت و فضای مجازی دو اولویت اصلی کمیسیون فرهنگی مجلس
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی با تشکل های دانشجویی در مشهد گفت: اولویت این کمیسیون در سال نخست فعالیت مجلس یازدهم، پرداختن به فضای مجازی و مساله جمعیت بود که خوشبختانه اکنون به نتیجه رسیده است.
-
رسانهها چگونه آینده را پیشبینی میکنند؟ / فیلم
نقش سازنده رسانهها در شکلگیری و جهتدهی به افکار عمومی بسیار مهم است. آیندهپژوهی یکی از مواردی است که رسانهها نقش مهمی در آن دارند. رسانهها یکی از بازیگران تعیینکننده آینده هستند که در ساخت فردای ما نقش دارند. آنها میتوانند با ایجاد امید به آینده باعث شکوفایی و بروز استعدادهای جدید شوند.
-
چه کسی همهچیز را به شما میگوید؟ / فیلم
در استفاده از اخبار فضای مجازی یک اصل را همیشه به یاد داشته باشید که هر فردی ماجرا را از دید خودش روایت میکند و الزاماً روایت 2 نفر از یک واقعه یکسان نیست. به همین دلیل برای اینکه دیدتان هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک شود باید یاد بگیرید که اخبار را از منابع مختلف دریافت کنید و به شنیدن و خواندن روایت یک نفر یا یک منبع اکتفا نکنید.
-
ربیعی:
برای اینکه توافق در دولت فعلی انجام شود از حقوقمان صرف نظر نمیکنیم/ روحانی هیچ رایزنی درباره کابینه با رئیسی نداشته است
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه ما یک بارتوافق با آژانس را به دلیل فضای مثبت مذاکرات و چشم انداز روشن توافق در وین تمدید کردیم، گفت: از نظر ما مذاکره پشت میزبه اندازه کافی انجام شده و آمریکایی ها باید تصمیم نهاییشان را بگیرند.
-
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه:
نباید در فضای پست مدرنیسم غرق شویم/ حوزویان باید با شخصیت حقیقی خود در فضای مجازی فعالیت کنند
مدیر مسئول خبرگزاری حوزه، گفت: ما در حال حاضر در فضای پست مدرنیسم فعالیت می کنیم که شعار آن متفاوت بودن برای دیده شدن است؛ اما ما نباید غرق در این فضا شویم و بر اساس قواعد آن پیش برویم؛ ما باید با قوانین و آداب خودمان فعالیت داشته باشیم.
-
دوست ناظر یا مأمور حاضر؟ / فیلم
«نمیدانم چگونه فرزندم را از فضای مجازی بیرون بیاورم؟» جملهای تکراری که این روزها از زبان والدین بسیار شنیده میشود. پدر و مادرهایی که با استفاده بیش از حد فرزندان خود در فضای مجازی مواجه هستند و برای جلوگیری از این مصرف افراطی، گاهی بدترین راه را انتخاب میکنند و دسترسی فرزندشان را به فضای مجازی قطع میکنند. شما بهعنوان پدر و مادر در این شرایط چه میکنید؟ آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی و نظارت بر فعالیت کودکان و نوجوانان بهترین راه برای رفع نگرانیهاست.
-
حجتالاسلام سید محمدحسین هاشمیان عنوان کرد
نبودن تعریف و تفکیک دقیق میان فضای مجازی و خانواده، آسیبهای جدی بر پیکر خانواده زده است
دانشیار مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم گفت: نبودن تعریف و تفکیک دقیق میان فضای مجازی و خانواده، آسیبهای جدی بر پیکر خانواده زده است
-
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به قدس آنلاین اظهار داشت:
تشکیل ۲۰ پرونده بزرگ در حوزه واگذاریهای دولتی/ زمین باید از خصوصی سازیها حذف شود/برخی مدیران بورس در این بازار ذینفع بودند
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تشکیل ۲۰ پرونده کلان در حوزه واگذاریهای دولتی با پیگیریهای این سازمان گفت: مشکل عمده در این زمینه طمع خریداران به تغییر کاربری کارخانهها و سودهای کلان است لذا پیشنهاد ما اینست که واگذاری مالکیت زمین از خصوصی سازیها حذف شود.
-
حریم خصوصی را به اشتراک نگذاریم / فیلم
شاید شما هم زمانی که دلتنگ دیدار دوستان و اقوامتان میشوید با آنها تماس تصویری برقرار میکنید. برقراری ارتباط تصویری بهخودیخود کار اشتباهی نیست اما در زمان تماس تصویری حتماً به افراد خانواده اطلاع دهید و خودتان هم در موقعیتی قرار بگیرید که در تصویر نباشند یا موقعیتهای خصوصی زندگی شما در دسترس کاربران فضای مجازی قرار نگیرد. با این کار، ضمن اینکه به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشتهاید، امنیت مجازی را برای خود و خانوادهتان ایجاد کردهاید.
-
برای سومین سال متوالی؛
آغاز دوره آزمایشی حفظ تخصصی جامعةالقرآن به صورت مجازی
دوره آزمایشی حفظ تخصصی یک و دوساله جامعةالقرآن الکریم و اهلالبیت(ع) از اول تیرماه به صورت مجازی آغاز شد.
-
دادستان کل کشور: هدف ما در مدیریت فضای مجازی فیلترینگ نیست
دادستان کل کشور گفت: وقتی در ارتباط با مدیریت فضای مجازی صحبت میکنیم برخی بحث فیلترینگ را مطرح میکنند که اصلا هدف ما نیست.
-
خط تولید محتوای رسانهای در جهان چه چیزی تولید میکند؟ / فیلم
نظام رسانهای دارای سلسله مراتبی است که محصول نهایی خود را که همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه میدهد. اگر فرد همه اطلاعات دریافتی از رسانه را حقیقت محض بداند آنگاه به یک مصرفکننده بدل میشود در صورتی که محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریفشدهای از آن باشد. بهتر است با بهرهمندی از سواد رسانهای از سفره رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم.
-
در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم / فیلم
استفاده از فضای مجازی برای خواندن مطالب مختلف، پیگیری اخبار و افزایش اطلاعات مفید است اما اشتراکگذاری و ارسال دائمی محتوا برای دیگران میتواند آزاردهنده باشد. اطلاعرسانی خوب است اما زیادهروی در آن باعث آزار روحی اعضای خانواده و دوستانتان میشود. پس در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم...!
-
مروری بر تبِ داغ تحلیلهای آماری انتخابات ریاستجمهوری در فضای مجازی
دادهکاوی در خیابان پاستور
انتخابات ریاستجمهوری امسال هم تمام شد. این دوره با وجود تمام حاشیههای رسانهای و تبلیغاتی خاص خود اما یک مورد متفاوت از دورههای قبل داشت.
-
ماجرای اقناعسازی با نامههای ایتالیایی / فیلم
پس از جنگ جهانی دوم، آمریکاییها با یک ترفند رسانهای ایتالیاییهای مقیم آمریکا را ترغیب کردند تا به خانواده و اقوامشان در ایتالیا نامه بنویسند و از آنها بخواهند به نامزد موردنظر آنها رأی بدهند. اگر میخواهید از ماجرای نامههای ایتالیایی باخبر شوید این ویدئو را ببینید.
-
تسخیر افکار به روش برچسبزنی / فیلم
برچسبزنی از روشهایی است که امروزه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار میدهند و هدف خود را به مخاطب القا میکنند. در روش برچسبزنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته میشود. توجه داشته باشید که شما بهعنوان یک مخاطب با هوشیاری بیشتری به الفاظ و القاب اعلام شده از رسانهها دقت کنید تا تحت تأثیر آنها دچار برداشتها و تصمیمات اشتباه نشوید.
-
اعلام جزئیات پوشش گسترده برنامههای دهه کرامت توسط رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی؛
مخاطبان از طریق ۳۷ شبکه داخلی و بین المللی و بستر فضای مجازی، میهمان جشنهای دهه کرامت هستند
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی جزئیات برنامه های ویژه دهه کرامت برای پخش از رسانه های داخلی و برون مرزی را تشریح کرد.
-
بهنام چهرهها بهکام دیگران / فیلم
تکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» از روشهای رسانهها برای جذب و اقناع مخاطبان است. در این تکنیک، رسانهها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقلقول چهرههای معروف استفاده میکنند. در این شیوه، هدف این است که شخصیتهای شناختهشده، فکر، برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند. به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایدههای او را بهمنزله باورها و عقاید خود میداند. در مواجهه با پیامهای اینچنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.
-
مطالبهگری آداب دارد! / فیلم
امروزه با گسترش رسانهها، اخبار و مطالب مختلفی در کسری از ثانیه در جهان منتشر میشوند. تلفنهای همراه، رسانههای کوچک و سریعی هستند که رویدادها را با سرعتی بالا انتشار میدهند و باعث ایجاد موجی از واکنش در میان مردم و حتی مسئولان میشوند. با مطالبهگری درست و استفاده صحیح از رسانه، میشود بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرد. البته مطالبهگری آداب و قوانینی دارد که برای یادگرفتن آن نیاز به فراگیری سواد رسانه است.
-
رئیسی در دانشگاه تهران
رقیبم از ۱۹۸ نفر شکایت کرد/ به طرح افزایش قیمت بنزین معترض بودم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین، در نامهای به صورت رسمی هشدار داده بودم.
-
در زمین شایعات بازی نکنیم / فیلم
شایعه، پدیدهای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بیاساس و نشر و گسترش آن میپردازد. شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا میکنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالبتر میشود. اگر خبری را قبلاً در جایی ندیدهاید و در رسانههای رسمی و معتبر نشر پیدا نکرده است پس این خبرِ بدون منبع بهاحتمال زیاد جعلی و شایعه است. فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند و تلاش میکنند بر مخاطب خود تأثیر بگذارند. پس مراقب نشر شایعات باشید!