۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 288332

مدیر کل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: همچنان برخی مدیران دولتی دچار نوعی کج بینی و بی اعتمادی نسبت به تشکل های اجتماعی بویژه سمن های حوزه جوانان هستند و از واگذاری امور قابل واگذاری به این سازمان ها به انحای مختلف طفره می روند؛ در حالیکه سمن ها بارزترین مصداق «واگذاری کار مردم به مردم» هستند.

طفره رفتن مدیران از واگذاری امور به جوانان
رضا حجتی،مدیر کل مشارکت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: اگر به‌تدریج کارهای غیرحاکمیتی دولت به مردم واگذار شود؛از سویی می توان امید داشت آن کارها با هزینه کمتر و کیفیت بهتر انجام شود و از سوی دیگر موجب تمرین و ممارست تشکل های اجتماعی می‌شود و توانمندسازی و افزایش دانش و مهارت آن‌ها را در پی دارد.

وی با بیان اینکه تحرک در بخش مشارکت نهادمند اجتماعی مردم، با موانع ریز و درشتی مواجه است، گفت که معمولا دستگاه‌های دارای دید اطلاعاتی و امنیتی نسبت به این تشکل‌های اجتماعی بدبین هستند و در نتیجه تسلط این رویکرد، از طرفی انگیزه مشارکت اجتماعی - بویژه در بین جوانان – به شدت کاهش می‌یابد و از طرف دیگر همان تعداد معدود و محدود سازمان‌های مردم‌نهاد فعال بویژه سمن‌های جوانان نیز با مشکلات و موانع ریز و درشت و طردکننده مواجه می‌شوند.

حجتی در پایان درباره تبعات محدودسازی سازمان‌های مردم‌نهاد اظهارکرد:محدودسازی این سازمان‌ها بهترین فرصت و امکان نهادی و ساختاری برای تعامل سازنده مردم با نظام را مختل می‌کند و به موازات کاهش مشارکت نهادمند و موثر اجتماعی مردم - بویژه جوانان –به‌تدریج زمینه‌های بروز فساد و تباهی در بخش‌های مختلف جامعه – بویژه دستگاههای حاکمیتی – افزایش پیدا می کند. در واقع گسترش و تعمیق فعالیت سازمان‌های غیر دولتی، بهترین راهکار پایدار و سازنده برای تحقق «همزبانی و همدلی دولت و ملت» است.

برچسب‌ها

پخش زنده