قدس انلاین-سید حبیب قاانی:سینمای دفاع مقدس درسالهای اخیر به لحظ کمیت شرایط چندان مساعدی نداردوتنها روزنه امید این سینما بالا رفتن کیفیت اثار تولید شده می باشد.

"سینمای دفاع مقدس"پشت خاکریزوعده ها

به گزارش قدس انلاین سینمای دفاع مقدس ما که دهه شصت وهفتاد اوج تولید اثارش را طی نموداز دهه هشتاد با کاهش اثار تولید مواجه شد و از همان زمان زمزمه عدم حمایت از تولید اثار با مضامین دفاع مقدس شنیده می شد چنین درنگی باعث شد در برخی دوره های مهمترین جشتواره فیلم کشور یعنی فجر شاهد تک و توک فیلمهایی با مضامین دفاع مقدس باشیم در حالیکه این زوند نیازمند حمایتهای مسمتر و مدون وبرنامه ریزی از سوی مسئولین دارد.

*سینمای دفاع مقدس وعده نمی خواهد

در هیم باره حبیب الله کاسه سازتهیه کننده سینما گفت یکی از وظایف اصلی مسئولین سینما حمایت از حوزه دفاع مقدس و فیلم سازان دفاع مقدس است زیرا مسئولینی که داعیه بردن سینما به سمت تعالی را دارند نباید وعده هایشان در حد حرف باشد و باید به آن عمل کنند.وی گفت: ساخت فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب نیازمند شرایط ویژه و انگیزه برای فیلم سازان است.موضوعات اجتماعی و پلیسی موضوعات دم دستی هستند که هر فیلم سازی با سرمایه کم هم قادر به ساخت آن است زیرا می داند که سرمایه او باز می گردد.

وی افزود: ساخت فیلم با موضوع دفاع مقدس و انقلاب در حیطه مسئولان سینماست یعنی مسئولان سینما ضمن تقبل بخشی از مسائل مالی و بودجه آن باید فیلم ساز را حمایت کرده و به او انگیزه بدهند زیرا یک فیلم دفاع مقدسی حتی با هزینه کم نزدیک به دو سه میلیارد بودجه ساخت آن می شود با این تفاوت که در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این ژانر فیلم ساز امید به بازگشت سرمایه ندارد.کاسه ساز عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی مسئولین سینما حمایت از این فیلم سازان است زیرا مسئولینی که داعیه بردن سینما به سمت تعالی را دارند نباید وعده هایشان در حد حرف باشد و باید به آن عمل کنند.

وی افزود: برای مثال من می خواهم بدانم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر چه فیلمی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس داشتیم؟ به نظر من در مرحله اول مسئولان باید به فکر سینمای دفاع مقدس باشند زیرا این سبک به نوعی تبدیل به سینمای کوچه بازاری شده است.

*سینما به این محتوا نیاز دارد

محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز دراین باره گفت:تولید فیلم سینمایی در ایران فراز و نشیب‌های دارد و هر بار یک کارگردان در تولید جدید خود به تجربه‌های تازه‌ای می‌رسد که در گذشته نداشته است و این طور نیست که یک کارگردان بعد از مدتی نیاز به تجربه نداشته باشد. هر کارگردانی بعد ازتولیدات مختلف فقط 15 درصد تجربه کاری دارد.شرف‌الدین با انتقاد از کمبودهای موجود در عرصه سینمای دفاع مقدس گفت: کمبود لوکیشن‌های مربوط به انقلاب و دفاع مقدس یکی از مشکلاتی است که برای تولید آثار سینمایی با آن روبرو هستیم. اگر قرار باشد به فیلم‌های انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یک ژانر مادر نگاه شود باید زیر ساختارهای مربوط به آن که امروز وجود ندارد را نیز فراهم کنیم.مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: با وجود اینکه فیلم نامه‌های خوبی درباره انقلاب و دفاع مقدس در دست داریم هنوز زیرساختارهای که بتواند جواب گوی پروژه بزرگی باشد که مقطعی از انقلاب و دفاع مقدس را روایت کند وجود ندارد. هالیوود امروز پروژه‌های را ساخته و در دست ساخت دارد که می‌خواهد تاریخ ایران را روایت کند. چرا باید هالیوود تاریخ ما را بسازد؟ چون ما نمی‌سازیم. شرف‌الدین گفت: در روزگاری که فضای عاطفی و قوام خانوادگی به شدت در معرض تهدید است فیلم خوبی ساخته شده است. متاسفانه ذره‌ای از فداکاری نسل انقلاب به بچه‌های نسل سوم منتقل نشده است. این فیلم می‌گوید فداکاری کنید و بر پیمان‌هایتان بمانید. سینمای امروز این نوع محتوا را لازم دارد.

