نمایندگان مجلس اظهارات وزیر اقتصاد درباره عبور بخش عمده کالاهای قاچاق از مبادی غیرقانونی و ورود به کشور را رد کردند.

۷۰ تا۹۰ درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود

قدس آنلاین - وزیر اقتصاد چند روزپیش درحالی تأکید کرده بود که گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد بخش عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن از خارج از مبادی رسمی واز مبادی غیرقانونی عبور کرده که گمرک هیچ گونه نظارتی بر آن‌ها ندارد که دو نماینده مجلس این موضوع را رد کردند.

دراین باره نایب رئیس کمیسیون اقتصادی به خبرنگار ما اظهار داشت: حداکثر ۱۰ درصد از کالاهای قاچاق موجود در بازار از طریق مبادی غیررسمی وارد کشور شده است.

ناصر موسوی لارگانی، در واکنش به اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس که گفته بود بیش از ۷۰ درصد قاچاق از مبادی غیر رسمی وارد می‌شود، تأکید کرد: قطعاً این حجم کالای قاچاق که بازار کشور و تمام فروشگاه‌ها را احاطه کرده از طریق کوله بری، ته لنجی و به عبارتی از مبادی غیرقانونی وارد نشده است و برای مثال واردات گسترده لوازم خانگی که حجیم و جاگیر هستند از مبادی غیررسمی تقریباً غیرممکن است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: بدون شک این حجم عظیم قاچاق که گفته می‌شود با ۱۰ میلیارد دلار کاهش به ۱۵ میلیارد دلار رسیده از مبادی رسمی و احیاناً از گمرکاتی بوده که هنوز به سیستم ایکس ری و تجهیزات مدرن مجهز نشده‌اند و یا تحت عنوان کالاهای مجاز به کشور وارد شده اند.

موسوی لارگانی گفت: محال است این حجم کالا به صورت غیررسمی وارد شود و در این میان پای مناطق آزاد هم می‌تواند در میان باشد، لذا دولت باید برای جلوگیری از این اقدام‌هایی که مخرب بازار تولیدات داخل و تضعیف کننده تولید ملی و اشتغال کشور هستند، جلوگیری کند.

*عبور ۷۰ درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی

درهمین حال  نماینده مردم بندرعباس درمجلس هم  گفت: برخلاف گفته وزیر اقتصاد معتقدیم که بیش از ۷۰ درصد قاچاق کالا از طریق مبادی و مرزهای رسمی وارد کشور می‌شود و دلیل اینکه وزیر این مطلب را قبول ندارد، جای تعجب دارد.

احمد مرادی درخصوص اظهارات وزیر اقتصاد بیان داشت:برخلاف گفته وزیر اقتصاد معتقدیم که بیش از ۷۰ درصد قاچاق کالا از طریق مبادی و مرزهای رسمی وارد کشور می‌شود و دلیل اینکه وزیر این مطلب را قبول ندارد جای تعجب دارد.

جلال محمود زاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس نیز با بیان اینکه تعدادی از کولبرها درمناطق ما زیر برف مدفون شدند، گفت: برخی بدون حضور در مرزها با ارایه توصیه نامه درآمدهای میلیاردی دارند،اما کوله برها تنها با دریافت ۱۰۰ هزار تومان محموله‌های سنگین را جابه جا می‌کنند.

*اظهارات وزیر

وزیر امور اقتصادی و دارایی چند روز پیش درجلسه علنی تأکید کرده بود: گمرکات، مرزبان کشور نیستند و وظیفه نظارت بر مرزها را ندارند با این حال میزان قاچاق کالا ۱۰ میلیارد دلار تقلیل یافته است.

علی طیب نیا گفته بود: گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که بخش عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن از خارج از مبادی رسمی و تحت نظارت گمرک به کشور وارد می‌شود، بخشی از این کالاهای قاچاق از مبادی غیرقانونی عبور کرده که گمرک هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها ندارد.

طیب نیا با بیان اینکه ۱۰ مورد معابر غیرقانونی در سه استان مرزی کشور وجود دارد، گفت: بین قاچاق کالا و تخلفات گمرکی نیز تفاوت وجود دارد در واقع بخشی از آنچه که معمولاً قاچاق کالا از آن نام می‌برند، تخلفات گمرکی است که قانونگذار نیز شیوه برخورد با هر کدام را به شکل متفاوت تعریف کرده است.

*قاچاق روزانه ۳۵ هزار گوشی

اظهارات مسؤولان درموردکاهش آمار قاچاق درحالی است که  روزانه ۳۵ هزار گوشی به کشور قاچاق می‌شود؛ در این باره سید محمود سفار در برنامه «مناظره» رادیو گفت‌وگو، گفته بود: متأسفانه بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ هزار گوشی قاچاق در روز وارد کشور می‌شود. گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شود بعضاً گوشی‌های دست دوم، رفرش شده و تقلبی است که حقوق مصرف کننده را نیز به طور کلی پایمال می‌کند.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به آمار بالای گوشی‌های قاچاق گفت: به موبایل‌ها بویژه اسمارت فون‌ها نیاز زیادی در جامعه وجود دارد. متأسفانه با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا، تاکنون اقدام مناسبی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ حدود یک میلیون و ۹۷۰ هزار گوشی تلفن همراه از مبادی قانونی وارد کشور شده است که میانگین ماهیانه آن حدود ۱۶۰ هزار عدد است. متأسفانه بالغ بر ۳۰ تا ۳۵ هزار گوشی قاچاق در روز وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به حقوق عوارض و گمرک برای واردات گوشی موبایل عنوان کرد: سالیانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان حقوق و عوارض گمرک پرداخت نمی‌شود. تلفن‌های همراه، سریال ۱۵ رقمی دارند و شاید تنها کالایی که دولت براحتی می‌توانست کنترل کند، موبایل است. در دو سال گذشته مشکلاتی در حوزه رجیستر داشتیم که متأسفانه انجام نشده است و برای خود بنده موجب تعجب است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها