کشف جسد یک مهاجر کرد ایرانی پس از فرار از بازداشتگاه جزیره کریسمس استرالیا باعث شورش در این بازداشتگاه شد و بخش هایی از آن در آتش سوخت.

کشف جسد یک ایرانی در استرالیا آشوب به پا کرد

به گزارش قدس انلاین  به نقل از ایرنا، جسد این مهاجر کرد ایرانی که تارنمای «ای.بی.سی» وی را فاضل چگینی معرفی کرده است، پس از فرار از بازداشتگاه کریسمس در پایین صخره ها در نزدیکی این جزیره پیدا شد.

وزارت مهاجرت استرالیا پس از این واقعه تایید کرد که تنش هایی در این بازداشتگاه رخ داده که باعث برخی خسارت ها به ویژه به غذاخوری شده، اما زخمی و تلفات جانی در پی نداشته است.

بر اساس این گزارش، به نرده ها و دیوارهای این بازداشتگاه خسارت وارد شده و پس از آتش گرفتن بخش های از این بازداشتگاه، برخی نگهبان مجبور به ترک محل ماموریت خود شدند.

در بیانیه وزارت مهاجرت استرالیا اعلام شد «شورش واقعی» وجود ندارد، اما این حادثه یک اختلال عمده بود.

این مهاجر که توسط وزارت مهاجرت استرالیا یک کرد ایرانی معرفی شده است، روز شنبه اقدام به فرار از بازداشتگاه جزیره کریسمس کرد، اما یک روز بعد (یکشنبه) جسد وی در صخره های دور از این بازداشتگاه پیدا شد.

حزب کارگر نیوزیلند، مدعی شده است تنش های این بازداشتگاه پس از آن رخ داد که یک مهاجر خواستار توضیح درباره مرگ این کرد ایرانی شد، اما به جای توضیح با ضرب و شتم نگهبانان مواجه شد.

پناهجویان این بازداشتگاه، مرگ این مهاجر کرد ایرانی را مشکوک می دانند.

گفته می شود تعداد نگهبانان این بازداشتگاه افزایش یافته است، اما آنها از دور بر بازداشتگاه نظارت دارند.

مساله مهاجران پناهجو در استرالیا مساله حساسی است و دولت پیشین این کشور وعده داده بود از ورود مهاجران غیرقانونی بیشتر به این کشور جلوگیری می کند و مهاجرانی نیز که به مرزهای این کشور نزدیک می شوند را به جزایر واقع شده در اطراف این کشور یا در کشورهای مجاور استرالیا از قبیل «پاپوا گینه نو» انتقال دهد.

سیاست های استرالیا در قبال پناهجویان باعث افزایش انتقادهای بین المللی نسبت به اینگونه سیاست ها شده، اما با وجود تغییر دولت این کشور، «ماکلوم ترنبول» نخست وزیر جدید نیز تاکنون تغییر خاصی در سیاست های مهاجرتی ایجاد نکرده است.

جزیره کریسمس که برخی پناهجویان به بازداشتگاه های آن منتقل می شوند در اقیانوس هند و در دو هزار و 650 کیلومتری شمال غرب «پرت» استرالیا و 380 کیلومتری جنوب جاوا اندونزی واقع است.

برچسب‌ها