 *ضرورت نقل فرهنگ دفاع مقدس با بهره‌برداری از انواع هنرها

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در حالی که معتقد است فرهنگ دفاع‌مقدس باید به زبان‌های مختلف نقل شود، بر ضرورت بهره‌برداری از هنرهایی همچون سینما، داستان، تئاتر، شعر و حتی موسیقی برای گسترش این مهم در سطح جامعه تاکید کرد. لاله افتخاری گفت: هفته دفاع‌مقدس فرصتی برای یادآوری رشادت‌های ایثارگران و رزمندگان 8 سال جنک تحمیلی است که با مجاهدات‌های خود از مرزها، جان، ناموس و میهن‌شان پاسداری کردند و در حین افتخارآفرینی، الهام بخش انسانیت برای جهانیان شدند.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمامی روزها و ایام سال به شهدا و ایثارگران عرصه دفاع‌مقدس تعلق دارد، افزود: یک هفته در سال با این عنوان برای پاسداشت مقام شامخ آن‌ها به طور ویژه‌تر انتخاب شده است و باید در این روزها ابعاد خیانت متجاوزان با مردان و زنان ایران اسلامی یادآوری شود.وی ادامه داد: هفته‌دفاع مقدس وظیفه همه افراد جامعه به ویژه افرادی که در رأس قرار دارند را نسبت به پاسداری از خون شهدا که به حق اخلاق حسینی را به یادگار گذاشتن یادآوری می‌کند، همچنین باید ضرورت احترام و ارج نهادن به مقام شهدا، جانبازان، رزمندگان، ایثارگران، آزادگان و خانوادههایشان درک شود و اگر چندین دهه دیگر نیز از واقعه دفاع‌مقدس بگذرد نباید این افراد و خانواده‌های‌شان به فراموشی سپرده شوند.افتخاری با بیان اینکه فرهنگ دفاع‌مقدس باید به زبان‌های مختلف نقل شود و با بهره‌برداری از انواع هنرها همچون سینما، کتاب، تئاتر، شعر و حتی موسیقی برای گسترش این مهم در سطح جامعه هدفگذاری کرد، گفت: همچنان که برای گسترش فرهنگ عاشورا در جامعه تلاش شده است این تلاش نیز باید برای گسترش فرهنگ دفاع‌مقدس انجام شود.

*حمایت سازمان سینمایی از اکران فیلم‌های «دفاع مقدسی»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ضمن اشاره به اهمیت اکران آثار سینمایی با موضوعات «دفاع مقدس»، «انقلاب اسلامی» و «مقاومت» از طرح معاونت ارزشیابی و نظارت به‌منظور فراهم‌سازی شرایط پخش خوب برای این آثار گفت.     

حبیب ایل‌بیگی گفت: بر اساس آیین‌نامه  شورای صنفی نمایش، دفاتر توزیع و پخش طی یک سال می‌توانند تنها هشت فیلم آماده نمایش را برای اکران بپذیرند.معاونت ارزشیابی ونظارت در راستای حمایت از تولیدات سینمایی با موضوع «دفاع مقدس»، «انقلاب اسلامی» و«مقاومت» و نیز دستیابی به شرایط پخش بهتر، از این پس در نظر دارد تا اکران فیلم‌های مورد ذکر را در سهمیه پخش دفاتر لحاظ نکنند.ایل بیگی درباره زمان اجرای این طرح افزود: موضوع با اعضای شورای صنفی مطرح شده و طبق آیین‌نامه شورای صنفی نمایش  طرح مورد نظر پس از تایید ریاست سازمان سینمایی، از آغاز هفته دفاع مقدس اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده