استاد و پژوهشگر حوزه علميه با اشاره به اینکه نسل جوانان ارزشمند ترین سرمایه نیروی انسانی محسوب می شوند، گفت: جوانان بهترین سرمایه های نظام اسلامی هستند که باید در مسیر پیشرفت و تعالی گام برداشته و افتخارآفرین باشند.

جوانان بهترین سرمایه های نظام اسلامی هستند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین مهدي نيلي­پور، در مراسم بزرگداشت هفته جوان که از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، به موضوع جوان و ویژگی­های این نیروی انسانی پرداخت.

وی عنوان کرد: تمدن ناب محمدی و اسلامی بر دوش نسل جوان پایه گذاری شد و حضرت علی اکبر(ع) اولین جوانی بود که دین اسلام را برای خود برگزید.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است.

حجت الاسلام و المسلمین نیلی­پور ادامه داد: در حرکت انبیای الهی هم از جمله حرکت صدر اسلام محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.

این کارشناس مذهبی افزود: جوانان بنی هاشم یکی از سرمایه­های اصلی نهضت عاشورا بودند و ماندگاری نهضت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) بر اساس سرمایه انسانی و نسل جوان و در رأس آنان حضرت علی اکبر (ع) بود.

این محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه حضرت علی اکبر(ع) آینه تمام نمای رسول اکرم (ص) بودند، عنوان کرد: حضرت علی اکبر(ع) در رأس اصحاب امام حسین (ع) بودند و این نشان دهنده جایگاه و مرتبه ویژه و طراز شخصیتی در رخداد عاشورا دارد.

 

نگاه دین به جوان یک نگاه تمدنی است

وی خاطر نشان کرد: نگاه دین به جوان یک نگاه  حاشیه ای نیست بلکه نگاه تمدنی است زیرا تمدن و حکومت جهانی بر دوش جوانان نهاده شده و محوریت این حکومت با جوانان است.

استاد و پژوهشگر حوزه علميه افزود: اگر بخواهیم به آینده روشن برسیم جوانان را  باور کنیم و ادبیات گفت و گو و تربیت جوانان باید جدی تر دنبال شود.

وی تصریح کرد: شناخت نیازها و حالات جوانان در این دوران و چگونگی برخورد با این حالات برای دستیابی به این مهم، کاری ضروری و لازم است.

 

نهج البلاغه منشوری از بهترین دستورالعمل های اعتقادی و اخلاقی

حجت الاسلام و المسلمین نیلی­پور اضافه کرد: 80 درصد نامه های نهج البلاغه حکومتی و اخلاقی است و نامه 31 این کتاب ارزشمند نامه­ای تربیتی است که امام علی (ع) خطاب به فرزندشان حضرت امام حسن (ع) نوشته اند و در آن ادبیات گفت و گوی با جوان و تذکرات و رهنمودها  به بهترین نحو بیان شده است.

وی نهج البلاغه را منشوری تربیتی برای نسل جوان عنوان و خاطرنشان کرد: نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع)، دریایی از معارف و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. این نامه در حقیقت منشوری از بهترین دستور العمل‌های اعتقادی و اخلاقی است، برای تمام کسانی که دل در گرو اخلاق و معنویات دارند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام علی(ع) در این نامه، علاوه بر بیان توحید، عظمت پروردگار، صفات الهی، هدف آفرینش، معاد و...، مهم‌ترین نیازهای زندگی مادی و معنوی انسان را مطرح می‌کند. در این مجال اندک پرداختن به تمام موضوعات مطرح شده در این نامه میسر نیست.

وی با اشاره به این که جوانان به عنوان آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی می توانند جامعه را در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دهند، گفت: جوانان امروز با در اختیار داشتن سرمایه های گرانقدری که دارند توانستند در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنند.

شایان ذکر است: این مراسم که با حضور خانواده های مدافع حرم حضرت زینب (س) و جمعی از فرهیختگان و تشکل های برتر حوزه جوان برگزار شد، از خانواده شهید قاسمی دانا، حجت الاسلام محمدی فعال حوزه فضای مجازی، علی ثابت مقدم شاعر و عضو گروه موسیقی نبض، حسن بالا فعال تشکلی از کشور نیجریه، اسحاق معبود مژدهی مسئول تشکل گیلانی منتخب جشن های مردمی زیرسایه خورشید و مصطفی باقرزاده جوان نخبه علمی و فرهنگی و دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای به نمایندگی از جوانان نخبه فرهنگی و علمی تقدیر به عمل آمد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده