۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 397941

مسعود زینلی

 ورود اوراق رهنی به بازار سرمایه

 پس از انتشار اوراق خزانه اسلامی در مهرماه سال گذشته، فردا (یکشنبه) برای نخستین بار اوراق رهنی از طریق فرابورس وارد بازار سرمایه‌خواهد شد. در کشورهای توسعه یافته ابزارهای نوین و متنوعی برای تأمین مالی وجود دارد. بسیاری از این اوراق به طور طبیعی ربوی بوده و امکان استفاده از آن بر این اساس وجود ندارد، اما در سال‌های گذشته با توجه به اهمیت روش‌های متنوع در تأمین مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال روش‌های جدید تأمین مالی و البته با حذف ربا بوده است. در این زمینه کمیته فقهی سازمان بورس با توجه به فقه پویای شیعه، ریل گذاری جدیدی را در قانونگذاری اوراق بهادار بدون ربا در دستور کار خود قرار داده است. اوراق خزانه، اوراق رهنی، اوراق اجاره و اوراقی مانند استصناع که تا آخر امسال به بازار سرمایه اضافه می‌شوند، بخشی از این روش‌های تأمین مالی جدید به شمار می‌آیند.
براساس اطلاعیه‌ای که روز چهارشنبه فرابورس منتشر کرده است 3 میلیون اوراق رهنی بانک مسکن به ارزش سیصد میلیارد تومان و با سود 18.5 درصد به صورت دو ساله پذیره نویسی خواهد شد. بر این اساس، بانک مسکن در قبال تسهیلاتی که به افراد مختلف پرداخت کرده است، از آن‌ها وثیقه می‌پذیرد. در واقع واژه رهنی در این اوراق به‌دلیل وثیقه تسهیلات است. وصول بخشی از طلب بانک مسکن از گیرندگان تسهیلات طی دو سال آینده خواهد بود و با توجه به وثیقه‌ای که بانک از بدهکاران نزد خود دارد، می‌تواند اوراق رهنی مربوط به طلب خود را منتشر کند. به بیان بهتر، بانک مسکن طلب خود را (درآمد آتی) به صورت نقد به عموم مردم می‌فروشد. براساس اعلام نظر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادر، تنزیل تسهیلات مبادله‌ای واقعی که دارای پشتوانه رهنی است، (بجز قراردادهای سلف) صحیح می‌باشد.
اوراق رهنی همانند دیگر اوراق بیان شده (خزانه، اجاره و....) جزو اوراق بدهی و با سود ثابت قلمداد می‌شوند. سود این اوراق به صورت سه ماه به حساب صاحبان اوراق واریز خواهد شد پس از پذیره نویسی اولیه، این اوراق در بازار ثانویه خرید و فروش خواهد شد. بنابراین صاحبان اوراق در صورت نیاز می‌توانند اوراق را در هر زمان به فروش برسانند. در بازار ثانویه، عرضه و تقاضای روزانه قیمت معامله را تعیین خواهد کرد. به طور طبیعی قیمت بازار به گونه‌ای خواهد بود که دارندگان اوراق، سود مناسبی را به میزان مدت نگهداری اوراق به دست آورند.
با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، بسیاری از افراد جامعه نمی‌توانند چنین سطحی از ریسک را تحمل کنند، بنابراین هیچ‌گاه وارد بازار سرمایه نخواهند شد.
 اما اوراق بدهی جدید، این امکان را ایجاد کرده است که سرمایه‌گذاری بدون ریسکی از جانب عموم مردم و بدون استفاده از نظام بانکی صورت پذیرد. با توجه به کاهش سود سپرده‌گذاری بانکی یکساله به 15 درصد (از ابتدای تیرماه) و سود 18.5 درصد اوراق رهنی، این اوراق بسیار جذاب‌تر خواهد بود. نکته قابل توجه این اوراق نسبت به سپرده‌گذاری یکساله بانکی، امکان نقدشوندگی ‌آن‌هاست. در اوراق رهنی، به دلیل وجود بازار ثانویه امکان نقدشوندگی روزانه وجود دارد، اما در سپرده‌گذاری یکساله چنین نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده