مدیر اداره نظام‌های پرداخت یکپارچگی و هم صدایی در نظام بانکی را از الزامات موفقیت در انجام پروژه های نظام‌های پرداخت کشور دانست و گفت: متاسفانه در شبکه بانکی این فاکتور مشاهده نمی‌شود.

حرکت بانکها بر خلاف بانک مرکزی در کارمزد کارتخوان‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، داوود محمدبیگی در میزگرد همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت،  در خصوص رویکرد اتصال بانک‌ها به شبکه‌های اتصالات بین‌المللی گفت: رویکرد بانک مرکزی در این باره این است که هیچ مانع و محدودیتی را در داخل متوجه بانک‌ها نکند؛ اما در حال حاضر برخی بانک‌ها از بانک مرکزی برای اتصال به شبکه اتصالات بین‌المللی، مجوز اخذ کرده‌اند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: در این زمینه به هیچ عنوان تفاوتی میان بانک‌های خصوصی و یا دولتی وجود ندارد و بانک مرکزی موظف است ریسکی را که به واسطه این اتصالات متوجه کشور است، کنترل کند؛  چراکه در برقراری ارتباط با شبکه‌های بین‌المللی مخاطرات، تنها محدود به یک بانک نیست؛ ریسکی که متوجه شهرت یک بانک است، محدود به آن بانک نیست و ممکن است تمام کشور را به مخاطره اندازد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد بانک مرکزی به عنوان تنظیم‌کننده سعی کرده است با تسهیل و اصلاح مقررات باتوجه به شرایط روز، زمینه را برای فعالیت بانک‌ها در عرصه بین‌المللی ایجاد کند.

محمدبیگی با انتقاد از عدم انسجام نظام بانکی با بانک مرکزی در برخی فعالیت‌های نظام‌های پرداخت به پروژه اخذ کارمزد از پایانه‌های فروش اشاره کرد و گفت: برای مثال در مورد مسئله کارمزدها، بانک مرکزی با قدرت کامل وارد عرصه شده؛ اما برخی بانک‌ها رغبتی به این فعالیت نشان نداند؛ در حالیکه با تحقق این هم‌صدایی در نظام بانکی، کشور می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. یکی از مزایای این حوزه تقویت زیرساخت های داخلی است.

وی با بیان اینکه مسئولیت بانک مرکزی چانهزنی دسته‌جمعی برای برقراری اتصالات بین‌المللی است، گفت: بانک مرکزی چارچوب‌هایی را برای اسکیم‌ها و بانک‌ها در نظر می‌گیرد و ممکن است برخی بانک‌ها در انطباق با استانداردهای بین‌المللی مشکلاتی داشته باشند و بانک‌ها نباید به دلیل مخاطرات و به هر قیمتی به اسکیم‌های بین‌المللی متصل شوند.

این مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص راهکارهای موقت برای اتصال به شبکه‌های پرداخت عنوان کرد: هرچند راهکارهای موقت از ریسک بالایی برخوردار است و این امر، بانک‌ها را در ارایه محصولات نیز به بانک خارجی محدود می‌کند، با این حال و  با در نظر گرفتن شرایط این راهکارهای موقت به عنوان راهبردی کوتاه مدت، علی رغم محدویت هایی که متوجه بانک ها می شود بانک مرکزی با دیدی مثبت درخواست های را بررسی می‌کند.

مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در موضوع کارت های بین المللی شبکه های پرداخت هزینه های بالایی را متحمل می شوند، افزود: در بحث مشتری عمده تمرکز شبکه های پرداخت بر گسترش و حجم مشتریان بوده ولی نوع نگاه نظام بانکی به محصولات و مشتری باید تغییر کند.  

برچسب‌ها