گل آرای خیر حرم رضوی گفت: هزینه همین گل‌هایی که برای گل آرایی استفاده می شود را همان کسانی که محتاج ۵هزار تومان هستند می‌پردازند نه افراد ثروتمند.

حاجتمان را به تک تک شاخه‌ گل‌ها گره می‌زنیم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: امسال هم همچون سالهای گذشته در آستانه تولد امام رئوف حرم پر شده از گل و گلدان که از طرف تولید کنندگان گل و گیاه سراسر کشور اهدا و گل آرایی شده است. به انگیزه نزدیک شدن به روز میلاد امام رضا(ع) با "حسین فرجی" یکی از این خیرین گل آرا به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: چند سال است که در ایام دهه کرامت به حرم امام رضا(ع)گل هدیه مید هید؟

فرجی: من به همراه جمعی از دوستانم که به نام مجمع فرهنگی محبان فاطمه الزهراخادمان گل آرایی اصحاب مقدسه فعالیت می‌کنیم  ۱۵سال متوالی است که در ایام شعبانیه حرمین حرم حضرت امیر(ع)، حرم حضرت قاسم(ع)، و حرم حضرت حر، حرم امامین جوادین، امام عسگری(ع)، امامان حسین(ع)، حضرت عباس(ع) حرم بی بی زینب (ص) در روز تولدشان، حرم حضرت رقیه(ص) و...را گل آرایی می کنیم والان هم ۵سال است که به عشق امام رضا(ع) در روز تولدشان اجازه گل آرایی از حرمشان را داریم.

قدس آنلاین: از گل آرایی حرم امام رضا (ع) بگویید. این گل آرایی‌ها با چه نیتی و از طرف چه تعداد عاشق امام رضا(ع) انجام می‌شود؟

فرجی: ما پارسال که مشرف شدیم حرم امام رضا(ع) نیت کردیم که اگر زیارت حرم بی بی زینب(ع) روزیمان بشود از طرف امام رضا(ع) حرم ایشان را گل آرایی کنیم که خدا را شکر این اتفاق افتاد. و در همان جا و در شب تولد حضرت رقیه هم (ص) نذر کردیم کردیم که امسال حرم امام رضا(ع) را از طرف ایشان گل آرایی کنیم.

و اما در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم که این گل آرایی‌ها وخدمات چون از ابتدا با نام حضرت زهرا(ص) شروع شد همه تلاشمان این بود که با این کارها دل حضرتش را شاد کنیم تا شیعیان هم با دیدن این گل‌ها دلشان شاد شود. البته من بارها هم به دوستانم گفته‌ام که این گل‌های دنیایی ما نیست که به ضریح‌های مطهر زیبایی می‌بخشند بلکه این گل‌ها هستند که از حرمین شریفین زینت می‌گیرند. این گلها از طرف تمام تولید کنندگان از تمام نقاط کشور هدیه و ارائه می‌شود. از تبریز، محلات، یزد، شیرازو...از همه جا.

قدس آنلاین: چه گلهایی عرضه و هدیه می‌شود؟

فرجی: تقریبا همه مدل گل از گلایل، آنتریوم، رز هلندی، ژرورای هلندی، مریم و...و انواع گل‌های زینتی.

قدس آنلاین: این گل‌ها طی چه مراحلی در صحن‌های مختلف و رواق قرار می‌گیرد؟

فرجی: این گل‌ها همه در طی این مدت و چند روز جمع آوری می‌شود و یک شب با هماهنگی با مسئولین مستقر در حرم امام رضا(ع) از آخر شب تا اذان صبح صحن‌ها گل آرایی می‌شود. و یک روز هم بالای ضریح گل آرایی می‌شود.

قدس آنلاین: از چه مدت زمان قبل از تولد امام رضا(ع) این هماهنگی‌ها با آستان قدس جهت گل آرایی هماهنگ می‌شود؟

فرجی: از ماه‌ها قبل از این دهه مبارک با حضور در آستان قدس این هماهنگی‌ها انجام می‌شود. چون باید در چیدمان کسانی که این گل آرایی‌ها را انجام می‌دهند دقت نظر لازم انجام شود.

قدس آنلاین: چیدمان این افراد از چه نظر با وسواس انجام می شود؟ آیا این افراد خودشان برای یک چنین کاری داوطلب می‌شوند؟

فرجی: ما سعی می‌کنیم از بهترین گل آراهایی که در سطح کشور حضور دارند و فعالیت می‌کنند در گل آرایی حرم امام رضا(ع)  استفاده کنیم. این افراد خودشان داوطلب میشوند و همراه ما به مشهد مشرف می‌شوند. البته بخشی از این افرادی که به ما در این گل آرایی ها کمک می کنند ثابت هستند که تیمی حدود ۴۰نفرهستند و بخشی هم از این ۴۰نفر بر مبنای جایی که می‌خواهیم گل آرایی کنیم مثل حرم حضرت زینب(ص) انتخاب می شوند. چون مجبوریم از تعداد مشخصی برای برخی جاها کمک بگیریم.

قدس آنلاین: برای سفر امسال به مشهد چند گل آرا را با خودتان آورده اید؟

فرجی: حدود ۳۰نفر. چون باید ۴صحن مقدسه گل آرایی بشود و همه این‌ها باید در یک شب اتفاق بیفتد.

قدس آنلاین: افراد با چه حدود سن و سالی در این کار زیبا با شما همکاری دارند؟

فرجی: در بین این ۳۰نفر هم نوجوان ۱۴ساله داریم هم پیر مرد ۶۷ساله.

قدس آنلاین: آیا هر سال تعداد شاخه‌های گل مشخصی را هدیه می‌کنید؟

فرجی: نه مشخص نیست. گاهی پیش می‌آید که گل در بازار کمیاب می‌شود و من همین امسال نگران بودیم که نتوانیم حتی یک نیسان گل هم به مشهد بیاوریم.

قدس آنلاین: مگر این گل‌ها خریداری هم می‌شوند که این نگرانی وجود داشته باشد؟

فرجی: بیش از هشتاد درصد از این گل‌ها هدیه می‌شود ولی پیش می‌آید که من تولید کننده گاهی مجبورم گل را به کسی که از قبل سفارش داده ام بفروشم و این است که ممکن است گاهی گل در بازار کمیاب شود. که مجبوریم بخشی ازآن را با پرداخت هزینه خودمان خریداری کنیم.

قدس آنلاین: بجز تولید کننده‌ها و دوستان هم تیمی شما آیا از مردم عادی هم هستند که در جمع آوری این گل ها به شما کمک کنند؟

فرجی: بله هستند کسانی که وجه نقد پرداخت می‌کنند و بابت نذری که دارند گل هدیه می دهند. مقدار وتعداد این هدیه ها هم اصلا مهم نیست هر کسی به نیت دلش این کار را انجام بدهد. همین امسال خانمی که در بازارگل اسپند دود می‌کند درامد یک روزش را دسته گلی خرید و همراه گل‌های اهدایی به مشهد فرستاد تا در این کار سهمی داشته باشد.

قدس آنلاین: خودتان هم نذری داشته‌اید که با هدیه گل به حرم امام رضا(ع) براورده شود؟

فرجی:بله من دوتا نذر داشتم یکی برای حرم حضرت رقیه(ص) ودیگری پارسال که نذر حرم امام رضا(ع) داشتم و برآورده شد. چون معتقدم کسانی که گلهاشان را به حرم‌های مطهر هدیه می‌دهند یقینا حاجاتشان را به تک تک شاخه‌های این گل‌ها گره می‌زنند و یقین دارند که حاجاتشان از طریق این شاخه‌های گل به دست علی ابن موسی الرضا می‌رسد و برآورده می‌شود.

قدس آنلاین: کمترین و بیشترین تعداد گلی که مردم عادی به شما سپرده‌اند برای گل آرایی چه اندازه بوده؟

فرجی:ما ۱۵هزار شاخه گل هم برای هدیه داشته‌ایم و کسی هم بوده که چون بودجه‌اش را نداشته دو هزار تومان به من داده و خواسته که در این مسیر هزینه شود.

قدس آنلاین: بهتر نیست این هزینه‌ای که صرف خرید و اهداء این تعداد شاخه گل می‌شود برای افراد نیازمند هزینه شود؟

فرجی: اتفاقا چند سال قبل همین سئوال را یک نفر زیر یکی از همین عکس هایی که از گل آرایی حرم امام رضا(ع) در سایت آستان قدس گذاشته بودند پرسیده بود و دوست دیگری جواب زیبایی داده بود گفته بود هزینه همین گل‌ها را همان کسانی که محتاج ۵هزار تومان هستند می‌پردازند نه افراد ثروتمند.

قدس آنلاین: چه مقدار از این گل هایی که صرف گل آرایی می‌کنید سهم مردم عادی است نه تولید کنندگان گل؟

فرجی: مردم عادی هم سهم بسزایی در جمع آوری این گل‌ها دارند. بودند مردم عادی که در بازار گل تردد می‌کردند می‌دیدند داریم برای گل‌ها را برای حرم امام رضا(ع) بارگیری میکنیم وجهی را برای سهیم بودن در این کار هزینه کرده اند.

کلام زیبایی را از آقای ماندگاری در کربلا که خدمتشان بودم به یاد دارم که گفتند سعی کنید که این کار در نسلتان ادامه پیدا کند. گفتند شما با این کارتان هم دل اهل بیت را شاد می کنید هم دل عاشقان اهل بیت را.

قدس آنلاین: آیا در زمان گل آرایی آداب خاصی را رعایت می کنید؟

فرجی: بله همه ما سعی می کنیم که در زمان گل آرایی حتما وضو داشته باشیم و معمولا هم در این تیم مداحی حضور دارد و در تمام مدت کارمداحی می کند و بین کاراگر فرصتی دست بدهد مینشینیم و زیارتنامه امین الله می خوانیم. سعی ما این است که افرادی را انتخاب کنیم که با معرفت وارد این کار شده اند استفاده کنیم.

قدس آنلاین: انتخاب این افراد چقدر به قسمت بستگی دارد؟

فرجی: من فکر می کنم این افراد دعوت می شوند مواردی داشته ایم که می گویم. نمونه اش، چند سال قبل در سفری به کربلا برای گل آرایی دوستی مراجعه کرد که نمی شود من هم همراه شما باشم گفتم من لیستم را بسته ام و به نیروی مازادی نیاز ندارم. خیلی گریه کرد. گفتم امضای کربلای دست امام رضا(ع) است برو و برای بعدا اجازه ات را بگیر. فردای همان روز از پشت پنجره فولاد با من تماس گرفت گفت تو گفتی من آمده ام جواز رفتن به کربلا بگیرم قبل از تماس ایشان دوستی از بین افرادی که انتخاب شده بود با من تماس گرفت و گفت به خاطر مشکلی که برایش پیش آمده نمی تواند همراه ما باشد و زمانی که این آقا تماس گرفت گفتم سریع برگرد که آقا اجازه زیارتشان را داده اند. ما حتی گل آرایی عتبات عالیات را ازخود امام رضا(ع) گرفته ایم.

قدس آنلاین: خواسته امسالتان از علی ابن موسی الرضا(ع) چیست؟

فرجی: فرج امام زمان(عج)

انتهای خبر/

برچسب‌ها