همدان - مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش ۴۲ درصدی تعداد کانون‌های بیماری دامی در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته کانون تب‌برفکی در استان همدان ۶۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۶۰ درصدی تب برفکی در همدان

به‌گزارش قدس آنلاین ، دکتر محمودرضا ،با تأکید بر اینکه حفظ و حراست از سرمایه دامی یکی از وظایف و اهداف دامپزشکی است، افزود: سالانه ۷ تا ۸ میلیون نوبت واکسیناسیون در بین دام و طیور استان صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه حفظ و حراست از سرمایه دامی استان ۲ رویکرد مقابله با بیماری واگیردار و کنترل بیماری مشترک بین انسان و دام از برنامه‌های سازمان دامپزشکی است.

رسولی با بیان اینکه ۸۳۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، اضافه کرد: تا زمانی‌که دام‌ها مبتلا به بیماری باشند ،آن بیماری را در انسان نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به عملیات سمپاشی و ضدعفونی اماکن نگهداری دام، یادآور شد: در سالجاری ۲۴ اکیپ سم‌پاشی در استان تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود ۱۵۸ هزار دام سبک و ۱۲ هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین در  ۴۶۱ هزار مترمربع سمپاشی شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه میزان شیوع تب‌مالت در استان همدان ۳۶ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در زمینه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه تب‌مالت واکسیناسیون صورت می‌گیرد به‌طوریکه سالانه ۶۰۰ هزار رأس دام واکسیناسیون می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰ هزار پرنده مورد آزمایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که مورد مشکوکی از آنفلوانزا در مرغداری‌ها دیده شود نسبت به معدوم‌سازی آن اقدام میشود.

رسولی ادامه داد: یکی از اقدامات در راستای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو تجهیز کشتارگاه‌های استان به بخش پیش‌سرد است که آخرین کشتارگاه سنتی استان در حال تکمیل پیش‌سرد است.

وی با بیان اینکه پیش‌سرد در سالم‌سازی گوشت تأثیر دارد، خاطرنشان کرد: در ۳ ماهه ابتدای امسال ۴۳ تن مرغ غیرقابل مصرف و ۱۸ تن گوشت قرمز غیرقابل مصرف در کشتارگاه‌های استان ضبط شده است.

وی با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی در سالجاری، اظهار کرد: ۳ ماهه ابتدای امسال جوجه‌ریزی به میزان بسیار مطلوبی در حال انجام است به طوریکه در این مدت بیش از ۶.۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴۰۰ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف در استان ضبط می‌شود، بیان کرد: در استان همدان ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۰ هزار تن گوشت مرغ استحصالی از کشتارگاه‌ها توسط دامپزشکی مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

رسولی با تأکید بر اینکه در طول سال نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد بازدید از اماکن عرضه خام مواد دامی صورت می‌گیرد، ادامه داد: سال گذشته علاوه بر پیش‌سرد در کشتارگاه‌های دام، بسته‌بندی آلایش دامی همراه با تاریخ مصرف انجام گرفت.

وی درباره تکمیل لیبلینگ لاشه دام، خاطرنشان کرد: در تمام کشتارگاه‌های دام استان لیبل نصب می‌شود اما تکمیل لیبلینگ بر روی لاشه دام در کشتارگاه صالح‌آباد استان همدان انجام شده است.

رسولی با اشاره به توسعه کارگاه‌های بسته‌بندی، گفت: در استان همدان ۱۵ کارگاه بسته‌بندی محصولات دام و طیور وجود دارد که نشان‌دهنده فرهنگ بهداشتی این استان است.

منبع ایسنا

برچسب‌ها