بتازگی اخبار ناخوشایندی از دسیسه چینی و تحرکات مشکوک صهیونیست‌ها در مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه به گوش می‌رسد که توجه تحلیلگران را به خود جلب و ناظران سیاسی را نگران کرده است.

در مناطق تحت کنترل کردهای سوری چه می گذرد؟

سید هادی سید افقهی، تحلیلگر مسائل منطقه/

بتازگی اخبار ناخوشایندی از دسیسه چینی و تحرکات مشکوک صهیونیست‌ها در مناطق کردنشین شمال و شرق سوریه به گوش می‌رسد که توجه تحلیلگران را به خود جلب و ناظران سیاسی را نگران کرده است.

 در حالی که چند روز پیش روزنامه الاخبار لبنان ســندی محرمانه افشــا کرد که بر اساس آن «رئیس مشترک هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک» همه امور مربوط به فروش نفت در مناطق تحت کنترل کردهای مورد حمایت آمریکا را به یک بازرگان صهیونیست سپرده است، روز یکشنبه نیز منابعی مربوط به کردهای سوریه، از سفر محرمانه آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشــین رژیم صهیونیستی به اقلیم کردستان عراق با هدف بررسی تشکیل »کردستان سوریه» خبر دادند.

باید توجه داشت چالش اقلیم کردستان عراق و مناطق کردنشین سوریه در چند سال اخیر به موضوعی پیچیده و بغرنج تبدیل شده است. همه ما همه‌پرسی برای استقلال کردستان عراق که در تاریخ ۳ مهر سال ۱۳۹۶( ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ )برگزار شد را به یاد داریم.

در این مقطع با وجود هشدار و مخالفت دولت مرکزی، ترکیه، ایران و قاطبه کشورها، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با برگزاری رفراندومی قالبی بر تمایل این منطقه برای جدایی از بغداد تأکید کرد.

 اکنون نیز از اخبار موجود در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بوی خیانت در زیر سایه دسیسه چینی رژیم صهیونیستی و با دلالی ایالت متحده به مشام میرسد؛ بنابراین کشورهای منطقه با درک شرایط باید هوشیاری خود را حفظ کرده و طرح خاورمیانه جدید مورد نظر آمریکا که با هدف و آرزوی تجزیه و تکه تکه کردن کشورهای مسلمان آماده شده را خنثی کنند.

 از سوی دیگر در کنار استفاده از ظرفیت این محدوده جغرافیایی برای ضربه زدن به کشورهای منطقه که با رژیم صهیونیستی اصطکاک دارند، موضوعی که این روزها توجه مقامات واشنگتن را به مناطق کردنشین سوریه جلب کرده، مسئله نفت و تلاش آنها برای تداوم غارت آن است. قرار و مدارهایی برای تداوم سرقت این ماده حیاتی از طریق انتقال آن به اقلیم کردستان عراق و سپس به فلسطین اشغالی صورت گرفته است.

این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده پیشین، بخش عمدهای از نفت کرکوک عراق که پیش از این در کنترل کردها قرار داشت، به سرقت رفته که بر اساس اسناد موجود 70 درصد آن به فلسطین اشغالی ارسال شده است.

در انتها باید گفت این همراهی و ائتلاف آشکار نیروهای دموکراتیک سوریه با آمریکا و رژیم صهیونیستی که تمامیت ارضی سوریه را در معرض خطر قرار میدهد، برای آنها بی هزینه نبوده و میتواند با واکنش سخت دمشق روبه‌رو شود.

برچسب‌ها