رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر مشهد گفت:امیدواریم که قیمت ها گران تر نشود و تا همین مقدار ثابت بماند.

لوازم تحریر ۶۰درصد گران تر شده است/۸۰درصد محصولات بازار ایرانی است+فهرست قیمتهای دولتی نوشت افزار

قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: افزایش قیمت کاغذ و دیگر مواد اولیه مانند چسب، مرکب و... در ماه‌های اخیر کار را برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار که کارشان وابسته به این اقلام است، سخت کرده است. این شرایط آینده کار را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده مبهم کرده است.

بیش از چند روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده است و قیمت‌ اقلام مختلف نوشت‌افزار در بازار نشان از افزایش بیش از ۵۰درصدی به‌ویژه در "دفتر" دارد که نتیجه نوسانات قیمت کاغذ در ماه‌های اخیر است، اما متأسفانه دیگر اقلام نوشت‌افزار شامل خودکار و... نیز به‌دلیل گران شدن پلاستیک، با افزایش قیمت مواجه بوده است.در خصوص گرانی‌های این روزهای بازار لوازم التحریر با محمد رستگار مقدم ، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر مشهد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: تفاوت قیمت نوشت افزار طی سه ماه اخیر چه مقدار بوده است؟

رستگار مقدم: من نمی‌توانم خیلی اماری بگویم ولی نوشت افزار نسبت به ماه‌های قبل حدود ۶۰درصد گران‌تر شده است و لوازمی مثل نقاله و گونیایی که مواد پتروشیمی دارد حتی کمی گرانتر هم شده است.

قدس آنلاین: با توجه به اینکه نوشت افزار ارز دولتی دریافت می‌کند چه مقدار افزایش قیمت این لوازم قانونی است؟

رستگار مقدم:این قانونی و غیر قانونی بودنش در حیطه اختیارات ما نیست هر چند ما به اعضا پیامک زده‌ایم ، کتبی هم گفته شده است که فقط می‌توانند برمبنای فاکتور معتبر با ۱۵درصد سود لوازم تحریر را بفروشند.

محکم به همه گفته شده که همه کالاها باید اتیکت داشته باشند در غیر این صورت اگر اتیکت نداشته باشند و قیمت روی لوازم با فاکتور مطابقت نداشته باشد  به تعزیرات معرفی می‌کنیم.

الان این صنف در بدترین وضعیت هستند و در واقع همه چشمشان هم به همین یکی دو ماه است.

قدس آنلاین: چه مقدار از نوشت افزار موجود در بازار ایرانی است و چه مقدار خارجی؟

رستگار مقدم:در این چند ساله گذشته خدارشکر که هم تولید محصولات ایرانی زیاد شده و خیلی هم متنوع در دسترس مصرف کنندگان قرار گرفته است و در واقع می‌توانم بگویم که الان حدود ۸۰درصد از این محصولات ایرانی است.

قدس آنلاین: مردم چه مقدار نسبت به خرید نوشت افزار ایرانی استقبال می‌کنند و چه مقدار از کالای خارجی؟

رستگار مقدم: یک عده خاصی ممکن است خارجی بخرند ولی اکثرا از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند.

قدس آنلاین:آیا برای تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها تا کنون بازارچه‌ها یا فروشگاه‌های عرضه مستقیم یا عرضه با قیمت دولتی معرفی کرده اید؟

رستگار مقدم:ارز دولتی را کنار بگذارید.الان ممکن است بخشی از محصولاتی که فروخته می‌شود دولتی باشد که همین‌ها هم با نظارت دولتی به بنکدارها داده شده و آن‌ها بوده‌اند که محصولات را فروخته‌اند و مبنای خرید ما همان فاکتورهایی است که بنکداران صادر می‌کنند الان کاغذی که دولت ارز به آن اختصاص داده هنوز وارد بازار نشده است که من بخواهم از آن استفاده کنم من هنوز هم دارم گران می‌خرم و از ارز ازاد استفاده می‌کنم.

البته الان چند نفر از دوستان ما در نمایشگاه بین المللی برای عرضه محصولات حضور دارند ولی خیلی از همکاران ما از این طرح استقبال نکرده اند.بعید می دانم این بازار به همچین مواردی نیاز داشته باشند حتی الان خیلی از مدارس خودشان مبادرت به فروش برخی اقلام نوشت افزار کرده اند.

قدس آنلاین: نوشت افزاری که در نمایشگاه عرضه می شود نسبت به بازار چه فاصله قیمتی دارد؟

رستگار مقدم:چون تمام سود ۱۵درصد است شاید ۵درصد ارزان تر از بیرون باشد آنهایی که می نویسند ۳۰درصد تخفیف همه تبلیغات غیر واقعی است چطور میشود وقتی کل سود ۱۵درصد است ۳۰درصد تخفیف بدهند.

قدس آنلاین: چگونه مردم می‌توانند نوشت افزار خود را با قیمت دولتی تهیه کنند.آیا اطلاع رسانی کرده اید؟

رستگار مقدم:بله برنامه ای در رادیو برای اطلاع رسانی بیشتر مردم داشتیم.

قدس آنلاین: شما به عنوان یک مقام مسئول برای تنظیم بازار چه اقدامی انجام داده‌اید آیا گرانفروشان را به سازمان بازرسی معرفی کرده اید؟

رستگار مقدم: بله بر کار همه اعضا از اول ماه نظارت داشته ایم.خداراشاکریم که از این صنف شکایت چندانی نداشته ایم.

قدس آنلاین: افزایش قیمت‌ها تداوم خواهد داشت یا بعد از آغاز سال متوقف خواهد شد؟

رستگار مقدم: پیک خرید همین یک ماه است.امیدوارم ادامه پیدا نکند.احتمالا قیمت ها همین طور ثابت می ماند. 

برچسب‌ها