دستگاه‌های کارت‌خوان به عنوان یکی از مهم‌ترین کاتالیزورهای اقتصادی در دنیای الکترونیک به حساب آمده و روز به روز شاهد افزایش کارایی و اضافه شدن قابلیت‌های جدید به آن هستیم.

‍ هشدار درباره دست‌فروش‌های دارنده دستگاه کارت‌خوان

به گزارش قدس آنلاین ؛ قابلیت‌هایی از قبیل: پرداخت قبوض، خرید شارژ تلفن همراه، اخذ موجودی و…. این دستگاه کوچک موجب کاهش هدر رفت زمان، هزینه و نیروی انسانی شده و نقش بسیار مهمی در بانکداری الکترونیک دارد.

اما متأسفانه افراد سودجو به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای سوءاستفاده از طریق این دستگاه هستند و با نصب کردن قطعات سخت‌افزاری به نام اسکیمر سعی می‌کنند برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران داشته باشند.
مزایای این دستگاه باعث شده تا حتی فروشندگان دوره‌گرد و دست‌فروشان نیز برای انجام تبادلات بانکی خود از نسخه بی‌سیم این دستگاه استفاده کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند رو به رشد فروشندگان دوره‌گرد در خیابان‌ها و استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌سیم گفت: با توجه به دست فروشی در ساعات اخرشب در شهرستان وجمعه بازار و افزایش تقاضای خرید، طبیعی است تا افراد از دستگاه‌های pos سیار استقبال نمایند.

سرهنگ هوشنگ کیانی افزود: متأسفانه در برخی از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا، افراد سودجو در یکی از جدیدترین روش‌ها و با بهره بردن از کارت‌خوان‌های بی‌سیم که به وسیله سیم کارت فعالیت می‌کنند، به دنبال سرقت اطلاعات کارت بانکی هم‌وطنان می‌باشند.

وی با اشاره به این‌که کارت‌خوان‌های سیار، نسل جدیدی از دستگاه‌های کارت‌خوان است، گفت: این دستگاه‌ها با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل شده و تراکنش‌های بانکی را با استفاده از شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS و GPRS انجام می‌دهد.

فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام از جمله روش‌های شایع کلاهبرداری از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان را نصب قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام اسکیمر دانست و گفت: افراد سودجو به وسیله این دستگاه اقدام به کپی‌برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد می‌کنند.

سرهنگ هوشنگ کیانی افزود: اسکیمر دستگاهی است که از آن برای کپی کردن اطلاعاتی که در نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی وجود دارد استفاده می‌شود و فرد مجرم در فرصتی مناسب این اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزاری خاص در کارت‌های بانکی خام کپی‌رایت کرده و می‌تواند از حساب قربانی برداشت وجه داشته باشد.

فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام در توصیه به کاربران گفت: همشهریان عزیز باید دقت داشته باشند پیدا کردن این فروشنده‌ها به علت عدم ثابت بودن مکان کسب‌و کار کمی مشکل خواهد بود؛ بنابراین پرداخت نقدی به این افراد امنیت بانکی آنان را افزایش خواهد داد.

سرهنگ کیانی انجام عملیات بانکی توسط مشتری را بسیار مهم دانست و گفت: دقت در هنگام خرید می‌تواند از کپی شدن کارت بانکی جلوگیری کند ضمن این‌که رمز عبور را خود مشتری باید وارد نماید.

وی وارد کردن رمز عبور مطمئن را تضمینی برای کاربران دانست و تاکیدکرد: وارد کردن رمز عبور توسط مشتری می‌تواند تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی در صورت نصب اسکیمر بر روی دستگاه کارت‌خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امکان برداشت از حساب وی امکان‌پذیر نخواهد بود.

فرمانده انتظامی شهرستان تربت جام گفت: همچنین حسن اعتماد بیش از حد هموطنان را یکی از عوامل مؤثر در وقوع چنین کلاهبرداری دانسته و گفت: اگر همشهریان عزیز در هنگام خرید، خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد نمایند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

به گفته کیانی نظارت بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط، بر نحوه عملکرد و احراز هویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارت‌خوان بسیار مهم است و ساماندهی دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرائم در این حوزه داشته باشد.

وی افزود: از کلیه کاربران می‌خواهیم در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، و شماره ۵۲۵۲۷۲۱۴ به پلیس فتا اعلام نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها