مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه منتفی شدن مزایده فروش استقلال و پرسپولیس غیرطبیعی نبود، گفت: در نشست آتی هیات واگذاری، شرایط جدید مزایده دو باشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جزئیات ادامه فعالیت استقلال و پرسپولیس پس از منتفی شدن مزایده

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود آنکه از مدت‌ها قبل اعلام شده ساعت 14 امروز دوشنبه پاکت‌های متقاضیان خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در محل سازمان خصوصی‌سازی بازخواهد شد تا عملا واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی کلید بخورد، اما در نهایت عدم استقبال هیچ فرد یا نهادی برای خرید دو باشگاه بر تمامی پیش‌فرض خط بطلان کشید تا شرایط جدیدی برای سرخابی‌های پایتخت فراهم شود.

اکنون ابهامات زیادی درباره واگذاری این دو باشگاه وجود دارد؛ اینکه سازمان خصوصی‌سازی آیا قیمت پایه تعیین شده را تغییر خواهد داد؟ آیا شرایط تازه‌ای برای متقاضیان این دو باشگاه فراهم خواهد شد؟ آیا تا زمان واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باز هم باید شاهد تغییرات در هیات مدیره، مدیرعامل و حتی کادر فنی دو تیم خواهیم بود؟ برای روشن شدن همه ابهامات خبرنگار مهر با جعفر سبحانی، مشاور کل رئیس سازمان خصوصی‌سازی به گفتگو نشست که متن آن شرح ذیل است:

* بعد از اینکه مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس منتفی شد، حرف و حدیث‌های زیادی را شاهد هستیم، واقعا شرایط از این پس چه خواهد شد؟
من دو نکته را باید در این باره عرض کنم؛ یکی اینکه منتفی شدن برنامه روز دوشنبه برای سازمان خصوصی‌سازی امر چندان غیر طبیعی نبوده است. در سیستم ما بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. البته امیدوار نبودیم که این اتفاق برای استقلال و پرسپولیس رخ بدهد. ولی در هر صورت این گونه شد.

ما در سال 93 حدود 30 هزار میلیارد تومان سهم دولت را عرضه کرده‌ایم که شاید فقط سه تا چهار هزار میلیارد تومان آن به فروش رسیده‌اند. نکته دوم این است که حالا در نبود خریدار چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ باید توضیح بدهم هیات واگذاری که متشکل از چند وزیر هستند، در روزهای آینده تشکیل جلسه می‌دهند. اگر یک شرکت عادی بود، شاید واگذاری آن به چند ماه بعد موکول می‌شد.

اما حساسیت‌هایی که برای استقلال و پرسپولیس وجود دارد، باعث شده که همه تلاش‌ها به سمت این برود که هر چه زودتر شاهد واگذاری دو باشگاه یاد شده باشیم. برای همین در نخستین جلسه هیات محترم واگذاری که هفته آینده برگزار می‌شود، این موضوع طرح خواهد شد.

* در چنین شرایطی به طور معمول هیات واگذاری چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد؟
ـ اینکه چه اتفاقی در جلسه رخ می‌دهد، از حالا مشخص نیست. یک گزینه این است که تعدیل قیمت شود. گزینه دوم این گونه خواهد بود که قیمت تغییر نکند، ولی شرایط را عوض کنند. مثلا در حال حاضر قرار بر این بود که 40 درصد، قیمت به صورت نقدی پرداخت شود و 60 درصد باقی مانده در چهار قسط شش ماهه پرداخت شود. اما ممکن است حالا شرایط را تغییر دهند و به طور مثال بگویند 30 درصد پیش پرداخت شده و مابقی اقساط باقی مانده طی سه سال از متقاضیان دریافت شود.

* به نظر شما آیا با توجه به عدم استقبال صورت گرفته، تا پیش از پایان سال شاهد اتفاقات تازه‌ای خواهیم بود؟
ـ اگر در جلسه هفته آینده هیات واگذاری این موضوع به تصویب برسد که فکر می‌کنم روز شنبه شاهد برگزاری جلسه خواهیم بود، 3-2 روز پس از آن یعنی اواسط هفته آینده آگهی آن را منتشر خواهیم کرد که یک هفته بعد بار دیگر آگهی تکرار می‌شود و فکر می‌کنم تا سه هفته آینده شاهد برگزاری مزایده خواهیم بود.

* اختیارات دو باشگاه در این مدت بر عهده کدام نهاد است؟ وزیر ورزش در نشست خبری هفته گذشته خود تاکید کرده بود از سه ماه گذشته تاکنون هیچ اختیاری در خصوص این دو باشگاه ندارد و همه امور بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی است.
ـ چون دو باشگاه دارای هیات مدیره و زیر نظر وزارت ورزش فعالیت می‌کنند، نکته‌ای که عنوان شده این گونه بوده که تنها اختیار واگذاری بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی است. اما امور جاری را همچنان وزارت ورزش و جوانان زیر نظر خواهد داشت. به طور معمول همه واگذاری‌ها این گونه است که وزارت اقتصاد و دارایی شرایط را بر عهده می‌گیرد. مثلا اگر شرکت نفت بخواهد سهام خود را واگذار کند. از سه ماه قبل از آن به وزارت اقتصاد و دارایی اختیار تام می‌دهد و آنها همه مراحل واگذاری را انجام می‌دهند.

* آیا دو باشگاه می‌توانند عزل و نصب‌هایی را در مدیریت خود صورت دهند؟
ـ مطابق شرایط جاری بعید است چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم و به طور معمول شرکت‌ها و نهادها دست به ترکیب مدیریتی خود نمی‌زنند. ولی قانونا از این اختیار برخوردارند تا هر تصمیمی برای خود در امور جاری بگیرند.

* اما باشگاه پرسپولیس در همین اوضاع و احوال سرپرست قائم مقامی باشگاه را تعیین کرده و حتی به دنبال تغییرات در کادر فنی هم است.
ـ در خصوص آقای نژاد فلاح که به عنوان سرپرست و قائم مقام باشگاه پرسپولیس معرفی شده است، باید عنوان کنم چون پرسپولیس دارای مدیرعامل نیست و آقای سیاسی مدیرعامل پیشین این باشگاه در بازداشت به سر می‌برد، طبیعتا این کار صورت گرفته تا روال جاری باشگاه پیش برود. در واقع هیات مدیره سرپرست باشگاه را تعیین کرده و همانطور که عنوان کردم، مطابق قانون از این اختیار برخوردار بوده است. حالا شاید در شرکت دیگری شاهد هیچ تحولی در چنین شرایطی نباشیم اما وضعیت این دو باشگاه به خاطر حساسیت‌های موجود کاملا فرق می‌کند.

* یکی از بحث‌هایی که بعد از منتفی شدن مزایده دو باشگاه مطرح شده، این بوده که خریداران با یکدیگر تبانی کرده‌اند تا پا پیش نگذارند و این گونه قیمت را کاهش دهند. آیا چنین اتفاقی امکان‌پذیر است؟
ـ من نمی‌توانم بگویم که این نکته صحت دارد یا اصلا چنین اتفاقی رخ می‌دهد یا نه. وظیفه سازمان خصوصی‌سازی، اعضای شرکت‌های دولتی هستند. در پشت پرده ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و ما از آن بی‌خبر بوده و حتی به این مسائل ورود نمی‌کنیم. شاید نهادهای دیگر نظارتی بتوانند این مسائل را دنبال کنند و به نتایجی هم دست پیدا کنند. به هر حال این گمانه‌زنی‌ها ممکن است در هر جایی رخ بدهد.

* علی پروین روز گذشته تاکید کرده بود، وزیر ورزش قول داده در صورتی که هیچ خریداری پیدا نشود، باشگاه پرسپولیس در اختیار پیشکسوتان این باشگاه قرار می‌گیرد.
ـ این نقل قول آقای پروین که از طرف وزیر ورزش مطرح شد که اگر کسی نخواست این باشگاه را خریداری کند، به پیشکسوتان واگذار می‌شود، صحت ندارد و حتی روز گذشته هم در تماس با وزارت ورزش این موضوع کاملا تکذیب شد. همانطور که 20 درصد سهامی که قرار بود در اختیار پیشکسوتان دو باشگاه قرار گیرد، طی یک پروسه تعیین شده است،‌ به فرض اینکه حتی تمام سهام باشگاه قرار باشد به پیشکسوتان واگذار شود، باز هم باید پروسه جدیدی در سازمان خصوصی سازی طی شود و منطقی نیست که از قول آقای وزیر چنین حرف‌هایی در رسانه‌ها مطرح شود، چرا که ایشان از قبل شرایط را تعیین کرده بودند.

* اگر پروسه واگذاری دو باشگاه در چند مرحله به سرانجام نرسد، آن وقت چه سرنوشتی در انتظار استقلال و پرسپولیس خواهد بود؟
ـ روش‌های مختلفی برای واگذاری وجود دارد. دولت جنس خود را ارزان نمی‌فروشد و ما هم حافظ منافع دولت هستیم. قیمت پایه 290 میلیارد تومانی که برای این دو باشگاه در نظر گرفته شده، یک کار کاملا کارشناسی بوده است. اینکه مشتری تا حالا برای خرید آن پیشنهادی نداده است، باعث می‌شود تا شاید تسهیلات تازه‌ای در نظر گرفته شود. ممکن است در مراحل مختلف درصدی از قیمت پایین بیاید یا تسهیلات خوبی برای مشتری در نظر گرفته شود و انگیزه‌های آنها را برای خرید دو باشگاه افزایش دهند.

* تا چند مرحله مزایده دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیش خواهد رفت؟
ـ ما حتی شاهد بوده‌ایم تا 4-3 نوبت مزایده انجام گرفته اما مشتری وجود نداشته است. قیمت همان قیمت تعیین شده خواهد بود و شاید درصد کمی تغییر صورت گیرد. اما صرف این نیست که اگر در مراحل مختلف مشتری پیش نیاید، قیمت را به طور کل تغییر دهند. ممکن است شرایط و تسهیلات برای مشتریان تفاوت کند.

 

پخش زنده