قدس آنلاین - مهدیه قمری: انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد برای چهارمین سال متوالی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اقدام به اکران بیش از ۵۰ انیمیشن، فیلم کوتاه و نماهنگ ویژه بازدیدکنندگان این نمایشگاه کرد .

فیلم‌هایی از جنس اخلاق و روابط انسانی قرآنی

 این انجمن با اکران شماری از آثار منتخب انجمن در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی مردم را برای تماشای آثار به غرفه خود در سالن فردوسی دعوت می‌کرد و هر شب حدود یک ساعت را به اکران این فیلم‌ها با موضوع و محوریت قرآن و از جنس اخلاق و روابط انسانی در کنار روایت زندگی ائمه(ع) و آیات قرآنی می‌پرداخت.

  به این بهانه و برای اطلاع بیشتر از جزئیات این برنامه با دو تن از هنرمندان فیلم کوتاه که آثارشان در این برنامه ریزی اکران شده است، گفت وگو کردیم.

اکران فیلم کوتاه در فضایی غیرجشنواره ای ...

یکی از هنرمندان نام آشنا و فعال عرصه تولید فیلم کوتاه در مشهد با اشاره به اینکه اکران فیلم کوتاه در فضایی غیر جشنواره ای حرکت بسیار خوبی است و به دیده شدن فیلم برای مردم کمک می‌کند، به خبرنگار ما اظهار داشت: این امر سبب می‌شود تا فیلم‌های کوتاه به مخاطبان معمولی سینما بیشتر معرفی شود و آن‌ها شناخت بیشتر و بهتری از این نوع آثار پیدا کنند.

عادل تبریزی با تأکید بر اینکه همه آثار ساخته شده در بخش سینمای فیلم‌های کوتاه برگرفته از مفاهیم و معانی قرآن کریم است، یادآور شد: در فیلم کوتاه «الو مجیدم» که در این نمایشگاه اکران شد، داستان زنی روایت می‌شود که هر روز صدای خود را برای مادرش ضبط می‌کند و مضمون حرف‌های ضبط شده اش در خصوص انتظار فردی با نام مجید است.

او که این فیلم را با دوربین ساده تلفن همراه ساخته است، اضافه کرد: هر مخاطبی با تماشای این فیلم «مجید» را شخصیتی خاص در ذهن خود تجسم می‌کند که از آن جمله می‌توان مفقودالاثر بودن وی یا  در ایران نبودنش را عنوان کرد.

این فیلمساز جوان باتجربه ادامه داد: فیلم «الو مجیدم» اثری با مضمون امید است که افزون بر حضور در جشنواره‌های روح الله و سما در ایران تاکنون در برخی از جشنواره‌های خارج از کشور نیز حضور داشته و در روزهای آینده نیز در یکی از جشنواره فیلم کوتاه در ایتالیا به نمایش در می‌آید تا در بخش مسابقه جشنواره این کشور به رقابت بپردازد.

تبریزی پیشنهادی هم برای سال‌های بعد در جهت اکران فیلم‌های کوتاه در نمایشگاه قرآن مشهد بیان کرد و افزود: می‌توان بسته ای حاوی شماری فیلم کوتاه در قاب سی دی را با حفظ حقوق معنوی کارگردان فیلم‌ها، به خانواده‌هایی که از غرفه انجمن سینمای جوان بازدید می‌کنند، به صورت هدیه اعطا کرد تا مردم بیشتر با فیلم کوتاه و آثار ساخته شده هنرمندان آشنا شوند.

او از ساخت فیلم کوتاه جدیدی با عنوان «آشغال» خبر داد و گفت: این فیلم که قرار است با حضور بازیگران حرفه ای سینما ساخته شود، در مرحله پیش تولید خود به سر می‌برد.

 نیاز به فضایی استاندارد برای اکران فیلم‌ها

اما هنرمند دیگری که اکران دو پویانمایی با عنوان «اسیر» و «زیر سایبان خورشید» را در این نمایشگاه داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: این دو فیلم به ترتیب داستانی با محوریت امام رضا(ع) و احادیث است.

سیده نسرین شاه محمدی که خود رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد است، با اشاره به استمرار اکران فیلم‌های کوتاه در نمایشگاه‌های قرآن و عترت مشهد در چهار سال اخیر اظهار داشت: تلاش می‌شود تا فیلم‌های منتخب که تلاقی معنایی مناسبی با فضای معنوی نمایشگاه قرآن دارند، اکران شود.

او با ابراز خرسندی از استقبال خوب مردم از این برنامه اضافه کرد: تماشاگران فیلم کوتاه شامل مخاطبانی ویژه محسوب می‌شود که با امور فنی و ساخت فیلم کوتاه بیشتر آشنا هستند، اما وقتی در نمایشگاه قرآن این نوع فیلم‌ها اکران می‌شود، مخاطب معمولی نیز از آن استقبال می‌کند.

شاه محمدی افزود: با توجه به اینکه اکران فیلم در یک غرفه ممکن است استاندارد لازم را نداشته باشد، امیدوارم در سال‌های آینده سالنی استاندارد از لحاظ اکران فنی فیلم در اختیار انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد قرار گیرد تا مردم استفاده لازم را از اکران این نوع فیلم‌ها ببرند.

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد قرآن کریم را سرشار از موضوعات گوناگون با دیدگاه معنوی و انسانی دانست و تأکید کرد: همه این موضوعات می‌تواند دستمایه خلق یک ایده و ساخت فیلم کوتاه شود که خوشبختانه بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان خراسان رضوی به این مهم توجه ویژه ای دارند.

 با تماشای استقبال خوب برخی از مخاطبان از این حرکت امیدوارم، همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره شد، در سال و سال‌های آینده با جدیت بیشتری این موضوع پیگیری شود و از جمله فضایی مناسب‌تر و بزرگ‌تر  به نمایش فیلم‌ها اختصاص داده شود.

 

برچسب‌ها