وزارت خارجه چین ضمن ابراز آمادگی مجدد در زمینه تنش زدایی در خلیج فارس، از دولت آمریکا خواست رویکرد اعمال فشار حداکثری بر ایران را کنار گذارد.

پکن: رویکرد اشتباه آمریکا در قبال ایران دلیل تنش‌های کنونی است
به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت امور خارجه چین سه شنبه از تلاش‌های «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در زمینه میانجیگری بین ایران و آمریکا و رفع  تنش‌های موجود تشکر کرد و از آمریکا خواست تا سیاست نادرست خود در قبال ایران را کنار گذارد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «هوآ چونینگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی هفتگی با خبرنگاران در این زمینه اظهار داشت، فرانسه در حل و فصل دیپلماتیک این مسئله به طور فعالی در تلاش است طرف‌های درگیر را ترغیب کند تا اختلافات را از طریق گفت‌وگو و مشورت حل و توافق هسته‌ای را حفظ کنند.

این دیپلمات چینی با اشاره به این نکته که فشار حداکثری آمریکا بر ایران عامل تنش‌های حال حاضر است، اظهار داشت، ضروری است که ایالات متحده اقدام اشتباه خود در اعمال فشار حداکثری بر ایران را کنار گذارد، در اجرای این توافق مانع  تراشی نکند، حقوق مشروع و منافع همه طرف‌ها را رعایت کرده و شرایطی را برای رفع موارد دیگر بر اساس احترام و گفت‌وگوی متقابل ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا  از بیش از یکسال پیش با خروج از برجام فشارها بر تهران از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی را به امید وادار کردن ایران برای مذاکره مجدد با آمریکا تشدید کرد و چندی پیش معافیت‌های خرید نفت ایران را برای چندین کشور از جمله چین لغو کرد تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند.  آمریکا شب گذشته نیز شرکت چینی «ژوهای ژنرانگ» را به اتهام ارتباط با ایران تحریم کرد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در این مورد گفت، این شرکت به صورت آگاهانه در معاملات مهم خرید یا دستیابی به نفت خام ایران مشارکت داشته است. (جزئیات بیشتر)

 به گزارش شینهوا، هوآ چونینگ در ادامه این نشست مطبوعاتی گفت: «همه طرف‌های درگیر در توافق باید به اجرای کامل و موثر برجام متعهد باشند تا نسبت به برابری حقوق و تعهدات در چارچوب برجام اطمینان حاصل شود.»

این دیپلمات چینی در خاتمه افزود: «چین آماده همکاری با فرانسه برای حل موضوع هسته‌ای ایران با استفاده از ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک است و قاطعانه حفظ حقوق و منافع مشروع خود را ادامه خواهد داد.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها