خراسان شمالی- محمد صمدی گفت: متأسفانه به‌واسطه تحریم‌ها و نوسانات ارزی مشکلاتی در صادرات کالا ایجادشده است

بیش از ۳۰ درصد صادرات استان به کشور هندوستان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد صمدی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران، گفت: بیش از ۶۰ میلیون دلار صادرات طی شش‌ماهه نخست امسال از خراسان شمالی به کشورهای دنیا انجام‌شده که بیش از ۳۰ درصد صادرات استان به کشور هندوستان انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین صادرات خراسان شمالی به کشور افغانستان ۲۱ درصد، عراق ۸ و دو دهم درصد و ترکمنستان، ۴ و دو دهم درصد بوده است.

صمدی اظهار کرد: در گذشته خراسان شمالی به حدود ۳۲ کشور دنیا صادرات داشت که هم اکنون به ۲۴ کشور رسیده است و کشورهایی حذف شده بیشتر کشورهای اروپایی بوده اند.

وی ادامه داد: کشورهای لهستان، مجارستان، فرانسه، عربستان و امارات ازجمله کشورهای حذف‌شده از لیست مقصدهای صادراتی کالای تجار استان است.

صمدی افزود: صادرات از عوامل مهم توسعه کشورها و اتاق بازرگانی نیز تحت عنوان پارلمان بخش خصوصی در اقتصاد کلان کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه تجار و بازرگانان تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی روز ملی صادرات را فرصتی را برای بررسی صادرات غیرنفتی دانست و افزود: متأسفانه به‌واسطه تحریم‌ها و نوسانات ارزی مشکلاتی در صادرات کالا ایجادشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در خصوص مطالبات تجار خراسان شمالی گفت: مطالبات تجار استان از کشور ترکمنستان با دادوستد پایاپای وصول شد.

صمدی با اشاره به اینکه تجار این استان از سال های گذشته ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار مطالبه از ترکمنستان در امر تجارت داشتند، افزود: مقدار زیادی از این مطالبه به صورت پایاپای و به شکل تهاتر کالا وصول شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه با وجود اینکه خراسان شمالی یک استان مرزی است اما نه بازارچه مرزی، نه معبر ورود و خروج به کشور همسایه، نه راه آهن، نه فرودگاه بین المللی دارد، ادامه داد: اما همچنان در سطح بین المللی فعال هستیم

و میزان صادرات خراسان شمالی به سایر کشورها طی سال جاری بیش از ۶۰ میلیون دلار بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما هنوز ایجاد بازارچه مرزی پرسه سو مهمترین مطالبه مردم است بطوریکه اگر از بازارچه مرزی اینچه برون بخواهیم به عشق آباد ترکمسنان برویم باید ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر کویر را طی کنیم و یا از باجگیران به عشق آباد حتی یک روستا مشاهده نمی شود اما

ازقسمت پرسه سو در خراسان شمالی تا عشق آباد تعداد زیادی روستا و مراکز تولیدی و تجاری ترکمنستان وجود دارد که اگر این بازارچه احداث شود رونق اقتصادی در استان ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه کشور ایران در کشور ترکمنستان با محوریت خراسان شمالی خبر داد و بیان کرد: قرار بر این است تا این نمایشگاه در اسفندماه در کشور مذکور برگزار شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر آن قرار بر این است تا طی یکی دو ماه آینده یک هیات تجاری از خراسان شمالی در کشور قرقیزستان حضور یابد.

صمدی در ادامه از کاهش میزان واردات کالا به این استان نیز خبر داد و افزود: میزان واردات کالا طی سال جاری ۱۰.۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال های گذشته ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها