قدس آنلاین/ فرزانه غلامی: رئیس کمیسیون صادرات اتاق ‎ایران گفت: سامانه «نیما» که با هدف رصد درآمدهای ارزی کشور و افزایش شفافیت، راه‌اندازی شده به مثابه ترمزی برای فعالیت صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی و مانعی است که در کنار موانع متعدد دیگر، حضور کالای ایرانی را در بازارهای جهانی، محدودتر خواهد ساخت.

بخش خصوصی سکته ناقص از سر گذراند

عدنان موسی‌پور در گفت ­وگو با قدس‌آنلاین و در واکنش به اینکه دولت و بانک مرکزی انتظار دارند این سامانه به بانک ارزی کشور تبدیل شود، اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت معتقدند ابهامات ایجاد چنین سامانه‌­ای را برای صادرکنندگان مرتفع کرده­‌اند اما واقعیت این است که بخش خصوصی هنوز فواید راه‌اندازی چنین سامانه­ای را نمی‌­داند و معلوم نیست چه بلایی سر صادرکنندگان خواهد آمد!

عدنان موسی پور ادامه داد: نیما با هدف شفاف­ سازی روند ورود ارز صادراتی ایجاد شده حال آن که عمده ارز کشور از سوی شرکتهای پتروشیمی که دولتی و نیمه دولتی هستند تأمین می‌­شود و بخش خصوصی که ارقام متوسط و کوچک ارزی به دست می‌­آورد به دلیل نبود ارتباط با سیستم بانکی بین­‌الملل هزینه‌­های زیادی بر تولیداتش تحمیل می‌­شود  که همین افزایش قیمت تمام شده، قدرت رقابت ما را به حداقل خواهد رساند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر معتقد است هزینه‌­های تحمیل شده بر بخش خصوصی تنها با فروش آزاد ارز به دست آمده تا حدودی جبران می­‌شد اما با ارز 4200 تومانی که نوعی مداخله آشکار دولت در تجارت بین‌­الملل است، وضعیت صادرات، اسفبارتر از قبل خواهد شد.

مداخله دولت قابل قبول نیست

موسی‌پور ادامه داد: اگر دولت واقعاً هنری دارد در کاهش قیمت تمام شده، ارائه تسهیلات بانکی، مباحث مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی و همچنین حمل و نقل دریایی ورود کند نه اینکه جلوی همین اکسیژن اندک را بگیرد به شکل دستوری برای صادرکنندگان تعیین تکلیف کند.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران، بخش خصوصی واقعی با راه‌اندازی سامانه نیما «سکته ناقصی» را از سر گذرانده  و اگر به این دستورالعمل این سامانه تمکین نکند از معافیت مالیاتی محروم می‌­شود در حالی که معافیت مالیاتی صادرکنندگان، مصوّب مجلس و حق قانونی آنان است.

موسی‌پور تأکید کرد: به هیچ وجه مدافع افزایش شدید نرخ ارز نیستیم. ارزی به نفع صادرات است که قابل پیش­‌بینی و توأم با رشد آرام باشد. بر همین اساس مداخله دولت را غیر قابل قبول می­‌دانیم. ما بسیاری از تقاضاهای امروز را با ارز 5500 تا 5600 تأمین می‌­کنیم و دولت چطور انتظار دارد ارز حاصل از صادرات به نرخ 4200 تومان عرضه شود!؟

گفتنی است نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) بازاری الکترونیکی برای ثبت و رصد تمام مراحل خرید و فروش ارز برای  واردات، عرضه ارز حاصل از صادرات در فضایی رقابتی و در مجموع ساماندهی این بازار است که پس از نوسانات شدید ارزی چند ماه اخیر، در راستای تک نرخی شدن ارز و با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت راه اندازی شد.

برچسب‌ها