صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی از هر طیفی در روزهای گذشته اذعان کرده اند که نباید به آمار مراجع رسمی کشور نظیر بانک مرکزی و مرکز آمار ایران خدشه وارد کرد.

پاسخ دولت به منتقدان آمار رشد اقتصادی/ دفاع از آمارهای بی تقلب
 

رشد اقتصادی 6/4 درصدی به معنای رونق اقتصادی نیست، حجم اقتصاد ایران هنوز با زمستان سال 90 فاصله زیادی دارد و رشد اقتصادی بهار تنها به منزله نشانه ای از آغاز خروج از رکود بوده است

گروه اقتصادی با یک وقفه یک هفته ای حملات منتقدان به آمار رشد اقتصادی 6/4درصدی بهار امسال آغاز شد. در ابتدا این منتقدان آرام از کنار این خبر گذشتند اما پس از چند روز خود را برای حمله به یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت آماده کردند. به اعتقاد کسانی که با تردید به آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نگاه می کنند، به دلیل اینکه مردم هنوز آثار این رشد چشمگیر را در زندگی خود احساس نکرده اند، این آمار جای شک و تردید دارد. این در حالی است که طی روزهای اخیرصاحبنظران و کارشناسان اقتصادی از هر طیفی اذعان داشتند که نباید رشد اقتصادی را با بهبود فوری معیشت اشتباه گرفت.

بنابر این به گفته این کارشناسان از نظر علمی میان رشد اقتصادی که در یک فصل اتفاق افتاده تا رونق اقتصادی در تمام بخش های اقتصادی فاصله زیادی وجود دارد، بنابراین مردم به تدریج آثار این تغییر شرایط را در معیشت خود لمس خواهند کرد. در تحلیلی که به همراه گزارش رشد اقتصادی بانک مرکزی ارائه شده بود نیز تأکید شده بود که هر چند بهار امسال اقتصاد کشور 6/4 درصد رشد کرده است اما این رشد در مقایسه با رشد بالای اقتصادی در سال 89 و 90 (که هنوز اقتصاد وارد رکود نشده بود) راه درازی در پیش دارد و به عبارت دیگر این رشد تنها بخشی از رشد منفی اقتصاد در 8 فصل پیاپی را جبران کرده است.

ولی به هر روی منتقدان که طی روزهای اخیر در صدا وسیما نیز حضور پررنگی یافته اند دارند تنها با آثار معیشتی رشد اقتصادی را ارزیابی می کنند و آن را با واقعیات اقتصادی هماهنگ نمی دانند. براین اساس با وجود توضیحات علمی مسئولان دولتی درباره جزئیات و چرایی تحقق نرخ رشد اقتصادی بهارکه در سایت های رسمی منتشر شده است همچنان این منتقدان بر نظر خود پای می فشارند. در همین زمینه مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری نیز با حضور در برنامه پایش شبکه یک سیما به تمام شبهاتی که در این خصوص مطرح می شود پاسخ گفت.

*رشد 6/4 درصدی به معنای رونق اقتصادی نیست

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در این برنامه در تشریح دلایل خروج از رکود گفت: «رشد اقتصادی 6/4 درصدی به معنای رونق اقتصادی نیست، حجم اقتصاد ایران هنوز با زمستان سال 90 فاصله زیادی دارد و رشد اقتصادی بهار تنها به منزله نشانه ای از آغاز خروج از رکود بوده است.»

مسعود نیلی با اشاره به اینکه شیوه محاسبه نرخ رشد اقتصادی در ایران مطابق استانداردهای جهانی بوده و این روش در سایر کشورها نیز رایج است، گفت: «بین نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در بلندمدت رابطه وجود دارد ولی در دوره رکود این رابطه لزوماً وجود ندارد؛ یعنی بنگاه های اقتصادی در شرایط رکود به دلیل وجود قانون کار نیروی کار خود را تعدیل نمی کنند و بنابراین بعد از به وجود آمدن رونق اقتصادی نیز تا مدتی شاهد کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود.

در عوض نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا می کند که باعث می شود در همین حال نرخ بیکاری در کشور حتی با وجود رونق اقتصادی افزایش یابد.»

*رشد بهار امسال در مقایسه با بهار 92 حاصل شد

وی با بیان اینکه در گزارشی که دولت منتشر کرد چهار تنگنا مانند تحریم و سرمایه گذاری برای خروج از رکود اعلام شد گفت: «اگر از فصل اول سال 91 را بررسی کنیم متوجه می شویم که طی هشت فصل نرخ رشد اقتصادی در کشور منفی بوده است. چهار و 6 دهمی که از سوی دولت اعلام شد با مقایسه بهار سال گذشته که بدترین فصل اقتصادی در دوره رکود بوده به دست آمده است. اگر کل عدد تولید ناخالص داخلی را به قیمت سال 83 بگیریم معنی آن این است که از زمستان سال 90 روند نزولی را طی کردیم و در زمستان امسال به حداقل خودش می رسد.» نیلی افزود: «بسیاری از تولید کننده ها در سال 90 در رقم های بالا تولید می کردند ولی هنوز وضعیت بدی دارند. مثبت شدن رشد اقتصادی با تفکر در تحول اقتصاد کشور بحث جداگانه ای دارد. موضوع خروج از رکود و رونق اقتصادی نیز دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند.»مشاور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: «تشخیص ما برای خروج از رکود راه افتادن پیشران های اقتصادی است. نفت از زمستان سال 90 رشد منفی داشته که این رشد منفی تا زمستان سال 93 ادامه داشته است. بعد از آن صنعت و بعد خدمات نیز رشد اقتصادی منفی پیدا می کنند. زمستان و بهار سال های 90 و 91 دوره ورود اقتصاد به رکود و زمستان و بهار 92 و 93 نیز دوره خروج اقتصاد از رکود است.»این اقتصاددان ادامه داد: «در حال حاضر بخش هایی از صنعت که بیشتر آسیب دیدند رشد بیشتری نیز دارند به عنوان مثال صنعت خودرو اکنون 76 درصد رشد دارد. .»

نیلی افزود: «اندازه اقتصاد ایران از بهار 91 تا زمستان 92 حدود 6/8 درصد کوچکتر شد.

*10800 میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شد

نیلی در ادامه از پرداخت بودجه عمرانی دولت به میزان 10 هزار و 800 میلیارد تومان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: «قرار است در نیمه دوم سال نیز 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شود. بودجه عمرانی دولت اکنون رشد بالایی در نیمه اول سال جاری داشته و پرداختی دولت بیش از سه برابر مدت مشابه در سال گذشته بوده است. نیمه اول امسال بودجه پرداختی عمرانی

10 هزار و 800 میلیارد تومان ولی در مدت مشابه سال گذشته مبلغ این بودجه سه هزار و 300 میلیارد تومان بود. پرداختی بودجه عمران در سال گذشته نسبت به سال 91 نیز 46 درصد رشد داشته است.»

برای اینکه مردم خروج از رکود را احساس کنند زمان لازم است

این اقتصاددان گفت: «برای اینکه مردم خروج از رکود را احساس کنند زمان لازم است به عنوان مثال می توان گفت در حال حاضر بخش نفت و خودرو رشد داشته ولی زمان می برد تا این رشد به سایر بخش ها نیز ورود پیدا کند.»

وی از رشد 5/40 درصدی میزان تسهیلات پرداختی بانک ها در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: «رشد سرمایه گذاری نیز در این مدت مثبت بوده است. واردات کالاهای واسطه ای کشور و کل واردات نیز از پاییز سال گذشته تاکنون روند صعودی داشته است>. وی از محقق شدن درآمدهای نفتی کشور در تابستان و بهار امسال خبر داد و گفت: «در تابستان امسال حتی درآمدهای نفتی ما از فصل بهار نیز بیشتر شد.»

برچسب‌ها

پخش زنده